Jump to content

Antydning til lyst på hund igjen.......


Skautussa

Recommended Posts

Ser du har lyst på Grand bleu de Gascogne. Den fra you tube, er ikke det en bluetik coonhound? Disse ligner mye på hverandre og min teori er at en franskmann tok med en Grand bleu "over there" og det ble brukt i bakgrunnen til bluetiken? Det er noen bluetiker i Sverige, noen har prøvd dem på villsvin. De har også et fantastisk mål. Så et klipp fra et villsvinhegn på http://www.jageren.se med en bluetik. I Sverige har de tatt en del franske villsvinhunder, Griffon fauve de Bretagne, Griffon nivernais, men kan ikke huske og ha sett Grand bleu nevnt enda.

Skal du bare ha hund til gaupejakt kan man risikere å ha bare 1-2 dager i året, men brukes den også til villsvinjakt i Sverige er sesongen lang (august-februar).

Gikk som hundefører på villsvin med min Kareler for første gang i Januar. Spennende jakt, vi skøt en galte og en ungris før lunch.

Spennende med nye raser! Stå på!

Var med å hentet norges eneste Slovenski Kopov (Slovakisk Støver) for en kompis. Vi har vært flere turer i villsvinhegn i Skåne å trent, den fungerer bra.

Link to comment
Share on other sites

perhjalmar Coonhound er jo bare en felles benevner for hudner som brukes på vaskebjørn, puma, brun- og svartbjørn. Finnes mange typer coon'er, Bluetick er en krysning med blant annet Grand/Petit Bleu De Gascogne.

 

Sakset fra Wikipeda

The Bluetick Coonhound is a breed of dog. It is a type of coonhound that is typically bred in the southern United States

 

Historie for Bluetick Coon:

The Bluetick Coonhound, which probably originated in Louisiana, is thought to be bred from English foxhounds, cur dogs, and the Bleu Gascogne French hound. Originally, Bluetick Coonhounds were registered in the United Kennel Club under the English Foxhound and Coonhound, but were recognized by the club as a separate breed in 1946. Bluetick Coonhounds are also recognized by the Australian National Kennel Council and the New Zealand Kennel Club. Breeders have started the process of obtaining recognition from the American Kennel Club. The American Blue Gascon is a subgroup of bluetick coonhounds that is larger, heavier, and more houndy looking than the standard bluetick. American Blue Gascons are often referred to as "old-fashioned" blueticks. The picture here appears to be of a female Gascon blue.

 

Bilde som refereres til over(som jeg antar er petit Bleu De Gascogne):

731px-BluetickCoonhoundFemaleJuno.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kommet i kontakt med en oppdretet i Frankrike på Basset Bleu De Gascogne, som er Fransk Chamipon/vinner på Hare. Dette er en tittel som ikke er lett å oppnå i Frankrike :roll:

Har undersøkt litt rundt import, tatt noen tlf hit og dit.....

 

Og funnet ut følgende:

Valp koster faktisk mindre i Frankrike enn i Norge....

Og inføsel av hund/valp fra Frankrike MÅ gjøres med fly.

Er man ute av Norge i 24t eller mer kan man innføre hund/varer for kr. 6000,- moms fritt, NÅ snakker vi.... :D

 

Riktig nok kommer utgifter til flyreise....men hællemåne da, detta er jo overkommelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sef går man for inntak før 3mnd.... :wink:

 

Kull ventesi mars....levering/importklare i mai.....hannhund er ukatuelt......

 

Vi får se.....jeg har enda ikke bestemt meg....er jo egentlig Grand Bleu som står øverst på ønskelista....

 

Hm......kanskje ta en av hver.......en Grand Bleu og en Basset Bleu.....

Men det er MYE jobb, blir egentlig en fulltidsjobb da å trene/prege valper :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hm......kanskje ta en av hver.......en Grand Bleu og en Basset Bleu.....

Men det er MYE jobb, blir egentlig en fulltidsjobb da å trene/prege valper :shock:

Er du fornuftig (og det er du jo!) så tar du èn om gangen og lar det være minst 2 års aldersforskjell mellom dem. Ellers vil det garantert skape mer trøbbel enn glede og valpene vil få dårligere forhold til å utvikles som selvstendige individer. Men dette vet du jo :D

Link to comment
Share on other sites

DJT..... Tviler på om du eller noen andre klarer å forvirre meg i valg av rase...... :mrgreen:

 

Jeg har kjennskap til Basset Bleu'n..... var eier av Norge/Norden/Skandinavias første og til nå eneste Drevpremierte Basset Bleu. Hun døde i januar 2007 under tragiske omstendigheter.

 

Skal jeg ha ny hund..... blir det nok på sikt begge deler....Grand og Basset Blau....

 

Spørsmålet er hvem skal jeg velge først..... :wink:

 

Det er bare jeg som må bli enig med meg selv..... :roll:

 

Og hva loven anngår, så har jeg kjenskap til den.

Link to comment
Share on other sites

Er du fornuftig (og det er du jo!) så tar du èn om gangen og lar det være minst 2 års aldersforskjell mellom dem. Ellers vil det garantert skape mer trøbbel enn glede og valpene vil få dårligere forhold til å utvikles som selvstendige individer. Men dette vet du jo :D

 

Nå er jo jeg en av landets mest kjente, og vellykkede hundedressører, og kan på grunnlag av det si: ENIG!! :wink:

 

To valper samtidig blir bare "kål og vafler"!! 8)

Og kjenner jeg Tussi rett nå, så SKAL hun nå ha to stykker samtidig bare for at vi sa; at det måtte hun ikke gjøre.......hihi :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hjælpes.....har valgets kvaler her.....Har en Grand Bleu valp på hånda leverings klar i Mars......fikk PM om denne i kveld...... :roll:

 

Og har vist om Basset Bleu valper siden forige helg.....som vistnok skal fødes 11-12 Mars, og som er leverings klare i Mai....... Har drivi så smått denne uka å "lukta på flybilett priser, leiebil, mattilsynte osv osv......

 

Hue mitt er som bomull og jeg har problemer med å tenke klart........ :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hjælpes.....har valgets kvaler her.....Har en Grand Bleu valp på hånda leverings klar i Mars......fikk PM om denne i kveld...... :roll:

 

Og har vist om Basset Bleu valper siden forige helg.....som vistnok skal fødes 11-12 Mars, og som er leverings klare i Mai....... Har drivi så smått denne uka å "lukta på flybilett priser, leiebil, mattilsynte osv osv......

 

Hue mitt er som bomull og jeg har problemer med å tenke klart........ :shock:

 

Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei...........................glem det,....IKKE to!!!!!!!!!!!!! :?

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Har jobbet litt i kulissene siste mnd.......

Og det er store muligheter for at det kan bli en Frankrie tur til i Februar...... 8):lol:

Er ikke lett å sitte i kalde nord å komunisere med franksmenn...... :roll:

 

Men den som gir seg er en DRITT :mrgreen::mrgreen:

 

Når jeg ser denne......ikke F*** om jeg gir meg, en sånn SKAL jeg ha!

NE08%20069.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det var nå alvorlig til luftinntak under nesa på de bikkjene der...? Men den var jo majestetisk da! :wink:

Litt av en los da, uler jo mer enn de bjeffer! Interessant rase, ikke mye til felles med en liten basset akkurat.

Hehe...jeg har tappt mitt hjerte til disse Blå....... :oops:

Målet til disse Blå er ganske likt.....entendeter en Griffong Bleu, Grand Bleu, Petit Bleu eller Basset Bleu...

Mira hadde uling når hun hadde synskontakt med dyret og særlig på Hare...

Dina virker til å ha mer uling enn det Mira hadde faktisk....

 

På "fakspråket" kallse Bleuene/Gascognene for Hurleurer(eller hvordan det nå skrives igjen)....Pga sitt særegene losmål :D

 

Noen liker dette, andre liker det ikke.....Jeg synes det er helt RÅTT :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har jobbet fælt med å finne valpekull av GBDG..... Valpekull av denne rasen vokser ikke på trær.... :o

Har funnet en del valper men de er uten LOF(stamtavle) for meg og mitt tiltenkte bruk, er det helt uaktuelt.

 

Nå har jeg kommet over en oppdretter..... maliene "fyker" mellom Norge og Frankrike :roll:

Min heller utolmode sjel får litt å bryne seg på...... :oops:

Hvis alt er som det skal og ting går glatt ser det ut for at avreise blir 24/6.....

 

Valpene er født 22/4, i dette kullet er 5 hanner og 1 tispe ledig.....og det er tispa jeg går for.

 

Jeg tørr ikke ta ting for god fisk før jeg har Breeders Declaration på mail eller fax.....Så skal denne sendes mattilsynet....og ny runde med venting..... :roll:

 

Men tanken på at jeg vil lykkes nå er større enn tidligere......og derfor vil nok nedturen bli destostørre..... :?

 

Har til og med booka kartleser og reisefølge.....ikke værst :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg fått svar fra Frankrike.........

Her er nurket som skal bli Norges Første Grand bleu De Gascogne.......

(så sant Mattilsynet godkjenner importen)

Hun har navnet: Etoile De La Chaume à Raté

Tror hun vil gå under navnet Eto til daglig...... :wink:

 

Her er bilder av henne......

DSC01433.JPG

DSC01428.JPG

DSC01430.JPG

 

Mor med 3 av valpene i kullet:

DSC01481.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hvis alt går etterplanen....uke 26 eller 27...men helst uke 26 :D

 

Ååååå tankene rundt dette er så spennende at det bare sittrer i hele kroppen......... :roll::D

Driver å tenker på trenings metoder og muligheter til det jeg skal bruke den til.....jeg beveger meg inn på et fag felt jeg ikke har så mye peil på....

Men har selv troen på det jeg begir meg ut på :wink:

 

Kommer til å prege tidlig på rev......slepespor og spor opp i tre....

Bruke sporsnø når snøen kommer.....på både Rev og Gaupe.

Viser hun de rette takter, kommer jeg til å dra i villsvin hegn for trening av hund....

Har hun i boende de rette egenskaper for rovvilt, er det ikke umulig at jeg vil teste henne på bjørn......... :roll:

 

Time will show :!:

 

Rasen ligger forøvrig 3cm under Grand Danois i max høyde....... :roll::roll::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Men Granden kan jo bære en del........og det hadde jo vært litt artig å dratt på reinsjakt med Grand Bleu og Kløv.......tenk for et syn for guder......LOL :mrgreen::mrgreen:

 

Vel, sal og grime er jo også en mulighet da!! :lol:

 

Og som innbitt harjeger vil jeg bare minne på om finskstøverens eksistens! Det begynner å friste med ny valp ;)

Link to comment
Share on other sites

Vel, sal og grime er jo også en mulighet da!! :lol:

 

Og som innbitt harjeger vil jeg bare minne på om finskstøverens eksistens! Det begynner å friste med ny valp ;)

Sal og grime er fint vettu.....;-)

 

Finskstøver eller andre støvere har aldri vært oppe til vurdering....og kommer nok heller ikke til å bli det.....;-)

 

Jeg har brukt mye tid på åOg tat få denne rasen for det er DEN jeg vil HA.

Disse Bleuene(Basset Bleu De Gascogne og Grand Bleu De Gascogne) har rett og slett bergtatt mitt hjerte og min sjel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...