Jump to content

Mitt Tikka M55 prosjekt


aleksh

Recommended Posts

Fikk for ca et halvt år siden en tikka m55

var da her inne å spurte om tips til en ny stokk

fikk masse bra tilbakemeldinger på det

men jeg endte opp med å sende den til en børsemaker for å få lagd en stokk som passet til meg :D

 

så tenkte jeg at jeg får legge ut noen bilder av prosjektet:

 

Her ser dere Pistolgrepet

valgte å få lagd fingergrep (heter det fingergrep?)

normal_Pistolgrep.jpg

Her er et bilde av hele stokken

normal_Vapen.jpg

 

jeg regner med å få denne hjem om noen dager, legger ut litt mer og bedre bilder da

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg lovte flere bilder :P

 

Den gamle stokken :?

normal_DSC_0108.jpg

måtte bygge på den for å komme høyt nok :cry:

normal_DSC_0109.jpg

Den nye stokken Ferdig :D

normal_DSC_0110.jpg

Med justerbar kolbekam :)

normal_DSC_0111.jpg

sjekk ut pistolgrepet :mrgreen::mrgreen:

normal_DSC_0113.jpg

 

HVA SYNES DERE?

morro med tilbakemeldinger hehe

 

var også ute tidligere i dag å fyrte av noen skudd og tok storviltprøva

var helt nydelig å skyte med

nå trenger jeg bare et nytt kikkertsikte, noen som har en Leupold 1.25-4x20 til salgs send en PM :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk nesten lyst på en slik stokk. Så meget bra ut. Pen mørk farge. Neppe noe i nærheten av en lettvekter. Du får si et par ord om hvem som "snekrer" slik stokk.

Den finger utsparingen! Er den tilpasset din hånd?

Da blir det fort litt vanskelig å få tilpasset noe slikt som oss som bor utafor utkantstrøk.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke helt vekta på den og tør heller ikke tippe da jeg er veldig dårlig på det :?

men synes ikke den er veldig tung(skal få lagt den på vekta en dag).

det er Per Arne Vågsland i Vågsland Våpenforretning som har lagd denne.

Pistolgrepet er blitt tillpasset etter min hånd

Link to comment
Share on other sites

Ser meget lekker ut den stokken der ja.

Men jeg er litt undrende på hvordan den er å skyte med i alle stillinger, når det er fingergrep på skjeftet.

Mulig det kan virke litt hemmende på forskjellig skytestilling, fra stå til liggende mest da tenker jeg.

Eller er det ok kansje...?

 

Du må bare se til å smøre stokken litt nøye i starten, sån at du får metta den med olje, utolig hvor tørst nye stokker kan være... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en tur på banen å skjøyt litt med den å syntes ikke det var noe hemmende eller ubehagelig å skyte med i liggende stilling, har ikke prøvd å skyte stående eller sittende

men når jeg stillte inn kolbekammen sto jeg og holdet den og syntes ikke det det ble rart, virket egentlig som jeg fikk bedre grep på stokken

men dette må jo selvfølglig testes

 

fikk med en olje i fra Vågsland husker ikke hva den heter i farten, men kommer med det så fort jeg finner flaska

Link to comment
Share on other sites

Flott stokk ja, grattulerer. Liker at man lager ny stokk på ei god rifle, fremfor å kjøpe nytt plastikk juggel. Og denne så litt tøff ut.

Hvordan liker du fingergrepet og håndutsvellinga (om det er det det heter) på stokken?

Jeg sliter litt når grepa blir slakke, og liker bratte grep og mye utak for tommelen (og din ser bra ut).

 

Er det lov å spørre om i hva den stokk jobben kom på?

 

Vurderte selv å kjøpe en pent brukt Tikka M55 i 308w (den står sikkert fortsatt hos Børselars) og bytte stokk på den. Men endte opp med ny børse (men fortsatt uten plastikk :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Pen, absolutt pen. Kjekt å se gamle ærverdig M55/M65 bli pusset opp og tatt vare på. :D

Og presisjonen da?

må si jeg er fornøyd med presisjonen på den, men skal bli morro å få på en større og en bedre kikkert når jaktfelten begynner og kansje en lyddemper :)

 

Flott stokk ja, grattulerer. Liker at man lager ny stokk på ei god rifle, fremfor å kjøpe nytt plastikk juggel. Og denne så litt tøff ut.

Hvordan liker du fingergrepet og håndutsvellinga (om det er det det heter) på stokken?

Jeg sliter litt når grepa blir slakke, og liker bratte grep og mye utak for tommelen (og din ser bra ut).

 

Er det lov å spørre om i hva den stokk jobben kom på?

 

Vurderte selv å kjøpe en pent brukt Tikka M55 i 308w (den står sikkert fortsatt hos Børselars) og bytte stokk på den. Men endte opp med ny børse (men fortsatt uten plastikk :wink: ).

 

jeg må si det at jeg har aldri hold i en anne stokk med fingergrep, men ble veldig fornøyd med det, syntes jeg fikk et bedre grep, jeg har jo ikke skyte med den i stående og sittende stilling enda, men jeg har holdt en del og testa litt bare å stå med den og synes det er kjempe bra grep den.

 

ja det er selvfølgelig lov bare du ikke sier det til min mor hehe

jobben kom på 7500 kr da er den klar til bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Vurderer å selge denne rilfla.

Stokken som er montert er lagd av Vågsland (kostet meg 7500 å få lagd den). Orginalstokk følger med.

Den er kaliber 308. Det følger med et 3 skudds magasin og et 5 skudds magasin

Rifla har blitt skutt 500 skudd med maks, god presisjon i den.

Løpet er blitt kappet på 47 cm og gjenget av Jakt og friluft. Montert på en Atek Maxim lyddemper, følger med, har gått ca 150 skudd.

 

Hva mener dere at denne kan være verdt?

Link to comment
Share on other sites

Ca 3500 for en M55 uten optikk og med orginalstokk, litt trekk for at du har kappa pipa!

Ca halv pris av byggekost for stokken!

Får du 7-8 konger er det vel i nærheten, tror prisen du ber om på finn er noe optimistisk!

 

De to siste M55'ene jeg har kjøpt har jeg gitt 800kr og 1500kr for!

 

Selges det løst, org rifle, demper og ny stokk hver for seg er det mulig du kan hente litt mer!

Et godt tips er å selge rifla med bare et magasin, legger du ut ekstramagasinet her på forumet får du 1000kr for det om du har litt is i magen.

 

Just my five cents!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...