Jump to content

sammenhengen mellom trykk kulevekt og hastighet?


ssg3000

Recommended Posts

Funderer litt på ladninger til krag. Det jeg lurer ganske enkelt på, er der en enkel sammenheng mellom trykk på låskasse basert på hastighet og kulevekt og evt hvordan er den? 9,1 g til krag sier man jo 770 m/s- hva med en 10,1 kule? evt en 6,5 g kule? Har null peiling på lading foreløbi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har null peiling på lading foreløbi

 

Punkt 1: ja, det er sammenheng :wink: (men den er ikke "enkel" i den forstand at det er mange faktorer som påvirker trykket, så som kruttype/mengde, hettetype, hylseype, kulevekt/type osv

 

Punkt 2: Gå til anskaffelse av Ladeboken, denne leses så fra perm til perm, gjerne flere ganger(spe gjerne på med lesning av et hav av tråder her inne om temaet)

Link to comment
Share on other sites

Samanhengen er ganske enkel, men som sjanten skriv òg temmeleg komplisert...

 

Du brukar som døme den klassiske kragladninga med 9-9,3g kule i 770 m/s. Den er på rett side av streken så sant det er bruka passande krutt. Og det kruttet som passar til ei kulevekt treng ikkje passe til ei anna, sjølv om hylsa er den same.

 

I same kaliber, med same trykk - og så sant alle kulene har fått ei kruttype som passar - vil tyngre kuler gi lågare hastighet og lettare kuler høgare hastighet. Men kor mykje høgare/lågare vil variere, og nokon tommelfingerregel vil eg ikkje eingong prøve å komma fram til.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det var vel engentli som jeg frykta, ladeverden er mer komplisert enn kuler og krutt :) Jeg har ikke ladeutstyr om det kan berolige :lol: Prøvde en gang tidligere å få tips om blyspiss som blir solgt over disk til krag. Desverre så bakker folk to skritt bakover når jeg sier det og nei det har vi ikke.. Selv om man spør om ikke remington har en redusert en, så var ikke det noen vits i å se på. Det er klart sierra hulspiss funker jo på et vis -har prøvd 6,5g kula i rekrutt på rådyr for noen år sia. 9,1 kula vet jeg ikke åssen funker..? norma alaska og vulkan i 10,1g ligger med uthastighet på 780. Er rett og slett det enkleste for meg å bytte kuler på 9,1g rekrutt ammo med 9,1 bly? vil jeg da være på den sikre siden?

Link to comment
Share on other sites

Er rett og slett det enkleste for meg å bytte kuler på 9,1g rekrutt ammo med 9,1 bly? vil jeg da være på den sikre siden?
Eg reknar med du meiner 9,1g kragammo. Rekruttammoen kjem berre med 6,5g kule.

Heller ikkje eit direkte bytte av like tunge kuler er uproblematisk. To like tunge kuler treng ikkje gi likt trykk (og hastighet) sjølv om dei blir ladd med same krutt i same mengde. Byttar du ei Sierra MK eller Norma Elit med t.d. Barnes X vil du garantert auke trykket! Bytte med ei tradisjonell blyspisskule som Sierra GK vil nok helst gå bra, men eg vil ikkje garantere at trykket held seg på rett side av streken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...