Jump to content

sako 75 safari 80th anniversary


308nm

Recommended Posts

Den gode gamle Sako Safari modellen ligger av og til ute brukt, og prisen har ligget på ca. kr. 15-25 000,- på de jeg har sett. Den modellen du beskriver er vel en jubileumsaktig modell som var noe "høyt" priset. Prøv Schou, som vel er importør.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg ble invitert med i et elgjaktlag for tre-fire år siden og kjøpte da en ubrukt Sako Safari i .375H&H, produsert i 1990. Det er nydelige rifler.

 

De "gamle" Safariene ble produsert fra ca 1980 og til første halvdel av 90-tallet. Først hadde de A.IV-mekanisme, på slutten A.V-mekanisme. Safariene med A.IV mekanisme er noe mer påkostede, med dypere framskjefte (én patron mer i magasinet) og annet underbeslag/magasinutløser. Men A.V-Safariene er óg flotte.

 

Min erfaring er også at de prismessig ligger på kr 15-25 000. Det er gjerne rift om de få som legges ut for salg i Norge og Sverige. Men i USA er det regelmessig Safarier til salgs, ofte i flott originalstand og til mellom $2000 og $2500. Så hvis du VIL ha en original Safari hadde jeg importert derfra, for eksempel gjennom ETSS som har meget god eksportservice.

 

Tidligere Sako-importør Rolf Aaberg A/S hadde en 80th Anniversary Safari til salgs for tre-fire år siden, for kr 80 000 mener jeg. Uansett kan det være fornuftig å ringe dem, for de kan kanskje vite om det om noen har en brukt Safari til salgs.

 

Ellers kommer det snart en ny Safari-modell basert på Sako 85. Den er vist på Sako's website. Blir spennende å se hva prisen for blir - kr 40-50 000 kanskje?

 

Lykke til med anskaffelsen av en Safari! Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...