Jump to content

358 Norma Mag, erfaringer, ladedata?


YnStee

Recommended Posts

Da jeg er i tenkeboksen angående bygge om min 7mm Rem MAg til 358 Norma Magnum lurte jeg på om noen av medlemmene her inne har erfaring med 358`n? ladedata tas også imot med stor takk.

 

Min skal brukes med lyddemper, har en hausken titan fra før, lurer på kjøpe en A-Tec vanlig(ikke modul demperen) til 358`n, vil det utgjøre noe spesiel forskjell på de to, tenker på at diameteren på A-tec`n er mindre enn hausken, og 35 kula e ganske grov.......

 

 

Håper på svar fra de som har noe bidra med, på forhånd takk:)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt min Mauser i 358NM i 10 år.

Det eneste negative jeg kan si om våpet og kaliberet er at jeg har ikke funnet igjen en eneste kule som har vært skutt i vilt.

Det at jeg ikkefant kulen i en århane skutt på topp er jo ok.

Men hadde forventet å finne kulene i Elg og Sebra, men nei.

Jeg bruker 250 gr Barnes x kuler med en utgangshastighet tett opp mot 900m/s

Ladedata.

Start noen gr lavere.

 

 

358NM 79gr N160 Vit Swift A frame 250gr

358NM 79gr N160 Vit Rem Rundnose 200gr

358NM 78gr N160 Vit BarnesX 250 gr

Link to comment
Share on other sites

okay takker for den! jeg er stor tilhenger av gjennomskytin jeg, så akkurat det gjøe meg ikke noe :)

 

hvor lang pipe har du på din 358NM?

har du prøvd med N150? jeg har bare lekt meg litt på quickload så jeg har ingen praktisk erfaring med kaliberet ennå, men mener huske at N150 kom greit ut også...har ikke tallene her nå desverre.

 

Jeg ser også for meg å bruke Barnes X, solide kuler som oftest sikrer gjennom skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker N-150, og er meget fornøyd. Fin presisjon, og jevne ladninger, og bra hastighet.

Jeg vet de er de som bruker MRP også, uten at jeg begriper hvordan det går til. Kan dere som bruker/brukte MRP fortelle litt om ladninga?

Patronlengden vil kunne spille en stor rolle for det optimale kruttvalget. Jeg får 0 friflukt på 83mm med 250 gr North Fork kula. Den sitter dypt, og det er uaktuelt å bruke N-160. Det er ikke plass. Jeg har kun skutt to skudd mot vilt med denne, og har begge kulene liggende her, mao er det ikke sikkert man får gjennomskudd med .358NM heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

nei, ingen garanti for gjennomskudd. Mener å huske at N150 gav bra hastighet, må få sjekket det igjen senere. Norma 203B er jo også et veldig godt alternativ ser det ut til, men dog en hel del dyrere desverre:(

 

Første steg blir hvertfall få bygd om rifla til nevnte kaliber, så får jeg ta det derfra.

 

Takk for svar så langt, håper flere med erfaring fra kaliberet kommer på banen i denne tråden:)

 

Mvh gutten i røyken

Link to comment
Share on other sites

21 grs N 110 bak 350 grs Speer. Noen putter dacronfiber el. som volumfyll. Har aldri gjort det, og drar av ladningen med standard LR-hetter.

 

Har du demper i tillegg, blir det ekstra morsomt :wink:

 

:!: Din lading er ikke mitt ansvar :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke bare en trykkleif. En real brøler faktisk :oops::oops::oops:

 

Har utrolig nok hatt to tanker i hodet samtidig, og nå skjønner jeg at dette ikke er egna for menn...

 

Kruttmengden er riktig, men 350 grs Speer brukte jeg i .416 Taylor. I .358NMen brukte jeg en eller annen 158 grs revolver/pistolkule. Hvis ikke jeg husker feil(hvilket er mye mulig ser det ut til) fikk jeg rundt 340 m/sek med denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Interessant det der. Hvis du fikk 158 grain’ern ned i sub så er jo det artig. Jeg hadde tenkt jeg skulle forsøke sub i min med tunge kuler og tenkte jeg måtte på et raskere krutt. Jeg har testa ei 158gr pistolkule med N-140, og ”normal” hastighet. Det smeller, og lager høl, men det jeg har testa til nå samler litt for dårlig. Har ikke jobba noe med det bare laga til noen ladninger der jeg mente det burde bli tett nok. Jeg må for øvrig ta ut ekspanderknappen for å få disse kulene til å sitte.

Hvis noen skulle vite om ei standardkule tyngre en 250gr jeg måtte ha oversett så vil jeg gjerne vite om det. Jeg mener jeg kun har sett Woodleigh, og A-frame.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...