Jump to content

Årets vakreste eventyr


Robinson

Recommended Posts

I morra går turen innover til vår plass i Ryfylke, der vi skal jakte hjort og rådyr i høst. En fantastisk plass.

 

ResizedImage20.jpg

 

Her er kråkeslottet som vi bor i . Vi har satt opp det meste selv. Og vi bor midt i smøryet.Jeg har felt hjort bare 50 meter fra denne bua vår. Og i morgen er det innover med alt vi trenger av større ting for høsten. Fylle opp med parafin, gass og andre fornødenheter nå som vi kan få kjørt ting inn til den med ett kjøretøy som egner seg til det. Ellers framover høsten blir det å gå inn en drøy kilometers vei, med alt vi trenger i sekken. Og så begynner jo bukkejakta i morra. Det gjør heller ikke noe...

 

ResizedImage19.jpg

 

 

Edit: fiksa bildene litt større. mod. jaktlykke

Link to comment
Share on other sites

:D:D

 

Bua fikk vi givendes. Det er ett gammelt spikertelt og den var ferdig malt. Den ble satt opp i vår, og den kunne nok vært malt med en annen farge. Men det blir ikke gjort i år.

 

 

Høres ut som en plan, Jeg la merke til blondeneover vinduet. Det så ikke akkurat ut som et mannlig jakt menneske trekk :P

Link to comment
Share on other sites

Håpet at ingen ville legge merke til blondene. :oops: Vi hadde store kvaler i vår da vi skulle sette dette opp. Men alternativet til i ikke sette opp disse vannbordene, var at bua var utett. Kanskje vi tar med oss noen bordbiter inn en gang og bytter dem ut?? Men jeg kjenner meg selv så godt at det ikke er mye sannynlig. Men på den annen side, kanskje dette kan få hjorten til å tro at her bor ett par gamle peppermøer, og at det ikke er noen fare forbundet med å henge rundt bua...

Link to comment
Share on other sites

Skal gå med på at det kan være mer verdige eventer som fortjener tittelen årets vakreste. Det høres ut som ditt forslag er en mer verdig kandidat.

Men vi er ganske fornøyd med vårt prosjekt også. Nå har vi vært inne og montert oss en vedovn. Det kan være surt om høsten.

 

 

normal_ovn2_red.jpg

 

Litt sipporex stein og ett spiro bend gjennom veggen er starten på pipa

 

normal_bend_red.jpg

 

 

Og så er pipa på plass.

normal_pipe_red.jpg

 

Ei blikkplate er brannvegg, stolene er fra Jysk (kr.130,00 pr.stk) og nå er det ved klar også

 

normal_stolee_ved1_red.jpg

 

Nå som vi har lagringsplass og tørkeplass for våte klær i spikerteltet, håper vi å få ha det litt ryddigere inne i sovedelen

 

normal_soverom_red.jpg

 

Noen ganger er det allright. Dette bildet ble tatt en kveld, rett utenfor bua vår. Men det var ikke i kveld desverre...

normal_bukk_red.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det noen gang har vært ei campingvogn. Det er grunneieren som eier den, og vi har brukt den i 4 år nå. Jeg tror det er ei arbeidsbrakke på hjul egentlig. Mye bedre enn ei campingvogn på den måten at den er helstøpt i glassfiber. Og dermed garantert tett. Mens gamle campingvogner ofte begynner å lekke og lukte mugg....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det noen gang har vært ei campingvogn. Det er grunneieren som eier den, og vi har brukt den i 4 år nå. Jeg tror det er ei arbeidsbrakke på hjul egentlig. Mye bedre enn ei campingvogn på den måten at den er helstøpt i glassfiber. Og dermed garantert tett. Mens gamle campingvogner ofte begynner å lekke og lukte mugg....

 

Ja derfor jeg skrev "greia".

 

Har den noe navn, serienummer, Kallenavn. Osv you get the point?

 

Noe jeg kan søke på finn.no etter :P

Link to comment
Share on other sites

Dette var da ei alle tiders jaktkoie, det fine med å ha liten plass er at en når all ting uten å reise seg... :)

Hvit er selvsagt vinterkamo, det slo meg med det samme jeg fikk opp bildet, da er det bare å farge plaststampen i samme farge. :wink:

Det eneste som kan være kjekkt er et tak for å henge kjøttet under, blir sikkert ei råd med det og for oppfinnsomme jegere...

 

Skitt jakt skal dere ha!

Link to comment
Share on other sites

 

Har den noe navn, serienummer, Kallenavn. Osv you get the point?

 

Noe jeg kan søke på finn.no etter :P

 

Nå skal jeg ikke innover der mer før hjortejakta starter 10 september. Men jeg skal ta meg umaken med å leite etter ei plate med navn/nummer, og kanskje snakke med bonden. Det finnes helt sikkert info om denne.

Link to comment
Share on other sites

Har dere gitt bua et navn? Jeg foreslår Blondebu :mrgreen:

 

Forresten - den grønne vogna er vel en "moderne" høggerkoie. Sånne som vi trekker ut i skauen under slutthogsten. Det er vanligvis en liten vedoven i dem, og det blir vanligvis j@vlig varmt der inne :D

Hvis du er ute etter en sånn, er tipset mitt å kontakte Viken skog og de største skogeierne, og kanskje surfe deg frem til tidsskriftet "Skogeieren" og sette inn en annonse der. Men husk bare på at hengerfestet normalt er beregnet på trekkrok, ikke bilkule. Men det går selvsagt an å modde. (De store entreprenørene har også kanskje noen slike vogner stående rundt omkring.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...