Jump to content

Hvordan få bedre treffprosent med hagla?


KennethA

Recommended Posts

Var en tur på haglebanen nettopp og fyrte av mot 200 duer. Kjente jeg ble litt "lat" etter 100 stykker, og det ble noe mer bomskudd utover det. Kunne sikkert ha konsentrert meg mer og fått bedre treffprosent, men alikevel. Hva mener dere er beste måten å få bedre treffprosent på? Mange skudd om gangen, eller få skudd over flere dager? (her antar vi at hagla er perfekt justert for personen)

 

Hva vil dere si er akseptabel treffprosent man bør ha før man drar på jakt med hagle? Jeg ligger på ca 50-70% treff nå etter ca 1000 skudd med hagla. (føler ikke det er nok.)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du tørrtrener hjemme på riktig montering med god kinnkontakt vil nok treffprosenten øke. Finn et punkt på veggen hjemme og pek på den med haglen gang på gang. I tilegg er det også noe å tenke på om man "vipper" med pipa når man monterer. Haglen skal løftes til skuldren uten at munningen "dykker". Det er mange som bevisst, eller ubevisst løfter kolben først og deretter løpet. Gjør man slik må man ofte etterkorrigere treffpunktet for å treffe duen.

 

Du nevner også at du skjøt 200 skudd og at du ble litt "lei". I slike tilfeller er det lurt å variere på øvelsene dersom det er mulig. På Løvenskiold har de både Sporting og Skeet baner. Compact Sporting er kanongod øvelse til jakta. Her kommer duene fra alle vinkler og i forskjellig fart (i alle fall oppleves det slik).

 

Ha en fin jaktsesong og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er å ta de 200 skuddene fordelt over 2 dager med gode pauser. Da er du mere konsentret under treningen. Og da får du et større utbytte. Skal du bli god på bane, så mener jeg du kan gange antal treningskudd med 20. Når det er sagt så er ikke god på bane det samme som god i skogen. Tren også variert ikke bare jegertrap. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...