Jump to content

.222 rem - ladedata Oryx


ko-stens

Recommended Posts

Finner ikke dette noe sted. Noen som har anelse? Har prøvd Norma sin hjemmeside, men der står den ikke.

 

Er det forøvrig noen vits å koste på to kr ekstra pr kule i Oryx kontra Norma 4 grams blyspiss? Førstnevnte er vel 55 grs så vidt jeg husker, mens 4 gram = 62 grs.

 

Fant for øvrig noe her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/to ... C_ID=16568 , men får i grunn ikke noe svar. Ser imidlertid ut som om folk sliter med å finne ladninger som gir presisjon i både .222, .223 og 22-250....

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har lett en del selv og ikke funnet nevneverdig. Løsningen ble å kontakte Norma selv for tips. Tilbakemeldingen var slik, fritt gjengitt:

 

"20,4 grains Norma 200, patronlengde 52mm, Vo = 930 m/s." Denne ble betegnet som "Nesten Max."

 

 

 

Har ikke rukket å prøve den selv ennå, så kan ikke garantere noe som helst, men det er som sagt data jeg har fått fra Norma selv, så de skulle være trygge. Årsaken til at data ikke ligger på www.norma.cc, er at det er en relativt ny patron, og Norma er ikke ferdig med testskytingen av den som de selv sa.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja! Ikke verst. Men må si jeg ble litt skeptisk når Norma oppgir 930 m/s. Det betyr at det blir vanskelig å få den under 900 m/s? Det høres litt raskt ut til å få pene slakt. Er jo "en smule" amatør, men etter det jeg har forstått, så er det bedre med høy vekt og lav hastighet enn lav vekt og høy hastighet på kula. For meg høres ut som om den ikke er så bra på feks rådyr som Norma sin 4 gram blyspiss (som i fabrikkammo faktisk heter rådyr).

 

Eller er Oryx en ekstremt god kule i forhold? Får jo mye skryt i andre kalibere vet jeg. Men er den verdt omtrent dobbelt så mye når man lader sjøl?

 

Tror jeg holder meg til 4 grammeren jeg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du bør prøveskyte litt. I mine rifler gir Normas ladninger vesentlig lavere hastighet enn oppgitt, ennå uvisst hvorfor.... Dessuten var dette nært opp mot maks ble det sagt. Du har antagelig noe å gå på nedover...

 

Jeg skjøt bukk i år med Norma 62 grains. Denne i fabrikkpatron mener jeg går 892 m/s i snitt for siste lott jeg kjøpte. Har ikke målt ladningen jeg brukte da jeg skjøt bukken, men den ligger omtrent 30-50 m/s under, muligens noe mer,... 830-850 anslagsvis. Kula lå mot skinnet på baksida. Fin sopp, men noe blodslått om ikke mye. Ideelt skulle jeg vel hatt ennå tyngre kule og noe grovere kaliber, med lavere hastighet...... Men det har jeg ikke pr. dags dato annet enn .308.

 

At ikke Oryx bør lades over 900 m/s var nytt for meg, men stemmer sikkert. Refererer bare hva jeg fikk i mail. Når testprogrammet er ferdig, vil nok ladedata for 55 grains Oryx i .222 også komme på www.norma.cc, men det kan vel ta noe tid......

 

 

Jeg ville holdt på 62 grains kule og ladet til mellom 800-850 m/s. Det er i alle fall det jeg har konkludert med enn så lenge. 62 grain Oryx hadde imidlertid vært noe........ :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en 100-pakke Oryxkuler til min .222Rem på tur nå, og skal også dele erfaringer når ladingen testes.

Har også samme erfaring som andre her at Normas ladedata oppgir en del høyere hastighet enn hva vi vanlige dødelige oppnår.

Dette skyldes vel hovedsaklig at de har testløp på 740mm eller deromkring + at fabrikk-krympen øker trykket litt.

Tror derfor ikke det er noe problem å få denne, hvis ønskelig, godt ned på 800-tallet uten å gå under minimumsladning.

Oryxen er ei mer solid kule enn 4grams blyspiss, mer kontrollert ekspansjon - og vil forhåpentligvis gi mindre kjøttødeleggelser.

Kanskje også med større fart enn 4grams'n. Jeg tror og håper den er verdt de små ekstrakronene de koster.

 

ei2y4m.jpg

Norma 4 grams blyspiss rådyr. Denne kan nok bli gammel i våpenskapet...

Med DISSE prisene på kjøpesammoen kan du med GOOOOD samvittighet kjøpe kvalitetskuler til rådyrladningen.

Ser at de også har startet med striper i spissen for å øke ekspansjonen på 4 grams'n.

Trengte den det? Gamle 4 grams hadde ikke det, og den var hissig nok på kort hold syntes jeg.

 

En annen ting å tenke på når det gjelder utgangshastighet på hjemmeladningene er skuddeffekten på over 100m.

Hvilke avstander er normale til din jaktform og på ditt jaktterreng?

Regelverket sier vel 990 Joule som minimum på rådyr. Normas 4 grams blyspiss har 1094J på 100m.

1o1w13.jpg

Dette angir at med 880m/s utgangshastighet har kula "godkjent anslagsenergi" opp til 120-125m.

Jeg vet ikke BC på Oryxen, men om den har ca 0,200 vil du også nå grensen på 120m med 930m/s utgangshastighet.

På 30 meters hold er farta allerede ned i 880 m/s - så jeg tror det kan tåles.

På 100m har hastigheten falt til 780m/s... Noe å tenke på.

Hvis du med samme kula har 850m/s utgangshastighet vil du være nede i 994Joule allerede på 70m!

 

Min lille erfaring så langt viser at jeg får mindre trykk, større hastigheter og tettere samlinger med VithaVuori N133 enn med Norma 200.

Når jeg bruker normakrutt og spesielt med normas egne ladedata får jeg lavere hastigheter enn angitt.

Når jeg bruker Vv-krutt får jeg like høy eller høyere hastighet enn oppgitt. Forstå det den som kan.

Skitt jakt!

 

EDIT: NÅ (17.oktober) ankom pakken fra svenske Vapex med 224-oryxen min. Tok bare 50 dager :roll:

Skulle bare bestilt fra hjemmelading.no tvært, for de kronene jeg sparte var ikke verdt ventetiden.

En kjenning som bestilte noe derfra fikk ikke noe respons og glemte hele greia. Et år senere fikk han mail med spørsmål om han ville ha varene tilsendt... :shock:

Det ble ikke ikke noe handel der i gården. :mrgreen:

Vapex er billig og ser ut som en ryddig nettbutikk - men skygg!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Satt og ladet noen Oryx i kveld, og kom i farten på denne tråden... På tide med en liten oppdateringsbump og mye tullprat. Hopp gjerne rett forbi konklusjonen i siste kapittel!

 

.222Rem'en ble litt tilsidesatt i fjor høst på rådyrjakta, så det har blitt lite vettug testing på vilt. (Prøvde det meste annet enn .222'en :? og felte med både storviltrifle, slugs og hagle. :wink: ) Hadde noen småtester på papp for et år siden, mer eller mindre vellykket, og OT'en i neste kapittel forklarer hvorfor...

Ladekomponent-pushere med rikholdig utvalg finnes ikke i stort monn her i nærområdet, så da jeg var tom for Federal 205 SR-hetter, og ØKH likevel skulle en tur til Rana jakt og villmark (beste lokalforhandleren, 15mil unna :moresarcasm: ) passa det godt med handel. Joda, det gikk som det måtte, og jeg satt der med 1000 stk Federal 200 SR, de mykeste hettene som er å oppdrive. Pakkeskrifta "Small rifle & high velocity pistol primers" sier sitt! Litt over minimumsladning ga skikkelig kratring, et par korn til så POFF :shock: , hull i hetta! Testingen, skytingen, bruken og gleden av "två'an" nådde et historisk lavmål.

Men selv om hettemetallet var tynt og mykt, så var kraften i dem ganske frisk, så kronograferingene har en slags verdi. Med en kilospris lik knark på kvalitetskuler begrenset ladingen seg til 1stk pr ladetrinn i denne hastighetstesten. Presisjon ble altså ikke prioritert.

Her er noen data med Norma200, N140 og N133. Fed200. Col=52,5mm. Normahylser, FL-sizet og trimmet til 43,00mm. Ladningene er basert på data fra Norma, Vithavuori og Ladeboken, avledet fra andre lignende kuler ettersom det den gang ikke forelå data for oryxen. Målet er en utgangshastighet på 920-950m/s og god brukspresisjon.

 

N140: (Grunnlag: Ladeboken, 55grs Sierra SP. Min 23,0grs - Max 24,0grs)

22,5grs - 862m/s

22,8grs - 870m/s

23,1grs - 889m/s. Her ble det litt kratring, men trykket er lavt->moderat. Tåler nok 24grs lett med normal hette. Kommer da opp i det hastighetsområdet jeg ønsker. Har plass til nesten 25grs i hylsa uten å komprimere. To be revisited!

 

Norma 200: (Grunnlag: http://www.norma.cc" target="_blank" target="_blank for Oryx. Min 18,5grs – Max 19,7grs)

18,5grs – 861m/s. - Kratring på hetta.

18,8grs – 866m/s. - Kratring på hetta.

19,1grs – 868m/s. - Kratring på hetta.

Norma 200 er for raskt krutt for medium og tunge kuler i .222Rem. Smell og blårøyk og lite rom for manøvrering.

 

N133: (Grunnlag:Vithavuori, 55grs Sako SP. Min 21,8grs - Max 23,3grs)

21,5grs – 951 m/s. – Skikkelig kratring på Fed200-hetta.

21,8grs – Ikke skutt!

22,1grs – Ikke skutt!

22,4grs – Ikke skutt!

Ja her var det liv mor! Stiller meg litt tvilende til kronograferingen av det ene skuddet. Kruttet gir i alle fall fart nok. Kan nok gå ned til rundt 21grs før jeg havner under minimum. To be revisited!

 

Konklusjon: :sarcasm:

a) Aldri la ØKH kjøpe ladekomponenter.

b) Både N133 og N140 vil kunne gi rett fart til en rådyrkreasjon. Erfaringsmessig har jeg mest tro på at N133 gir jevnest fart, forbrenning og best presisjon.

c) Ca 900 hetter til salgs til pistolskyttere.

d) Det er fremdeles over 90 Oryx igjen i pakka.

e) Egentlig verdiløs testing.

f) Faan!

g) Greier noen å se bokstavrimet?

 

PS! Resultater fra test av kveldens lading kommer jeg tilbake til senere! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...