Jump to content

For lett avtrekk på 686!


fleskebacon

Recommended Posts

Jeg har et problem med min S&W 686, og dette består i at SA-avtrekket bare er like over 1 kg.. Har målt det sjøl til ca. 1150 gram. Jeg antar at revolveren er polert og filt og fjærmodifisert etter alle kunstens regler av sin tidligere eier, for å møte kravene i grovpistol eller noe lignende.

 

Problemet har dere kanskje allerede sett - jeg ønsker å bruke denne i feltløypa, og da mangler jeg vel et par hundre gram eller så. I tillegg synes jeg det er helt forferdelig å ha et så lett avtrekk, selv om det hadde vært tillatt.

 

Noen tips til hvordan jeg bør gå fram? Annet en å gå til børsemaker, som selvsagt er en bænkers løsning.

 

Jeg har åpnet opp revolveren og kikket litt på delene der. Det er vanskelig å se med det blotte øye om fjærene er originale eller ikke, og jeg klarer heller ikke å se om det er filt bort noe gods her og der. Men med et så lett avtrekk er det vel fristende å tro at det er filt bort litt der inne et sted hvor avtrekker og hane går i inngrep med hverandre?

 

Er det best å bare kjøpe "ny innmat" og begynne fra scratch?

Link to comment
Share on other sites

Hvis avtrekket er for lett i single action er nok rebound fjæra byttet ut fra den orginale, disse fjærene kan bestilles fra midway eller kjøpes av børsemaker/våpenforetning som har litt peiling på håndvåpen.

Hvis mekanismen er polert innvendig må du nok regne med å bruke en av rebound fjærene på 14 eller 15 lb.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Da regner jeg med at jeg finner alt jeg trenger blant disse fjærene:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=659098

 

Jeg er som sagt usikker på om det er bytta andre fjærer der også, men det er uansett ikke noe problem så lenge jeg får avtrekket over 1360 gram igjen... :-)

 

Rebound-fjæra som satt der var for øvrig helt oppslukt i irr. Ingen andre deler eller fjærer hadde antydning til sånt. Er det normalt?

Link to comment
Share on other sites

To enkle ting man kan gjøre....enten fjern hanen ;-) eller legg på en krympestrømpe med en liten gummibit...så hanen ikke kan spennes....enkelt og greit...

 

K.

 

Hm. Jeg er litt usikker på om jeg skjønte denne, men etter litt tenking (som jeg sjelden driver med), forstår jeg dette dithen at dersom man på et slik finurlig vis bygger om revolveren til double-action-only, så kan man naturligvis bare måle vekta på DA-avtrekket? Og at man dermed kan bruke svært, svært lette fjærer, ettersom det vel skal magi til for å få DA-avtrekket under grensa? Dette er nok uansett ikke aktuelt for meg, men det er en smart tanke, når man uansett bare skal skyte DA. :-)

 

Har ikke sett dette hos noen tidligere, men så har jeg heller ikke sett så nøye etter. Er dette vanlig å drive med?

Link to comment
Share on other sites

Aha. Da regner jeg med at jeg finner alt jeg trenger blant disse fjærene:
Jepp!
Rebound-fjæra som satt der var for øvrig helt oppslukt i irr
Ikke normalt nei.. Sikkert grunnen til problemet ditt. Fjern gammel fjær, rengjør, sett inn ny fjær og en dråpe olje!

Det å fjerne hanen er vel ganske vanlig ja.. (Slipe av biten du spenner våpenet med.) Den andre skjønte jeg ikke Bromark.... :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig han meinte noko slikt som å bygge på ein liten klump på hanen eller ramma rett under hanen med plast eller gummi slik at det ikkje er mulig å spenne hanen langt nok til å låse SA.

Litt enkel måte å fjerne SA funksjonen på.

 

Du kan f.eks lime på ein bit av slike møbelknotter ein bruker for å hindre riper i parkett.

Kanskje litt jalla, men det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Den ene av mine S&W 629er kom med 800 grams SA avtrekk rett fra esken. Bruksområdet gjorde det helt greit, men da jeg begynte å benytte den til Mag 2, limte jeg fast en viskelær bit innvendig i bakkant av avtrekkerbøyle. Trimmet biten til først, slik at den gav motstand, men jeg fikk fortsatt SA avtrekk og lå da på ca 1,5+ kg, DA avtrekk tilnærmet uforandrett. Samtidig virker dette som en avtrekkstopper (fattigmanns utgaven av fjærbelastet stopper, men borring og gjenging unødvendig)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Aha. Da regner jeg med at jeg finner alt jeg trenger blant disse fjærene:
Jepp!
Rebound-fjæra som satt der var for øvrig helt oppslukt i irr
Ikke normalt nei.. Sikkert grunnen til problemet ditt. Fjern gammel fjær, rengjør, sett inn ny fjær og en dråpe olje!

Det å fjerne hanen er vel ganske vanlig ja.. (Slipe av biten du spenner våpenet med.) Den andre skjønte jeg ikke Bromark.... :)

Går ut fra at det er hanesporen som menes, og ikke hele hanen ?

Uten hane blir det vanskelig å få det til å smelle.

Dessuten hjelper det så lite å bare fjerne haneporen (her er det mange som misforstår og tror de er lure) så lenge det er mulig å spenne hanen til SA.

Dette er jo selvsagt mulig å gjøre selv uten hanespore, og dermed er man like langt.

Å blokkere hanen med tape eller krympestrømpe er nokså vanlig, men det greieste er nok å sette inn hardere returfjær eller, som noen har påpekt, å montere stopper eller trykkpunktskule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...