Jump to content

Luftpistol som trening når jeg er på have?.. hvilken?


JeGeir

Recommended Posts

Har en gsp .22 og pardini GT9. Jobber som sjømann og skulle gjerne ha trent litt ombord i båten. Da må jeg av praktiske grunner ha luftpistol. Hvilken luftpistol skal jeg velge? Bør da ha et avtrekk, sikt, grep og vekt som ligner på gsp'en og pris helst ikke over 7000. Noen som har erfaring med både gsp'en og luftpistol?

 

Er Twinmaster Top et alternativ kansje?

Link to comment
Share on other sites

en gsp eller ett standard 22 banevåpen er stort sett justert til 1050-1080 gram. Det du da bør se etter er ett luftvåpen som kan simulere dette avtrekket. Er bare å se på sidene til de forskjellige produsentene, men jeg tviler på at du får dette justert til så mye over det som er vanlig (500gram) meg bekjent har Twinmaster både singel og dobbelaction avtrekk som ligner mer på en revolver (tungt) enn ett banevåpen. Uansett lykke til med valgets kval.... :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er å kjøpe en Steyr LP 50 og bytte ut avtrekker mekanismen i denne til en som kan justeres ifra ca. 400gr - 1400gr (+/-). Denne koster en god del mer enn 7000 kr, og avtrekker mekanismen er vel sikkert en tusenlapp ekstra den også. Men Steyr har i hvert fall løsninger på LP serien som kan justeres opp i "standard-klassene". LP50 har også 5 skudds "magasin" så du kan trene standard programmer noenlunde reellt.

 

Hvis du er ute å reiser en del med båt, så kanskje du kan kjøpe den billigere (Den koster ca. 10'000 i Danmark - så det er sikkert mulighet for å spare litt "utaskjers").

 

[Har hørt mye pent om Steyr LP, så det er en god pistol om du velger å doble budsjettet.]

 

 

Hvis ikke så kan du jo bare gjøre det billig og kjøpe deg en "replika" CO2 luftpistol til ca. 1500-2000kr. Du kunne jo kjøpe deg en Walther CP88 (Umarex) eller noe sånt, så trenger du ikke bekymre deg for dyrt våpen i saltvann.. Denne kopi-pistolen har ca. 1,5 kg avtrekk og skyter noenlunde rett på 10 meter.

 

Jeg regner med at de Twinmaster pistolene er greie i denne prisklassen, men der er avtrekket gjerne de 500gram som er grensen for luftvåpen.

Har ikke sett noen justering på avtrekkervekt over 1kg på noe annet enn Steyr så langt. (Men det finnes sikkert -- Morini kanskje?).

 

 

/op

Link to comment
Share on other sites

Steyr LP 50 var selfølgeli midt i blinken... uten om prisen... med justerbart avtrekk fra 500 til 2000g. For prate me Petter hos Børselarsen, men han er selfølgeli på NM akkurat no. Pistolen såg nydli ut... sikkert en drømm å skyte med. Men pistol med litt utstyr blir fort 20k.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hm! ja, ej e heilt ny innen for luftpistol skyting, so takk for tipset! Har bestilt hånd pumpe, forhåpentlig vis er det et system som fungerer ok! Gehman pumpe. Men, sjøl om det kansje hørest lit mærkli ut, so e lufta generelt veldig tørr ombrod i båta. Vinterstid er luftfuktigheita ombord i vår båt rundt 20%... plagsomt for en alergiker/asmatiker...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ting tar tid! Men no he ej hat pistolen ei vekes tid og fåt prøvd den ut. Kjempegod pistol! Har god tru på at ditte kan gi mej værdifull trening når ej e på sjø! Skal ikkje mykkje bevegelse til i båten før det e håplaust å få presisjon... men vi e heldig vis ved kai minst et par daga i veka.

 

Men i ka slags program kan ej benytte dinne pistolen, Lp 50? prøvd å leset mej fram til det... men forstår ikkje heilt ka ej kan stille i. Terminlista mi har 3 luftpistol programm: 3A (luftpistol ordinær), 3B(luftpistol fallfigur) og 3C (luftpistol stdard). Kan eg stille i 3A? sjøl om pistolen har 5skudds magasin?

Link to comment
Share on other sites

Det følger vel med magasin for ett skudd i tillegg til 5-skudds hvis jeg ikke husker feil?

Hvis du bruker dette enkeltskuddsmagasinet, er LP50'n godkjent i 3A den :)

 

Hvis ikke, er det i hvert fall å få tak i enkeltskuddsmagasiner for LP50, for det har jeg skutt med hos klubben vår.

 

--

Vi er over på vinter-terminliste og innendørs luftskyting her også om dagen. Har fått testet litt forskjellig, og må vel bare si at Steyr LP5 og LP50 er nydelig å skyte med :)

 

 

/op

Link to comment
Share on other sites

No he ej skutt 1500 skudd og virklig bjynt å like pistolen. Er fortsat på have og gler mej til å kome heim igjenn å få skyte på skikklige blinka og rett hold... no skyte ej på 8m hold og 15m luft rifle blinka... men he blinka so ligge å venta på mej heime. 1 skudds magasin ligge også å venta heime, forhåpentlig vis skal ej rekke mej ei konkuranse eller to før ej reise ut gjenn i januar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...