Jump to content

Vanskligheter med å finne område til due jakt.


Ole-P

Recommended Posts

Som topic så fint beskriver, så sliter jeg og en jakt kamerat stort med å finne et terreng/sted for duejakta i år.

 

Så det jeg lurere på er om noen har noen gode tips om hvordan man kan få skaffet seg et terreng/sted der man kan få jaktet, verken jeg eller kameraten min er av typen som kan finne på å gå på, dør til dør på gårdene rundt om og spørre om vi får jakte, så da blir det jo litt vanskligere, men hvis noen har noen gode tips å komme med så hadde det vært fint.

 

vi bor på romerike, nærmere bestemt ved lillestrøm så hvis noen veit om hvor det er mulig å få jaktet due i området her hadde det vært fint om noen kunne hjulpet oss med å skaffe terreng eller noen gode tips om å skaffe seg terreng,

 

due jakte begynner og nærme seg faretruende fort nå, all hjelp og tips, tar jeg med stor takk

 

Mvh

Ole-P Lien

Link to comment
Share on other sites

Det definitivt enklaste og beste er nok fortsatt å gå "frå dør til dør". Oppføre seg høflig og ydmyk, og spørre fint om der er mogelegheit for å få jakte due. Ta eit eventuelt nei for eit nei på ein fin måte og prøve neste gard.

Eg forstår godt at grunneigarar gjerne vil sjå jegrane og snakke litt med dei før ein slepp dei til på sin eigedom.

 

Dersom dette av ein eller annan grunn skulle vere fullstendig uaktuelt, kan du kanskje kontakte lokale Jeger og Fiskeforening. Kanskje dei har eit terreng eller to, eller veit om nokon som er samarbeidsvillige.

Link to comment
Share on other sites

joa er vell kanskje den beste løsningen men, kjørt meg en runde i dag og er jo umulig å se hvilket område som hører til hvilken gård, alt ligger jo totalt i hulter i bulter, så blir nyttes løst og gå fra dør til dør, og spørre, for mange gårder som ligger hulter i bulter di områdene jeg her kjørt rundt i, i dag, hehe.

 

så ser nok skummelt ut for duejakt i år ja,

Link to comment
Share on other sites

Men herregud da mann, svipp nå innom de gårdene du finner - alle har da en eiendom - og spør om du kan få skyte due hos dem.

 

Koster ingen ting å spørre. Vanskelig å få jakte på annen mans eiendom uten å snakke med vedkommende først.

 

Edit: Absolutt alle bønder på romerike er meget godt vant med jegere som spør om slikt.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud da mann, svipp nå innom de gårdene du finner - alle har da en eiendom - og spør om du kan få skyte due hos dem.

 

Koster ingen ting å spørre. Vanskelig å få jakte på annen mans eiendom uten å snakke med vedkommende først.

 

Edit: Absolutt alle bønder på romerike er meget godt vant med jegere som spør om slikt.

 

 

var som sagt ute å tittet litt på trekk ruter og områder i dag, men når man finner noen bra steder og ligger 7 gårds tun rund det området og samtlige gårstun har flere store bebodde hus så er det ikke akkurat lett å finne ut hvem som er grund eier hvor?

 

og veit at di fleste bønder på romerike er vandt til duejegere osv. men gjørt det ikke lettere og finne ut hvem man skal spørre av den grunn, men får lete mere rundt om

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg møtte på en snåling i fjor, han hadde sådd erter på jordet sitt for å være snill med duene :lol: Skikkelig hippie-type :roll:

Han mente at alle stakkars duene skulle få spise i fred på erteåkeren hans...

Men generelt sett får du lov med mindre noen har vært der før deg, eller hvis bonden er grinete. MEN, et nei er da ikke såååå farlig :wink:

 

Bare bank på der det ser ut som om det er folk. Jeg traff på foreldrene til bonden en gang i fjor, men de var positive og ringte sønnen sin som igjen ringte meg, jeg fikk jakte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...