Jump to content

Trøbbel med haglen.


Slaraffenmann

Recommended Posts

Har en rimelig ny baikal hagle som har begynt å tulle seg litt.

 

Problemet er at det en gang i blant så får jeg ikke knekt haglen etter å ha skutt. Får bare åpnet den 6-7 mm. Det virker som om tennstiften i nederste løp henger igjen i patronen.

Får den som regel løs med litt smålirking. Skjønner jo at vold neppe vil gjøre susen her, så jeg har tatt det forsiktig.

Noen som har vært borti lignende?

Hva kan jeg gjøre med det? De siste gangene jeg har vært på banen så har problemet dukket opp ca en gang pr 30 skudd.

 

Haglen er skutt i underkant av 500 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært borti liknende.

 

Mend et kan høres ut som om fjæren som holder tennstiften tilbake er ødelagt eller ute av posisjon.

Hvis du føler deg kompetent nok, kan du åpne opp til mekanismen og sjekke, samt smøre opp skikkelig.

Hvis ikke kan du få en børsemaker til å se på det.

 

Det er nok lurt å ta dette ved roten før det forverrer seg i løpet av høstjakta.

 

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på banen så var det vel noe gyttorp jeg kjøpte. Og da var problemet større enn vanlig.

Har vært inne på tanken om det kan være skuddene som er årsaken.

For det har virkelig vært dager jeg har vært på banen uten problemer også. Kanskje jeg skal ta meg en tur for å prøve noen andre skudd før jeg eventuelt begynner å dissekere haglen. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kan være et to-delt problem. Hardt ladet skudd, samt at tennstiften slår for dypt. De nye nittedal, laget av lyalvale, er ladet relativt mykt og funker stort sett greit i de fleste hagler. Saga fra xxl og er myke.

 

Merk at myke ikke betyr svake eller dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe av det samme problemet på min Baikal, tror ikke tennstiften er involvert men jeg har problemer med å åpne hagla når jeg skyter med Clever Mirage leirdueammo, er novise men er ganske sikker på att messingen utvider seg såppass att ekstraktoren sliter med å dra med seg tomhylsa ut, en gang måtte je ty til verktøy for å få hylsa ut. Dette har jeg KUN opplevd med overnevnte ammunisjon.

 

Konklusjonen min er: Prøv annen type ammunisjon:-)

 

 

Rotete første inlegg men håper det kan hjelpe noen:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe av det samme problemet på min Baikal, tror ikke tennstiften er involvert men jeg har problemer med å åpne hagla når jeg skyter med Clever Mirage leirdueammo, er novise men er ganske sikker på att messingen utvider seg såppass att ekstraktoren sliter med å dra med seg tomhylsa ut, en gang måtte je ty til verktøy for å få hylsa ut. Dette har jeg KUN opplevd med overnevnte ammunisjon.

 

Konklusjonen min er: Prøv annen type ammunisjon:-)

 

 

Rotete første inlegg men håper det kan hjelpe noen:-)

 

jeg har en star baikal, o/u den har jeg skutt ca 300-350 skudd med ammoen du nevner over her og jeg har skutt dem uten problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...