Jump to content

Blykuler i US M1 Carbine?


Nygaard

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg tenkte litt på å kjøpe en kuletang til dette kaliberet å støpe meg noen kuler til karabinen, dels for moroskyld og dels for å kunne skyte litt til en litt rimeligere penge. Jeg tenkte å benytte gas checks i tilfelle.

 

Usikkerheten river dog litt i meg, da jeg frykter at gassporten skal fylles med bly og at funksjonen dermed skal opphøre. Spørsmålet mitt i så måte er om hvorvidt jeg bekymrer meg ubegrunnet og kan fyre løs, eller om jeg bør legge planene på hylla og heller legge litt ekstra penger i mantlede kuler.

 

Er det noen der ute med erfaring eller gode kilder på området som kan gi meg tilbake nattesøvnen? :)

Link to comment
Share on other sites

har sett at mange advarer mot selvladet ammo i us carabine og garang , siden det har skjedd mange stygge ulykker med det , ta en titt på utenlandske forum ang saken . Ps du får desverre aldri erverve en ny etter den nye forskriften , så ta vare på den .. :D

Link to comment
Share on other sites

Har skut flere tusen skudd med blykule i en US M 14 med godt resultat.Denne er i 308win og ikke 30 us.Mekanismen er jo noenlunde like i M14 og US carabine.Lyman har en spiss 115gr kuletang med gaschek spesielt designet for 30 US.

Bruker 180 grains lyman kule med gaschek.Det samme bruker jeg i mine to HK rifler en 770 og en SL8 ,begge i308win.

Ikke noe problem med spesielt mye dritt i gsaasystemet på M14 i forhold til mantlet ammo.Det er jo bare å pusse ut dritten om det blir mye.Det fine med HK riflene er at de gir like gode samlinger med bly som med mantel.Dette tror jeg kommer av at de har polygonløp.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det ikke anbefales å bruke blykuler i US carabin er at gass-systemet der er annerledes enn på for eks M14. Gassen blir sluppet ut i et "lukket" kammer hvor den virker på et kort stempel , som bare beveger seg en distanse på ca en cm. Dette stempelet overfører slaget til selve ladearmen. ("Tappet"-systemet)

Problemet med blykuler her er at blyrester/-slam kan hope seg oppforan dette stempelet. Det er nemlig ingen veg det kan komme ut! Dette var vel også hovedgrunnen til at M1 carbine ammo fra første stund bare kom med rustfrie hetter. En fikk ikke pussa mellom gassutslippet i løpet og stempelet. En kan jo få skrudd det ut, men det er som regel festa med kjørner-merke, og ikke beregna for vanlig "field-stripping".

Link to comment
Share on other sites

Etter noen tusen skudd ladet med 130grs bly (LEE 130grs GC) uten trøbbel, så vil jeg tro at dette "problemet" med gassystemet i karabinen er forholdsvis lite..

 

 

Hvis ikke jeg husker helt feil, så står det vel også i diverse utgaver av ladeboken at US'en kan utmerket godt lades med blykuler.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for god respons, alle sammen :)

 

Etter US M1s erfaring å dømme, tar jeg sjansen og bestiller en tang. Hvilken kulediameter kalibrerer du kulene til, US M1? er .308 fint, eller er det greit å gå litt over i bly? Løpet er forøvrig lite brukt, og således sikkert ikke spesielt romt i forhold til mange andre karabiner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...