Jump to content

Amunisjon til andejakt?


JanTore55

Recommended Posts

I fjor brukte jeg Gameboore stål i 12/89. 42 gram med 3'er hagl. Fungerte bra på anda, selv på litt lengre hold. Utgangshastigheta var ikke oppgitt, men 42 gram er ikke tungt i 12/89, så den er trolig høy. Merka at skudd som jeg kanskje følte jeg ble hengende litt langt bak, resulterte i død and allikevel, pga høy hastighet på svermen. Denne patrona er dyr, ca 15 kroner smellen. På ettervinteren kjøpte jeg 100 Federal Speedshock 12/89 stål. med 39 grams ladning 3'er hagl. Hastigheta er oppgitt til 470 m/s. Dvs nesten 100m/s raskere enn en vanlig 12/70-patron. Dette er en patron jeg har trua på. Gir pene skuddbilder på skive. Kosta drøye 8 kr smellen på Jaktdepotet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Saga Export i Nr 2. stålhalg. Skal ikke skryte på meg og skyte 100vis av ender men, sesongen i fjor brakte inn 48stk. (beste sesongen jeg noen gang har hatt)

Jeg skøyt samtlige med Saga skuddene og de fungerte kjempe fint, billige er de også, kjøpte på supersalg hos XXl, tror jeg betalte 1,99pr skudd for en kasse à 250 stk. (ikke sikker)

Personlig ser jeg ikke poenge med og kjøpe 76 eller 89mm. Hvorfor prøve og strekke holdet lengst mulig? Jeg jakter ved en dam på 30x120 meter ca. Fant meg bare en god plass midt på vannet og strekker aldri skuddene mine over 25m..

Etter min erfaring er de ganske hardskutt.

Du sier ikke noe om hvor du skal jakte, på trekk? På vann?

Eneste jeg oppdaget var at de var ikke gode og skyte ender på vannet med.. over 20 meter endte med skadeskyting og masse strev for og få tak i de...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til det "pene" utfallet er at naboen har gravd ut den dammen jeg snakket om, den skal vist fylles igjen i løpet av året:( Endene føler seg vel trygge siden det er midt på et jordet med god oversikt alle plasser.) + at jeg bor på jæren så når det er ruskevær på havet legger de seg heller en roligere plass, altså dammen "min". på en god kveld så jeg sikkert mellom 150 og 200 ender. Hadde jeg hatt god sving i haglen kunne jeg sikket skudd 300 i løpet av høsten men jeg suger på høye motskudd. Får det ikke til..

Link to comment
Share on other sites

Har kun et tips til deg og det er Redminton nitro steel nr 5 og 4. Det er de beste ande patronene som fins ( etter min mening ) Billige er de også, kun 50 - 60 kr for 10 stk. og jeg kjøper du 100 eller 200 får du 20% avslag. :mrgreen:

 

 

PS: Hvis det er noen som har andejakt i vest-agder kan de kontakte meg på pm. :mrgreen:

 

 

MHV Peder

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en titt i Jakt og Fiske og der anbefalte de faktisk Federal Speed-shock, og de mener det er den beste sjøfugl-patronen.

Den må prøves, spessielt med tanke på den hyggelige prisen (i forhold til bismuth, tungsten osv...) :D

 

 

Støtter den. Dro ned 40 ærfugl på en helg med den.

Nr 2 i 12-76.

Billig patron, og en voldsom hastighet.

Prøv den, og se om den dekker bra i hagla di, så er jeg sikker på du blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Tok vel en 15 ender med Eley Alphamax 36 gram 3`er i fjor. Fungerte bra, men koster ca 20 kroner stykket.

Ellers har jeg brukt mye remington wigmaster som selvfølgelig er noe av det beste, men med en pris på rundt 40 kroner stykket blir det fryktelig dyrt.

Stål har jeg holdt meg unna etter flere dårlige erfaringer (selv på korte hold).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...