Jump to content

Bushbuddy


Join

Recommended Posts

Har nettopp bestilt meg en Bushbuddy. Leste litt om denne lille vedovnen og synes den er helt genial. Problemet med drivstoff er ikke eksisterende, da du bruker småkvist, og det går kjappere enn å fyre et vanlig bål. Slitasjen på naturen er også minimal.

 

Produseres av en person i Canada. Utrolig rask service. Hjemmesiden hans er http://www.bushbuddy.ca/indexs.html.

 

Ellers er det skrevet litt om det her http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=14154. Tenker på alle dere som bruker Esbitbrenner og annet og som ikke brukes i "normale" telt. Skal sjekke litt mtp teltløsninger når jeg får den. Vekta er ikke på mer enn 182g på standard modellen. Uti ifra mine beregninger så vil den passe ned i en Primus Litech kjele. Har da et fullstendig kokesett med brenner på under 500g og ubegrenset med drivstoff.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha :roll: Det var interessant :D Blir litt lettere å se sånt når brenneren kommer. Har også mulighet som nevnt i det ene klippet, og bruke kun toppen med Esbit tabletter. På den måten har du en backup, mulighet for bruk i vanlig telt, og opptenningshjelp hvis det skulle være nødvendig, og alt er vått. Gleder meg stort til jakta nå og kosen rundt :D

Link to comment
Share on other sites

Den var fin den Freeride. Jeg drev å laget litt "boksovner" i min ungdom, men det ble gjerne litt leamikk og dårlig kvalitet. Det å bruke teltstenger var en god idee :idea: Jeg synes fortsatt BB ser mer solid og ordentlig ut 8) , den er "rentbrennende" ved at effekten øker da man brenner gassen på nytt, noe som jeg ikke fikk til med blikkboksene, eller tenkte på :lol: , men helt klart en god økonomimodell.

 

Fritz sendte den på fredag, og sa jeg måtte regne med noen ukers leveringstid. Av erfaring så kan ting fra andre siden av dammen ta alt fra 5 dager til 3 uker :? Blir liksom utolmodig når jeg først har bestilt :oops: Meget god service fra selger i allefall, og ovnen har fått gode skussmål av de som har brukt den. Det er klart det blir litt mer jobb en gass og annet, men man slipper vekta på drivstoff, går ikke tom for drivstoff og man kommer nok unna fyring i bålforbudstiden også, da den er helt kald på undersiden. Eneste ulempen er med tanke på fyring i telt, men jeg bruker jerven orginalduk med forteltstykker, så det er mulig det gir nok lufting. Må sjekkes :?: Ellers ble den brukt i en lavvulight med døra åpen. Den vil selvsagt ikke erstatte bål, men ved kortere jaktturer, hvor jeg ikke tar lang lunch, eller jeg ikke gidder å sanke ved, så plukker jeg noen pinner, og lunchen er snart klar.

 

Må kanskje være et ekte bålmenneske for å se sjarmen, men i tillegg til herlig lukt, koslig lyd og lun varme så gir den deg litt sysselsetting kontra gass, rødsprit, parafin eller bensin. Putte på småpinner, stirre inn i flammene og la tankene vandre mot hva neste jaktøkt bringer.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...