Jump to content

Raufoss 1957.


Fozzy357

Recommended Posts

Jeg kjøpte en kasse 1956 RAUFOSS ammo i 9 mm.

Det resulterte i grav rust i min kjære CZ.

 

Nå har vi en i laget som har kjøpt mange tusen 1957 skudd :roll:

Han er "våpen kyndig" og sier at det er bare å pusse..

Det er etter min mening tennhettene som er corrosive(rust dannende).

Tar jeg helt feil?

Link to comment
Share on other sites

hør på de gamle, eller les det som står i litteraturen, dette bør være basiskunnskap for enhver våpeneier! etter skyting med gammel ammo, hvor en ikke er sikker på om hetta er korrosiv eller ikke, må det pusses med vann!

 

Det er nok med en liten del skadefro at jeg viser denne linken til min venn.

Men om jeg har forstått det rett, så er det bare å skyte på, men å huske å pusse hver eneste gang?

Da ungår man grav rust?

 

Men hva med resten av våpenet?

Korrosive tennhetter sprer "møkka" over hele våpenet, eller..?

Link to comment
Share on other sites

Men om jeg har forstått det rett, så er det bare å skyte på, men å huske å pusse hver eneste gang?

Da ungår man grav rust?

 

jepp, men puss med varmtvann, ikke med solvent eller olje. blir akkurat som puss av svartkruttvåpen.

 

om du titter inni pipa på gamle børser skutt med korrosiv ammo, ser du ofte at det er rust inni pipa, selv om resten av våpenet ser bra ut. jeg vil tro at det er viktigst å pusse i pipa og kammeret på brekk og repetervåpen, men på halvautomatiske våpen har antagelig tankegangen din noe for seg, med puss av alt annet også, siden slammet spres mer utover.

 

eller gjør som meg, drit i korrosiv ammo!

 

jeg er skrot blakk det meste av tia, og selv om jeg fra tid til annen blir tilbudt nesten gratis gammel ammo, finner jeg det rett å slett ikke verdt det å utsette våpna mine for den gamle d###en...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...