Jump to content

Kan mye skyting på kort tid skade hagla?


KennethA

Recommended Posts

En kompis skal drikkes ut, og gjengen på 10 mann skal utføre en del ting. Blant dette var egentlig pistolskyting, men det gikk i vasken, så da leier vi en leirduebane noen timer istedenfor. I mangel på hagler skal vi kanskje bruke min, og et par andre. Men er litt bekymret for dette. Hvis det blir avfyrt mellom 500 og 1000 skudd på disse tre timene vi skal være der, og hagla mi går kanskje 200-300 skudd(maks 100 i timen), kan den ta noe skade av dette?

Hagla er en kliss ny Baikal O/U. Gått ca 250 skudd siden den ble kjøpt for 2mnd siden. Standard stål leirdueammo

 

 

 

PS. Dette er tidlig på formiddagen og alkohol er strengt forbudt til vi er ferdig. (hvis noen lurte)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt på leirdue bane der vi bare var 2 skyttere som var ivrig med å bli ferdig. Så det var bare å lade og skyte, og berettaen hadde ikke noe problem. Min halvauto fås i militær utgave og den er jo beregnet for å skyte "automat-ild".

 

Så JEG TROR ikke våpnet tar skade, du får den bare ferdig "innkjørt".

Link to comment
Share on other sites

Hvis det blir avfyrt mellom 500 og 1000 skudd på disse tre timene vi skal være der, og hagla mi går kanskje 200-300 skudd(maks 100 i timen), kan den ta noe skade av dette?

Hagla er en kliss ny Baikal O/U. Gått ca 250 skudd siden den ble kjøpt for 2mnd siden. Standard stål leirdueammo

 

 

 

 

Som Faksen sier; Baikalen trenger vel noe i retning av 500-1000 skudd før mekanismen har gått seg til.... I normalt tempo burde vel dette ikke by på noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel skyte hele dagen, bare sørg for at den er smurt skikkelig før start, fett på enden av fortreet, hengslepunktet og låsingen, olje på andre beveglige deler. Ikke la noen slå igjen hagla, kontrolert lukking med levernøkkelen holdt ut til siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha gjort som tidligere beskrevet, altså sørg for å smøre opp alle flater som utsettes for friksjon. Selv bruker jeg Remington Gun Grease, men det finnes mange varianter. Jeg ville også sørget for at alle som skal bruke haglen er inneforstått med hvordan den skal håndteres (både sikkerhetsmessig og bruksmessig).

 

Ikke lenge siden jeg selv var på skytebanen med noen som aldri hadde skutt før og de la haglen konsekvent på bakken i grusen etter at de var ferdig med skytingen. Mange hviler løpet i bakken, eller lader geværet med pipa pekende nedover. Dette kan jo få fatale følger dersom standplass er sementert og stålhagl rikosjerer, eller at man rett og slett skyter i taket på lerduekasterbua og lignende.

 

Det er også mange som "smeller" sammen geværet når de skal skyte, dette er IKKE bra for geværet ditt, enten føre tilbake topphendelen med tommelen, eller forsiktig skyve sammen geværet med et bestemt tak mot slutt for å låse.

 

Jeg tror ikke det er farlig å skyte den mengden skudd du forespeiler, selv skyter jeg mellom 250-500 skudd i uka, på en og samme dag.

 

Har skutt bortimot 1000 skudd på en dag på det meste. Det kan være at haglen din føles litt mindre tight etter noen hundre skudd i og med at den er så ny som du sier. Dette gjør jo ingenting i praksis så lenge alt er smurt opp skikkelig.

 

Nå skal det sies at jeg skyter med Beretta, men har også hatt Baikal før (90 tallet) og skutt tusenvis av skudd med den.

 

Du sier også at dere har leid en bane ? Er dette en NJFF bane, eller er det en komersiell bane som f.eks Løvenskiold. De fleste baner har geværer til utlån og leie. Dette er kanskje et vel så bra alternativ som å bruke sine egne geværer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...