Jump to content

Z.Conquest 3-9x50 / Leopold VX2 3-9x50 /Nikon MCE 2,5-10x50


anmoe

Recommended Posts

Ser etter ny kikkert da jeg ikke stoler helt på min "kina-kikkert".

Skal brukes hovedsaklig til elgjakt og rådyrjakt i lette skogsomgivelser.

Vil ikke legge all verden i en kikkert, men ønsker selvfølgelig å en ok kikkert m.t.p. lys-styrke og opptikk.

 

Har kommet fram til disse 3 alternativene:

 

Lopold VX2 3-9x50

 

Zeiss Conquest 3-9x50

 

Nikon MCE 2,5-10x50 (uten lys i retikkel)

 

Prisklasse ca. 3-4 K +

 

Ser det er litt forskjellige meninger om Zeiss Conquest, men finner ikke mye om de 3 andre alternativene. Setter pris på erfaringer, og evt. andre forslag i samme pris-segment.

 

Anmoe

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Riktig. Ønsker å ha mulighet til å drive jakt i grålysninga/skumringen når jeg nå skal kjøpe nytt sikte. Opplevde under fjorårets jakt at vi startet et par timer tidligere enn vanlig, og lyset i kikkerten var da slik at jeg tvilte på om jeg skulle skyte... (kan være min kikkert som er veldig lys-svak ((4-16x50 kina-kikkert)). Men likevel, ønsker å ha muligheten. En annen faktor er at jeg har litt skjeve hornhinner, slik at jo dårligere lys, jo værre er det å se klare konturer.

 

Fant to alternativer til:

(huff, blir ineffektiv dag på jobben i dag)

 

Nikon Fieldmaster 3-9x50M NP

 

Nikon MCE 2,5-10x50SF M R4(B)

 

Anmoe

Link to comment
Share on other sites

personlig hadde jeg valgt qoncuesten eller nikon monarch da disse har best rykte og begge produsenter er kjent for å levere varene. har hatt en conquest 3-9x40 og har ikke noe vondt å si om den i allefall. det er en helt annen klasse enn den den billige bushnellen og antagelivis nokså mye vassere en den billige nikonen.

 

Min rangering basert på synsing og litt magefølelse:

Zeiss Conquest

Nikon Monarch

Bushnell Elite

Nikon Fieldmaster

Bushnell Trophy

 

Med noe usikkerhet rundt de siste.

 

Skal du ha deg en rimelig kikkert med lys ville jeg sett etter en Meopta 2100 3-12x50, skulle tro de er å oppdrive for i overkant av 700 dollar eller så. Burris har nok også noen rimeligere alternativer når jeg tenker på det. Solid og grei optikk.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg heller mot nikon...

Er ikke avhengig av å ha opplyst retikkel, bare stor lysåpning. Er redd meoptaen ligger litt utenfor mitt pris-sjikte. Er ikke intr. i å handle fra utlandet, med tanke på fortolling, reklamasjon etc.

 

Som sagt prisjiktet 3-4000+

Link to comment
Share on other sites

hadde sett litt her inne og på finn på brukt,Her er det mange som skal bytte bare for og ha noe anna.Og zeiss conqvest er bra "veldig"bra kikkert.rettikelet er og fint i skumringa når det er litt som hevi duplex i leupold.Men det er som du sier billige kina produkter blir ikke som kvalitet samma hvor sterk trua er.Men enkelt nisser påstår jo hardnakket at du kan sammenligne zeiss victori og jahti.Da meine jeg kansje enkelte burde sjekke øya sine...

Link to comment
Share on other sites

Hmm...Snakket nettopp med Knut Børsemaker og fikk tilbud om en leopold vx2 3-9x50 ferdig påsatt med nye ringer til 5400,-

Ble nå veldig i tvil igrunnen.

 

Sånn som det ser ut nå står det mellom:

 

Leopold VX2 3-9x50 til 5400 ferdig montert med nye ringer.

 

Nikon MCE 2,5-10x50 + ringer og montering:4300,- + ringer og montasje

 

Zeiss Conquest 3-9x50 + montasje (har 1"ringer i dag): 4400+ montasje.

Link to comment
Share on other sites

Antar at det er vx2(ny modell) men ikke sikker. Syns det blir i overkant dyrt egentlig, men tror ikke de andre alternativene blir så mange kronene billigere. Spørsmålet er hvilken er best til prisen...? Ikke aktuelt å gå enda et hakk opp til en dyrere zeiss...

Link to comment
Share on other sites

anmoe: Da tror jeg heller jeg hadde gått for Zeiss Conquest 3-9. Hadde en gang (solgte den før jeg tok den i bruk) Zeiss Conquest 3,5 -10 x 50 i hendene. Tror nok ganske sikkert denne er bedre optisk enn Leupold VXII, VX III (eller VX3 for den del) o.l.

 

Det som er bra med Leupold er robusthet og garanti - skjer det noe med Leupolden kan du bare sende den til nærmeste service stasjon, Sverige. Optisk har den ikke de store fordelene. (Hvis du søker på "leupold" finner du sikkert noen andre kommentarer jeg har skrevet ang. dette).

 

Skal du likevel ha Leupold, hadde jeg definitivt bestilt den fra Statene, eks. www.theopticzone.com

 

Leupold VXII får du inn til Norge (ferdig fortollet i posten) for ca. 3500,- (Tar ca 1 uke). Standard Leupold montasje følger med og er inkludert i prisen.

Link to comment
Share on other sites

ja, er litt opp i pris kanskje, men så er det vel mye opp i kvalitet...

 

selv har jeg flere meopta som jeg er veldig fornøyd med, og nå går jeg med planer om ett nytt sikte, og da kan det se ut å bli denne....

 

 

Er nok denne du mener:

Zeiss classic diavari

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84735

 

Men syns det blir for dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv på jakt etter et tilsvarende sikte og synes at Nikon Monarch Gold ser veldig bra ut! Etter å ha sett på Nikon, Zeiss, Meopta og Kahles synes jeg Nikonen trekker det lengste strået på grunn av prisen på XXL. Meoptaen føler jeg gir for mye tunnel-effekt på lave forstørrelser. Jeg klarer ikke å skille Zeissen og Kahlesen fra Nikon rent optisk. Det kan selvfølgelig hende at man merker dette under jakt i skumringen... Nikonen gir i tillegg mulighet for parallaksejustering.

 

Etter å ha lest tester og erfaringer rundt Nikon begynner jeg å bli temmelig sikker på at mitt neste sikte blir et nikon monarch gold (MCE).

 

Noen tester kan leses her: http://www.snipercountry.com/inreview.htm#Optics

 

(Jeg har tolket det som at monarch X og monarch gold har samme glass. Dersom noen kan bekrefte eller avkrefte dette hadde det vært fint.)

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Ble nok en zeiss qonquest 3-9x50 som ble valgt til slutt.

Ble rimeligste å enkleste løsning i og med at jeg har baser og ringer som høyst sannsynlig passer til denne.

Så får vi se om jeg blir fornøyd når jeg får den, er vel i tilfelle angrerett på 14 dager, slik at den kan sendes i retur om jeg blir skuffa :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Monarch gold 2,5-10x56 på sakoen og en Zeiss classic 3-9x50 på Tikkaen. Nikonen er vesentlig bedre i dårlig lys, sikkert pga den større objektivdiameteren. Skal på bukkejakt i morra tidlig- med sakoen..Som jeg har sagt i andre tråder: Zeissen opplever jeg som noe oppskrytt (ikke noen dårlig kikkert- bevares). Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde, jeg kjøpt en tilsvarende Nikon med lys til Tikkaen

Link to comment
Share on other sites

Ble nok en zeiss qonquest 3-9x50 som ble valgt til slutt.

Ble rimeligste å enkleste løsning i og med at jeg har baser og ringer som høyst sannsynlig passer til denne.

Så får vi se om jeg blir fornøyd når jeg får den, er vel i tilfelle angrerett på 14 dager, slik at den kan sendes i retur om jeg blir skuffa :)

 

Hei jeg har samme kikkert selv som i hovedsak blir brukt til jakfelt. Men har også brukt denne til jakt på rådyr,hjort,sel og elg og er kjempefornøyd. Dette kommer du ikke til å angre på :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...