Jump to content

Kikkertsikte med stål eller aluminiums rør?


Laikajeger

Recommended Posts

Hei

Driver å skal kjøpe meg ny kikkert til rifla, har sett på meopta i 3-10x50 og zeiss 2,5-10x50 begge med 30mm rør.

Men nå har det seg at meoptan er å få med stål eller aluminiums rør og da lurer jeg på om dette har noen praktisk foskjell? Kansje ved store tempratur forskeller og lingnende?

 

Sål er stivere å tåler mer men "tungt".

Aluminiumen ruster ikke og lett.

 

Den skal brukes på alt toppjakt, elgjakt, bever, rev osv...

 

Har jo en øst laika som jager nesten på alt han kommer over så må være alsidig 8)..

 

Er det noen som har erfaringer/synnspunkter???

Takker og bukker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Det har vore sagt mykje om stål og aluminium. Det beste eg har høyrt kom frå ein modellflygar i Øystese: Aluminium er eit fan te stoff. Di laga da tao bakepolver å salt!

 

No er det ikkje mange som giddar å bruka stålrøyr i kikkertar lenger, det er vel helst for spesielt interesserte. Td. Carl Zeiss trur eg slutta med slikt for over 15 år sidan. Eg har ein slik stål-Zeiss, men den er fråkøyrd av nyare modellar på alle område. Då har eg ikkje brukt kikkertane mine som hammar, vel å merka. Det er forresten ein praktisk forskjell: Stålkikkertar er tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Han modellflygeren bomma nok litt der, siden aluminium er ett grunnstoff, så er det veldidig vanskelig å lage av bakepulver, uansett mengde salt... Elektolyseprosessering av bauksitt derimot funker som snus!

 

Aluminium er ikke så stivt som stål, men legert på rette måten er det utlolig bestandig mot svinginger. Uansett hvor stiv kikkerten din er, så vil den vibrere i takt med børsa. Jeg vil tro et rør som svinger er mer skånsokomt for leakmeken inne røret?? Attpåtil er alu lettere, og som nevnt er de store produsentene gått bort fra det.

 

Meopta er eneste jeg vet om som fortsatt lager stålrørskikkerter, og siden de er Tsjekkiske, kan det nok være noen kommunistfakter fra sovjettida som henger igjen der nede!!

 

EDIT: Det du også bør legge merke til på de to kikkertene, er at Meoptaen har har fast retikkelstr, mens zeissen har medforstørrende! Der er mye smak og behag ute og går!!

Link to comment
Share on other sites

Elektolyseprosessering av bauksitt derimot funker

Mulig du kunne lage jern med den prosessen, men elektrolytisk framstilling av aluminium foregår fra aluminiumoksidpulver løst i kryolitt (+ litt forskjellige salter for å optimalisere)

Alle råvarene ER salter og smelten er en saltsmelte.

Modellflygerens versjon er igrunnen vel så riktig som din...

 

Aluminiumoksid lages rett nok av bauksitt, men det er en annen prosess.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...