Jump to content

Loctite (gjengelim) - hvordan få til å herde


Recommended Posts

Har tatt i bruk blå Loctite "gjengelim/sikring". Slik jeg har forstått det nå, herder denne væsken anaerobt, d.v.s. i fravær av luft.

 

Jeg har benyttet stoffet ved montering av en skinne på våpenet som ringene til kikkertsikte videre skal festes i. Stoffet er benyttet under selve skinnen (som en slags bedding)beskyttelse mot vanninntrenging mellom skinne og låskasse), samt rundt de 6 skruehullene. Jeg antar at fortsatt deler av materialet er i kontakt med luft. Hvordan får jeg greiene til å herde, hvis det i det hele tatt herder??? Er det andre stoff man heller skulle ha benyttet??? Har/hadde ellers tanker om å også benytte dette stoffet inni kikkertringene, som en slags "beddemasse", men tror kanskje jeg dropper det nå... :? Noe annet som kan brukes??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det herder under skinna eller ringene selv om det fra utsiden synes "vått". Har brukt gjengesikring mye mellom baser og ringer. Må tørke litt på utsiden til å begynne med, virker som det svetter litt de første dagene, men etter hvert får en bort det meste. Men inni og under der luft ikke kommer til herder det ganske raskt, selvfølgelig avhengig av type og hvor stor glippen er.

Link to comment
Share on other sites

Det går igjen at folk tror at den heftigste Locktiten ikke er mulig å løsne, dette er selvsagt bare tull og det er

ingen grunn til å frykte å bruke den grønne (638) som er kraftige saker. Jeg har brukt av den på helskinner og

det trengs ikke annet enn en varmluftpistol for å få løsnet den igjen om man av en eller annen grunn skulle ha behov for det...

Evt kan man bruke 603 som er en litt snillere variant av 638.

 

Den blå (242, 243 & 248) har bare medium styrke og vil ikke gjøre jobben i nærheten av så godt som de grønne.

Link to comment
Share on other sites

må være litt press på loctiten for at den skal herde. er små kuler i gjengelimet som skal knuses og få det til å herde ;)

:?:

Alle de gangene jeg har brukt 638'en, har det vært "sugepassning" eller kanskje så mye som 0,1mm (i enkelte tilfeller) klaring.

Det har gått bare 5-15min. før delene har sittet bom fast, og det har ikke vært noe press på noen måte.

Jeg trodde at det var fravær av luft (oksygen) som herda Loctiten, og ikke mekanisk påvirkning. Det er dette som står beskrevet i brukermanualene/databladene, og det er derfor flaskene bare er "halvfulle", for å få et luftlag over vesken.

Link to comment
Share on other sites

Tror det har gått greit. Oppdaget at loctiten på skruene i alle fall herdet da jeg monterte kikkertsiktet. Tror det går greit med det tynne laget som ligger mellom skinnen og låskassen også. (Har en slik skinne:

 

 

http://www.rimfiretechnologies.com/Sear ... asp?Cat=48

 

til Sako Quad, oppå står leupold QRW ringer. Tror den løsningen vil fungere greit - tilpasningen ble i alle fall meget bra.

 

 

 

Står i bruksanvisningen at herder ved fravær av oksygen. Herder visst heller ikke i kontakt med plast,- men i kontakt med b.l.a. metall. Ved bruk på gjenger herder det i alle fall... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...