Jump to content

Høyt Ekspanderende?


Xprez

Recommended Posts

Beklager dersom tittel ikke ble nok beskrivende, men det kan sikker moderatorer gjøre noe med.

 

Uansett, her er greia.....

 

Jeg er en ivrig hjemmelader og seljeger. Det har blitt noen hundre sel i løpet av de siste åra og jeg leter fremdeles etter den perfekte kula til denne jaktformen. Den må være minimum 9 gram (139 grains) og den skal ekspandere ekstremt mye, altså storviltversjonen av V-max, Sierra Varminter, Speer TNT osv....

 

Det er snakk om .30 kaliber, 308 win for å være nøyaktig.

 

Det nærmeste jeg har kommet en slik kule, er Barnes sin MPG (multi-purpose green). Den er 140 grains og laget for å gå i tusen biter ved annslag, men desverre stemmer ikke det med mine erfaringer. Denne kula er blitt presset opp i farlige (usikre) hastigheter for å kunne knuses ved annslag, men den gang ei. Kun ved treff mot stål, stein o.l. har den blitt knust, så den kula gidder jeg ikke prøve mer.

 

Så, kjære godtfolk, har Dere der ute noen forslag til kuler jeg kan prøve?

 

Egenskaper:

 

Minimum 9 gram (139 grains)

Eksplosiv ekspansjon uansett om det er et dyr eller en kvist som treffes.

Skal som sagt brukes til Sel. Til annet småvilt bruker jeg 110 grainern fra Hornady... ;)

 

Alle forslag mottas med stor takk, men setter pris på om dere ikke foreslår "vanlig" storviltammo, da denne ikke vil oppfylle mine krav og jeg er like langt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd både bal tip å match king, men det er i 7mm rem mag.

Den som etter min erfaring ekspanderer mest av de er bla tip'en. match king'en ekspanderte nesten ikke i det hele tatt :roll: så bal tip til en brukbar hastighet bør gjøre susen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske svar. ;)

 

Men hvordan er disse i praksis? Dersom de er lik Lapua sin Scenar, så er de ikke til å stole på, når det gjelder ekspansjon altså. Presisjon er fabelaktig, men ekspansjonen til Scenarn er langt fra til å stole på. Har hatt en del svensker med på jakt og de har brukt Scenarn, for å si det sånn, jeg blir ikke å tillate at de bruker den mer. Litt grotesk for noe kanskje, men en sannhet alikevell: Jeg har avlivet flere seler i etterkant av treff med scenar og de svømte uhindret med et hull gjennom hodet. Altså, scenarn ekspanderte ikke....

 

Men, har ikke prøvd de foreslåtte, så vet ikke om de er likens? Kanskje noen andre som har testet dem? Må de treffe bein for å ekspandere?

 

Edit: Du ble før meg....... ;) Kanskje jeg må prøve BT til nosler da.... Har noen 150 grainere liggende... HVor stor hastighet klarer du å få den opp i da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hornady SST bør vel kunne være noe her? jeg har snakket med andre brukere her på forumet som roser denne kula opp som er super universal kule til alt, fra kråke og opp... selv har jeg bare brukt den i 338 win mag for en del år siden, og joda, den har spreng efekt den... vet ikke helt hva kulevekter den kommer i, men det er vel noen på 150-168 grs til kaliber 30 som burde være bra... og så er det vel heller ikke de dyreste kulene ville jeg tro

Link to comment
Share on other sites

SST kommeri 150,165 og 180 gr i cal 30 og det er helt greie priser på disse kulene.

De brukes mye på Deer i Statene er vel ikke anbefalt på større dyr som Elg.

 

 

nei, men til sel skulle jeg tro ut fra det jeg har hørt og lest at den skal være tilnærmet perfekt, bra ekspansjon, bra presisjon og lovelig vekt.

Link to comment
Share on other sites

Så scenaren ekspander ikke er det et alternativ til FMJ på småvilt?.

 

Både ja og nei. Scenar KAN ekspandere, men trenger ikke gjøre det. Den er så usikker me tanke på akkurat dette, at det er inhumant å bruke den på seljakt ihvertfall. Du kan risikere at den eksploderer i småvilt, men den trenger ikke gjøre det. :roll:

 

Men kom gjerne med flere anbefalinger... Nosler BT er notert.... skal sjekke de over også...

Link to comment
Share on other sites

Berger VLD kan funke.

Skutt noen rådyr med den pluss ett par skudd i våte kataloger 168grs/.284 V0=890ms, som flere andre er oppfatningen at den penetrerer 5-6cm (selv i kataloger) før ekspansjonen starter.

 

Testet litt Berger VLD 168grs/.284 V0=890ms vs A-max 162grs/.284 V0=915ms kataloger på ca 40m

Skutt side om side var det tydelig at A-max ekspanderte omtrent momentant, mens Berger VLD pentrerte lenger før ekspansjon.

 

Ref.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=257121#p257121

 

Edit:

Som kjent kan VLD kuler være litt sære med tanke på settedybde

Link to comment
Share on other sites

Trodde V-Max var den mest ekspansive kula som man kunne få tak i.

 

Balliatic Tip har jo en solid base, og ville vel tro at den ga mindre

pudding, men det kan jo hende den opner raskere ved treff. På

bilder virker det som det er tynnere vegger i den.

 

Hornady har noe dem kaler Super Explosive, men om dem er noe

mye anderledes en V-Max vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Berger VLD kan funke.

Skutt noen rådyr med den pluss ett par skudd i våte kataloger 168grs/.284 V0=890ms, som flere andre er oppfatningen at den penetrerer 5-6cm (selv i kataloger) før ekspansjonen starter.

 

Testet litt Berger VLD 168grs/.284 V0=890ms vs A-max 162grs/.284 V0=915ms kataloger på ca 40m

Skutt side om side var det tydelig at A-max ekspanderte omtrent momentant, mens Berger VLD pentrerte lenger før ekspansjon.

 

Ref.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=257121#p257121

 

Edit:

Som kjent kan VLD kuler være litt sære med tanke på settedybde

 

 

Da må jeg jo kjøpe meg noen a-max da.... har som sagt 150 grain bt liggende....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...