Jump to content

træfpunktsændring med forskellige dempere


ignorant

Recommended Posts

Jeg har testet lidt med hvordan en riffel ændre træfpunkt ved montering af forskellige dempere og i forskellig størrelse.

Jeg anvendte en tyndpibet kal 308win 56cm lang pibe, med 4 forskellige kugletyper (oryx, Diamondline Match, vulkan og balistic tip)

Uden demper var alle 4 typer indenfor en cirkel på 4cm (alle skudt i samme gruppe)

 

Når jeg monterede demper med symetrisk inmad, begyndte træfpunktet at vandre nedad, afhængigt af dempervægten.

300gram demper flyttede 2cm ned og 600gram demper flyttede 5 cm ned. Alle flyttede lodret ned, kun afhængigt af vægten på demperen.

Den demper med symetrisk inmad flyttede heller ikke yderligere træfpunkt, selvom jeg løsnede dæmperen, og skruede 1/4 omgang tilbage for hver skud.

 

Dernæst testede jeg en demper med asymetrisk indmad, Her oplevede jeg uforudsigelige træfpunktsændringer både op og ned, samt til begge sider, afhængigt af hvordan jeg roterede dæmperen. Jeg var stadig i stand til at skyde grupper under 2cm, uanset hvor træfpunktet så flyttede sig hen..

 

Det som undrede mig mest var at de kugler der i udgangspunktet havde næsten samme træfpunkt kunne efter montering af dæmper med indvendig asymetri få forskellig træfpunkt med mere end 10cm. Afvigelserne syntes at være størst ved Boattail kugler.

 

Er der nogen der har lignende erfaringer, og eventuelt en forklaring :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

En logisk forklaring i mitt hode; Er vekten jevnt fordelt vil balansen i vertikal retning bli endred. Er vekten fordelt ulikt vil svingningene i pipa også føre til sideveis (horisontal) bevegelse av pipa.

 

Ulike kulevekter vil jo lage ulike svingninger (frekvenser) i pipa, så da vil naturlig nok treffpunktet også flytte seg. Det mht boattail vs flatbase kuler må jeg fundere litt mer på :)

Link to comment
Share on other sites

En logisk forklaring i mitt hode; Er vekten jevnt fordelt vil balansen i vertikal retning bli endred. Er vekten fordelt ulikt vil svingningene i pipa også føre til sideveis (horisontal) bevegelse av pipa.

Den asymetriske del vejede kun 8gram, og ubalancen var under 2 gram

 

Ulike kulevekter vil jo lage ulike svingninger (frekvenser) i pipa, så da vil naturlig nok treffpunktet også flytte seg. Det mht boattail vs flatbase kuler må jeg fundere litt mer på :)

Link to comment
Share on other sites

Det har jo med at et løp (ihvertfall et frittliggende) har en "frekvens" når man skyter. Når man da setter på lyddempere i forskjellig størrelse og vekt (ja, selvom forskjellen mulig er knøttliten), skal det i teorien endre denne "frekvensen" som igjen gir endret treffpunkt.

 

... Tror jeg da

Rett meg hvis jeg tar feil

 

EDIT: Etter å ha lest litt grundigere... Sa har vel den asymmetriske innmaten noe å si for at du får sidespredning? Jeg ser nå det som logisk!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Om jeg får lov til å komme med litt ukvalifisert gjettning tipper jeg dette kommer som en følge av at kulens flukt blir påvirket av ulik turbulens i demperen(asymetrisk). Hørte en gang at treffpunktet kunne endres om en kule paserte (meget) nær et objekt på veien. Trykkbølgen fra kulen ga den et lite "nudge", tipper det samme skjer en asymetriske dempere.

 

Når det gjelder boat tail kuler ser jeg for meg at det kan ha med stabilisering å gjøre. En flatbasekule med relativt "kubben" form vil normalt være lettere å stabilisere en BT kuler. En godt (gyroskopisk) stabilisert kule vil påvirkes mindre av ulik turbulens.

Link to comment
Share on other sites

.......................

Er der nogen der har lignende erfaringer....................

 

Jeg har testet ut noen dempere på noen av mine våpen, men har aldri reflektert over oppbyggningen på demperen eller kulekonstruksjon. Min første hausken var på en 30-06 remington, og treffpunktet lå ca 15 cm rett ned med demperen på. Det samme skjer med en tidlig type A-tec på min 308w, VSF, (20cm) her antar jeg dette kommer av ekstra vekt på løpet, løpet bøyer seg rett og slett litt?

 

Men med min kortløpete 9.3 og ny Hausken, kommer skuddene ca 12 cm opp og 5 til venstre :?

Det samme skjer med mitt i 8x68S, men her er det ca 7 cm opp- og 3 til venstre. Denne demperen har vel helt symetrisk innmat, "skjørtejegern" har også samme demper på sin 9,3- og her mener jeg også at kulene også sitter opp til venstre.

På mitt 6.5x55 løp og A-tec, går skuddene 8 cm rett ned, så forvirringen blir nærmest total. :wink: Denne har usymetrisk innmat.

(Nærmest banning i kirka Ignorant :? , men de to siste løpene er blaser-løp- så her bruker jeg kikkerter som er innskutt med demper- når jeg har behov for demper. Egentlig en veldig god løsning, men i det dyreste laget da...)

På 9.3 har jeg også hurtigmontasje, av samme grunn. (men det blir ett uhorvelig stort antall ekstra kikkerter av slikt, så tusjmerke på justeringsskruene på siktet er nok en noe billigere- og tilnærmet like bra løsning.)

Når det gjelder forskjellige kuletyper har jeg ikke spekulert så mye på det, bruker stort sett boattail på samtlige kuler- lettest å lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har set lidt på diverse resultater i flere indlæg om træfpunktsforandringer med og uden demper. Det jeg ikke får til at passe hvis forandringen kommer fra uens svingningsmønster, er hvor store afvigelser der diskuteres.

Hvis man går ud fra at forskellig svingning er årsag, så burde en pibe med demper få mindre afvigelse, en ved skift af ammotype. Forklaring: en let og tynd pibe vil kunne prestere større amplityde (svingningshøjde) en en pibe monteret med en dæmper af en vis vægt.

 

Jeg hælder fortsat mest til Loudenbommers forklaring på træfpunktsafvigelsen. Asymetri eller lidt skæv dempermontering, kombineret med for lidt klaring rundt kuglen. Disse faktorer ville vel fungere lidt som når en kugle skydes ekstremt tæt hen over bakken. Hvis dette foregår tæt på mundingen, vil gassen der overhaler kuglen, reflekteres fra bakken, og dermed give kuglen en "kraftig sidevind" Det samme ville vel være tilfældet ved en lidt skæv monteret demper, eller en demper med udpræget asymetri, specielt i begyndelsen af demperen.

 

Det er faktiskt ikke ukendt at visse bøssemagere kan regulere dobbeltrifler til bedre sammenskydning, ved at file mundingerne lidt skæve. En bøssemager jeg talte med forklarede at han ret let kunne flytte træfpunktet på den enkelte pibe med mere end 10 cm, ved blot at vinkle mundingen et par grader. Dette uden at den egentlige precicion blev dårligere.

 

Hvis noget af forklaringen på træfpunktsforandringen er asymetri, og en anden del er at kuglen flyver tættere på den ene side i demperen, en den anden side, og derved får en form for sidevind, forårsaget af reflekterende gas.

 

Så må idealet vel være Symetri og mindst mulig rørlængde indeni en demper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...