Jump to content

Arvet salongrifle - er den ok?


Guest GAB

Recommended Posts

Jeg har arvet et eldre våpen - ei salongrifle. På den står det: VOERE GMBH. Vöhrenbach/Germany kal 22 lr.

 

For meg er dette et nokså ukjent merke. Det er påmontert en Bushnell kikkert, og den står det 3x-7x, Custom 22 på. Noen som kan fortelle meg om dette er et ok våpen å benytte til rype -og ringduejakt? Er Voere et anerkjent våpenmerke?

Eneste jeg vet er at det må være nokså gammelt. Har ikke børsa hos meg idag, så jeg får dessverre ikke lagt inn bilder.

 

Lurer også på om våpnet kan gjenges for lyddemper, og hvor mye en slik jobb evt. koster.

Link to comment
Share on other sites

En kompis fikk ei slik salong rifle av en kjenning. Veldig mye blekk/tynt stål på magasin/underbeslag.

Men rifla er usedvanlig presis og har et godt trykkpunkt avtrekk. Test børsa med litt forskjellig ammo, kanskje du sitter med en liten overraskelse i hendene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Det blir spennende med prøveskyting. Hvis siktet er dårlig bytter jeg det, og vil da gjerne ha tips på en god, ikke altfor dyr løsning. Tenkte på en A-TEC demper også. Men dette finner jeg muligens i en annen tråd...

Link to comment
Share on other sites

Har fatters gamle Voere .22. Skuddbule midt i løpet gjorde at det nå ligger an til heldemping... Gikk som en stråle før skaden. Regner med at den gjør det samme etter at den er ferdig maskinert og montert ;)

 

15-skudds magasin som med liten mod passer fint selges på eGun av og til. Børsa fortjener en skikkelig kikkert!

 

Så, JA, børsa er nok OK, den er kansje tilogmed OK+ :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Så, JA, børsa er nok OK, den er kansje tilogmed OK+

 

Det gleder meg å konstatere at du hadde rett, AndersG! Børsa går virkelig bra etter nøye innskyting.

 

Har vært borti en sånn kikkert. Hiv den så langt vekk som mulig !

 

Dette er gjort.... :) Spanderte på en bedre kikkert. Demper utgår da jeg bruker subsonic-patroner. Så dette ble bra!

Link to comment
Share on other sites

Hei neon77!

Jeg forstår reaksjonen din, men for å være helt ærlig: I helga skjøt jeg nokså mange skudd med ei rifle med demper, og en uten. Sub-ammo i begge. Jeg synes ikke det var rare forskjellen! Jeg bruker hørselvern uansett, og det er kanskje hovedgrunnen til at jeg synes demperen er overflødig akkurat ved bruk av salong.

 

Mulig jeg skaffer med en db-måler for å få klarhet i dette :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...