Jump to content

dB-forandring ved kapping av løp


Vestlandsfanden

Recommended Posts

Eg har ein Sauer 202 standard med ein påmontert A-TEC CMM6 frampå løpet. Eg har grubla fram og tilbake om eg bør kappe løpet litt for å fa betre balanse på våpenet (blir litt framtung med påmontert dempar). MEN eg er blitt fortalt at når ein kappar løpet, vil det bli meir lyd ut av børsa. Eg lurer derfor på kor mykje dB lyden går opp per cm som eg kappar av løpet?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ganske mye mer lyd av et kort løp uten lyddemper, men jeg tror neppe du merker særlig forskjell med demperen påmontert. Hvilket kaliber er børsa? Det har litt å si for både smell og hvor mye fart du taper på å kappe løpet.

 

Et løp som er kappet ned mot minimum, altså 47cm vil gi et durabelig brak uten lyddemper. Hvis du har planer om å benytte lyddemperen hver gang du er på jakt vil jeg imidlertid si at du skal kappe så mye du vil forutsatt at kaliberet passer til det. 308 passer godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et interessant tema det der. Har tenkt litt på den problemstillinga selv.

 

Uten å kappe pipa blir det uten demper : Lydnivå A. Med demper: A-C

 

Mulighet A:

Lydnivå før kapping: A. Etter kapping, uten demper : A+B. Med demper A+B-C

 

Mulighet B:

Lydnivå før kapping: A. Etter kapping, uten demper : A+B. Med demper A-C

 

Det jeg mener her er om det økte lydnivået en får ved å kappe pipa, vil gi tilsvarende økt lydnivå etter lyddemperen er montert? Trolig er det vel en mellomting, men jeg har blitt fortalt at ved kapping av pipa øker "resttrykket" og det fordrer økt volum i demperen. Hvis demperen er liten blir det da kanskje mer som i Mulighat A, mens med stor demper som i B. Nødvendig dempervolum blir også veldig avhengig av kaliber.

Blir litt synsing dette her, men folk pleier å være flinke til å si ifra om noen skriver tull her inne... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du læser de tests som Eirik Moen har gjort, ser du ofte at lidt større dæmpere dæmper bedre på 308NormaMagnum, end på dem meget mindre 308Win.

Der er faktisk dempere der opnår 5db bedre resultat på den kraftigste kaliber

 

Det er formodentligt fordi at større tryk giver mere turbulens i demperen, hvorfor den bliver mere effektiv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...