Jump to content

13g Mega, Vv-160 i .30-06


terracan

Recommended Posts

Hei!

 

Har søkt litt og funnet lading fra 48 grains til 54 grains med col: 80mm.

Så lurer jeg på om det er vanlig at tabellen, Vv sin, har så liten forskjell mellom start og max ladedata.

Starter på 52,2grains, og max på 53,7grains Vv-160.

Har ikke ladeboka forran meg heller (må huske å aldrig mere låne den bort).

 

Jeg lader med NORMA hylser og CCI 200 hetter.

Noen andre der ute som bruker noe av det samme?

Link to comment
Share on other sites

Lada opp følgende patroner i går kveld.

 

Norma hylser

Mega 13g kuler

CCI 200 hetter

Vv. N-160 krutt: 52 grain.

 

Så var de settedybde da. Jeg målte avstand fra sluttstykket og frem til spissen av kula da den satt i pipa til 83.7 mm. Derfor lader jeg COL 81mm. Da sitter kula slik at sporet rundt kula vises med i overkant av 1mm.

Ingen problem med sluttstykket når jeg kamrer en patron.

 

Ble bare litt betenkt når målet ble 83,7mm. Kan det virke noe langt. Andre som har målt i 30.-06 :?:

Link to comment
Share on other sites

Lader med kort friflukt, da det gjerne gir bedre presisjon. Har i mange år nå også bare necksize'et hylsene, selvom ladeboka ikke anbefaler det til jakt bruk, men har ikke hatt problemer. Alle patronene som blir med på jakta blir på forhand sirkulert gjennom børsa, og som sakt ingen problemer enda. Fri flukten du bruker er jo dobbelt av hva Barnes anbefaler til sine homogene kobber kuler 0,050" 1,3mm.

Kule produsentene og ladebokforfatterne vet jo ikke lengden på friflukten i forskjellige våpen og må jo opperere på den sikre side så ingen får problemer pga kort friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt noen skudd, og det gikk veldig bra. God presisjon (tok ikke mål), om hastighet som forventet.

I snitt beld det hastighet på 734m/sek. Så jeg kan kanskje prøve med litt mere krutt.

 

Med 81mm COL. ble mye av sporet rundt kula visende, men ser ut til at kulene sitter rett og godt.

 

Takk for svarene.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lenge siden jeg postet denne tråden, men jeg kan jo si følgende:

 

Som jeg nevner så målte jeg fra bunn av sluttstykket til spissen av kula: 83.7 mm

Ladet patronen til en lengde av 81 mm.

Da jeg hadde skutt mot dyr og skulle ta ladegrep satte patronen seg til motverge og nekkta og entre kammeret. Full stopp, og det var kula som hadde fått smake det i spissen.

Virker noe rart, da jeg har konet ned kanten på kammeret. Kan være våpnet som er litt sært, men ikke helt sikker.

 

Sitter i tenkeboksen om jeg skal benytte spissere kuler.

Lurer også på om jeg skal gå fra 200grain til 180grain kuler for å få en noe flatere kulebane. Er det noen av dere som kan simulere ca kulefall ut til 300 meter. Jeg har ikke lært meg disse teknologiske mulighetene vi har :oops: Full forståelse om ikke noen orker. Har ikke pipemålet eller twist (ikke den i pose).

Erfaringer fra andre er like så gode.

 

Kulebanekompensatoren (med orginal skala) virker ganske nøyaktig fra 100m til 200m. Må innrømme at 200grain gir meg en god følelse. Synes liksom den blir litt vassere. Må jo gjøre noe ut av det når svigersen sverger til 308.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg hadde skutt mot dyr og skulle ta ladegrep satte patronen seg til motverge og nekkta og entre kammeret. Full stopp, og det var kula som hadde fått smake det i spissen.

Virker noe rart, da jeg har konet ned kanten på kammeret. Kan være våpnet som er litt sært, men ikke helt sikker.

Vel noen av oss er litt pinglete og tester ut dette ikke mange fot fra ladebenken.

 

Har hørt om lignende problemer med den kula i andre våpen også.

 

Klarer du å starte en 180grs med bedre BC, i 780m/s vil den ha høyere energi hele veien og flatere kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke mindre pinglete en at jeg teste opp til flere skudd både i bua og på skytebanen. Men en eller flere patroner hadde vel sluppet igjenom kvalitetstesten. Slik som skjer. Når det er sakt så har jeg opplevd at skudd jeg har kammret før har stoppa opp ved en senere anledning. Mye derfor jeg fikk tatt av litt av kanten rundt kammerert.

 

Blir å kjøpe inn 180grain kuler. Skal bli morsomt.

 

Takk for tilbakemeldingene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...