Jump to content

rypetaksering


///prince

Recommended Posts

Var i jamtland i fjor..

Var nesten ikke fugl der vi jaktet så jeg håpet det skulle være lysere utsikter i år.

Da blir det nok ikke sverigestur i år hvis dette skulle stemme.

 

Litt OT men er det noen som vet om man får jakte i sverige i år dersom man glemte å avgi fellingsrapport fra i fjor? :oops::oops:

Hørte at disse jegerene skulle nektes jakt dersom de ikke har levert jaktrapport fra året i forveien? :?

Vet ikke om denne loven er trett i kraft enda..

Link to comment
Share on other sites

hallo.

Nå synes jeg at rypejakten i trøndelag\norge skulle ha vært fredet , la oss si 5 år. Og jaktet småe predatorer som tar rypene mer aktivt. Det gjør iaf ikke rypejegerne ! de skal jo bare høste ryper osv.

Så jeg synes at rypejegerne skyter seg selv i foten der !

Jeg har ingen dåli samvittighet, jeg tar små predatorer nestn hele året.

Hei så længe

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg skyter jo kråker o.l. dersom de dukker opp under jakta. Jeg har kjerring og unger, en travel jobb. Den lille fritiden jeg har, bruker jeg på ungene og litt på skyting. Ellers blir det bare en jakttur i året. Hadde jeg bodd mere landlig til, så hadde jeg drevet med revejakt og kråkejakt hjemmefra.

 

Her jeg bor kan jeg ihvertfall ikke begynne å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Var i jamtland i fjor..

Var nesten ikke fugl der vi jaktet så jeg håpet det skulle være lysere utsikter i år.

Da blir det nok ikke sverigestur i år hvis dette skulle stemme.

 

Litt OT men er det noen som vet om man får jakte i sverige i år dersom man glemte å avgi fellingsrapport fra i fjor? :oops::oops:

Hørte at disse jegerene skulle nektes jakt dersom de ikke har levert jaktrapport fra året i forveien? :?

Vet ikke om denne loven er trett i kraft enda..

 

nemesis, jeg tror den loven er fra i år.

Alså du må huske det i år, ellers blir det værre neste år.

Er ganske skråsikker på dette.

 

/Melk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg blir mer enn bare litt irritert over hvor gjennomskuelig den kommentarteksten fra fjellstyrene er, etter rypetakseringen.

 

Sannheten er at takseringsresultatene er katastrofalt dårlige, men at man har økonomisk interesse av å få solgt jaktkort osv. Så derfor blir tekstene vasne.

 

Her har du mer klar tale, på samme nettsider:

 

Tellingar som er gjort på Øvre Numedal Statsallmenning og på Eidfjord Statsallmenning syner eit katastrofalt dårleg år når det gjeld rype. Eidfjord har allereie signalisera at dei ikkje ynkskjer jakt i år. Dei som allereie har kjøpt kort oppmodast om å levere dei tilbake, sjølvsagt får dei då pengane att. Dei som likevel vel å jakte oppmodast på det sterkaste til moderasjon i uttaket av fugl.

 

Men hva får vi fra Fjellstyret, som oppsummering?

 

I områdene med lave bestander vil vi oppfordre til generelt måtehold og minner om at jegere med hund også kan trene og benytte seg av de stadig flere hundetreningsområdene som legges ut. Flere fjellstyrer med lav produksjon og lav tetthet vil nok i år også innføre restriksjoner. For fjellstyrene er det viktig å opprettholde et tilbud om jakt til flest mulig og samtidig verne om bestanden.

 

Så plaff løs, vi får håpe det blir bedre til neste år, selv om det altså er "katastrofalt dårlig" i år.

 

Statistikken leses så subjektivt det går an, for å forsvare omsetning til jegere, og så krysser man fingrene og håper noen ryper er i stand til å formere seg så det kan hangle videre neste år også.

 

Etter en svart taksering, fra nord til syd, presterer inatur å melde: Godt år for rypa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir mer enn bare litt irritert over hvor gjennomskuelig den kommentarteksten fra fjellstyrene er, etter rypetakseringen.

 

Sannheten er at takseringsresultatene er katastrofalt dårlige, men at man har økonomisk interesse av å få solgt jaktkort osv. Så derfor blir tekstene vasne.

 

Her har du mer klar tale, på samme nettsider:

 

Tellingar som er gjort på Øvre Numedal Statsallmenning og på Eidfjord Statsallmenning syner eit katastrofalt dårleg år når det gjeld rype. Eidfjord har allereie signalisera at dei ikkje ynkskjer jakt i år. Dei som allereie har kjøpt kort oppmodast om å levere dei tilbake, sjølvsagt får dei då pengane att. Dei som likevel vel å jakte oppmodast på det sterkaste til moderasjon i uttaket av fugl.

 

Men hva får vi fra Fjellstyret, som oppsummering?

 

I områdene med lave bestander vil vi oppfordre til generelt måtehold og minner om at jegere med hund også kan trene og benytte seg av de stadig flere hundetreningsområdene som legges ut. Flere fjellstyrer med lav produksjon og lav tetthet vil nok i år også innføre restriksjoner. For fjellstyrene er det viktig å opprettholde et tilbud om jakt til flest mulig og samtidig verne om bestanden.

 

Så plaff løs, vi får håpe det blir bedre til neste år, selv om det altså er "katastrofalt dårlig" i år.

 

Statistikken leses så subjektivt det går an, for å forsvare omsetning til jegere, og så krysser man fingrene og håper noen ryper er i stand til å formere seg så det kan hangle videre neste år også.

 

Etter en svart taksering, fra nord til syd, presterer inatur å melde: Godt år for rypa.

 

Såvidt meg bekjent (jeg prøvde å finne informasjon om det både på Statskog sine sider og inatur, som de henviste til i teksten om taksering) har det heller ikke blitt innført bag-limit. Kan det stemme?

Ikke et ord om det på jaktkortet heller.

 

Skuffende hvis det er slikt.

Link to comment
Share on other sites

er ikke så veldig inne i hva som er mye og lite rype. etter hva jeg klarte å lese av tabbellen så var det observert 15 ryper pr kvadrat kilometer i sirdal. jeg jakter i nabo kommunen å terrenget ligger helt på grensen til sirdal, er dette en ok bestand? ser at det er sånn midt på treet i forhold til resten av landet (etter hva jeg klarte å lese i tabellen) finnmark lå jo veldig lavt synes jeg for det er vel det fylket som det skal være best i landet? noen som har noen opplysninger og komme med, som er inne i dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...