Jump to content

Valg av ny rifle til rådyrjakta.


Darkbull

Recommended Posts

Hallo. skal ha ei ny rifle til rådyr og revjakt i kaliber 6,5x55 skal også monteres på lyddemper. Så har 2 valg

Tikka T3 lite Letse i en test at det var mye plast deler.

REMINGTON 700 LIGHT VARMINT STAINLESS FLUTED vet ikke om man får denne i 6,5x55??

 

Noen som har testa noen av disse. eller har noen tips til ei aen rifla. skal max bruke 11tusen..

Link to comment
Share on other sites

Åssen er 308 i rekylen med lyd demper tenkte og kjøpe en A-TEC TMM 4 LYDDEMPER. Grunnen for at jeg spør er at samboeren har lyst og være med på jakt men likte ikke rekylen i 30-06. derfor jeg tenkte først på 6,5x55 med lyddemper men REM selger ikke noen rifler i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Åssen er 308 i rekylen med lyd demper tenkte og kjøpe en A-TEC TMM 4 LYDDEMPER. Grunnen for at jeg spør er at samboeren har lyst og være med på jakt men likte ikke rekylen i 30-06. derfor jeg tenkte først på 6,5x55 med lyddemper men REM selger ikke noen rifler i det kaliberet.

 

308 med lyddemper har snillere rekyl enn 6,5 uten.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Men god ammo, god kikkert og en god skytter kan du skyte svært små grupper på 300meter med en remington 700.

 

30-40mm med 3 skudd og litt større med 5 pleide jeg skyte. Tror det meste av spredning var skytter og ikke våpen.

 

Kjøp en remington i 308win og kapp løpet til ca 51-47cm og monter en demper. Det hadde jeg gjordt.

 

Ville styrt unna Tikka altfor mye plast på de våpnene. men de går bra da. Helt til plastikken ryker :wink:

Link to comment
Share on other sites

En 6,5 x 55 uten lyddemper er noe helt annet enn en 30-06 uten lyddemper. Kona likte ikke rekylen i den 4450g tunge ombygde m98 riggen min. Nå skyter hun men Tikka T3 light ss i 6,5 x 55 (totalvekt 3200g) og har adoptert den børsa :D

 

Det med plast og T3 (personlig mening); Har blitt et massehysteri på nivå med svineinfluensa. Duger like bra som alt annet til vanlig bruk - og i tillegg sparer du vekt.

Link to comment
Share on other sites

Det med plast og T3 (personlig mening); Har blitt et massehysteri på nivå med svineinfluensa. Duger like bra som alt annet til vanlig bruk - og i tillegg sparer du vekt.

 

Det er som du sier din mening. Min mening er det motsatte plastikk på børser er kun ok på kolbene hvis det er av god kvalitet plast. Har selv sett flere tikka boltmuffer sprekke og fly i ansiktet til skytter. Heldig hvis ingen som er blitt annet en skremt ut av det. Samt avtrekker bøyler som har sprukket etter ett lite fall eller slag. Noe som metall bille fått en liten skramme eller bulk av.

Link to comment
Share on other sites

foralldel styr unna tikka tuppervare,hadde selv en i 223 fikk plastikken i ansikte når jeg punkterte ei hette,Var på bana her for litt siden da skjedde det samme for en kompis av meg (fabrikkladd) Som sagt så ville jeg brukt penga på en rem700 vls og kappa pipa til 50cm og montert demper,se på bruktmarkede så kan du komme borti en grei handel

Link to comment
Share on other sites

Åssen er 308 i rekylen med lyd demper tenkte og kjøpe en A-TEC TMM 4 LYDDEMPER. Grunnen for at jeg spør er at samboeren har lyst og være med på jakt men likte ikke rekylen i 30-06. derfor jeg tenkte først på 6,5x55 med lyddemper men REM selger ikke noen rifler i det kaliberet.

 

Har en Mauser .308 med Hausken lyddemper. Rekylen er ikke noe å snakke om, verken for meg eller andre som har prøvd den.. :D

 

Lykke til med kjøp

Link to comment
Share on other sites

kjøp en ruger m77 mkII i kal 243 og kjøp en god kikkert vis du da bruker 11laken har du ei knall børse i rusfritt stål med verdens beste sikrings mekanisme(etter min mening) 7000kr da har du 4 tusen til en flott kikkert du får ikke bedre børse til 11 k og etter min mening det ultimate rådyr kaliberet!

 

jeg har denne børsa med en 3,5-14 x50 leupold vx3(kjøpt på ebay for 4k,veil.i norge er 9k.) lader selv masse fine kuler i dette kaliberet og fantastisk presisjon og gode langholds egenskaper et perfekt våpen for rådyr og alt under ;)

synd at dette kaliberet ikke er lovlig for rein da den har mer enn nok ildkraft og anslags energi til dette!

 

 

kommer sikkert til å få pepper for dette men etter min mening så styr unna alt som heter 22kal til rådyr! alt for lette kuler og alt for lett vindpåvirket, masse stygge utgangs hull og for ikke å snakke om at buken på rådyrene sprekker(ja har sett det og!)

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om rifle og kaliberforslaget til joakimB. Har selv en Ruger M77 i kaliber 243W som jeg bruker på rådyrjakta. En driftsikker rifle og et suverent kaliber til bruk på rådyr og mindre vilt. Jeg har brukt Federal sin Fusion på rådyrbukken og jeg må si jeg er godt fornøyd med patronen. God presisjon samt at patronen av de dyra jeg har skutt hittil gir lite kjøttødeleggelse. Har selv en Ruger med laminatstokk i rustfri utførelse. Selv er jeg ikke tilhenger av store kikkertsikter da jeg syns rifla blir for klumpete og ubalansert. For meg holder det med et kikkertsikte i forstørrelse 1.5-6x42. Men så skyter jeg ikke på så dryge hold heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...