Jump to content

Hvilke kaliber skal jeg velge? Endret: Hvilken 6mm patron?


Recommended Posts

Vel som en dreven skyter vet jeg dette er ett spørsmål med mange svar...Nesten like mange svar som jegere. Men her er saken:

 

Etter litt div børsemaker prosjekter sitter jeg igjen med en kasse uten løp. Kassa er en Sabatti model 90. Den her ei lang kasse som kan ta patroner opptil 30-06 osv.

 

Jeg har ingen hensikt og beholde denne kasse da jeg har andre våpen men vil gjerne sette i den ett løp og bruke den ett år eller to også selge den igjen.

 

Derfor hva burde jeg velge slags kaliber? Hva er mest solgt i landet og hva ville dere velge, skulle dere kjøpe dere ei pent brukt børse?

 

Jeg regner med slagerene 6,5, 308 og 30.06 kommer til og bli nevnt her men er det bare disse kaliber som selger stort her i landet?

 

Så kom med forslag og hvorfor dere ville valgt dette kaliber?

 

Edit: Har funnet igjen ett løps emne i 6mm Sa hvilken 6mm patron ville dere valgt? Og hvorfor?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Petter" og "morray" helt enig med dere kjempe fine kaliber men er de veldig aktuelle på brukt markedet? Ser ikke de helt store mulige kjøpere? Vell kanskje 8x57 da den her fått en oppsving de siste åra. Men den er fortsatt ikke så veldig mye i bruk :cry:

 

22-250 er jo mye i bruk men den blir kanskje litt liten i ei stor standard kasse?

 

Ellers så takker jeg for både aktuelle og noen mindre aktuelle kaliber så langt, så kom med forslagene deres.

 

Men husk dette.....Må/bør passe i ei standard kasse uten mye dilldall og være kurant på bruktmarkedet....

 

Skulle jeg beholdt børsa så kadde det nok kommet noen klassisk og litt ukurant i den eller noe mere moderne men ukurant :mrgreen: Men det nytter så lite når den skal selges igjen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ja du er nok inne på noe der "S.O.N" men etter og ha vært i tenkeboksen i natt og gått i drømer i hele dag har jeg funnet ut att det blir en 6mm skapning da jeg har ett 6mm løpsemne liggenes kom jeg på. Så da får jeg se om det blir en .243win, .240 wby magnum eller en 6mm remington.

 

Andre litt kurante 6mm ute på markedet som passer i ei standar kasse? 6mm Br blir kanskje litt kort?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke polisen hadde blitt no problem, for du kan ha alle børsjer i samme kaliber hvis du ikke overstiger antallet. Og noen kan også registreres som konkuransevåpen di teller ikke på samme måte. Men har du flere fra før er det jo artig med andre kaliber også da.

Link to comment
Share on other sites

Nei da hadde jeg fått bråk med polisen da jeg hadde vært nødt til og dokumetere behovet for 3 børse i 308win :mrgreen: Og jeg har alt ei kort hendig 308win rifle og ei lang tung ei :mrgreen:

 

Da trenger du en som er egnet på fjellet. Den tunge blir alt for tung å bære over fjellet, og den korte blir altfor lite presis på lange hold ute på viddene :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom videresalg er i fokus så ville jeg satset på enten 6,5x55 eller 9,3x62.

 

Begger er godt kjente og har sine tilhengere, samt at utvalget av ny-børser er begrenset. Den minste kan godt bygges som en lett reinsdyrbørse (eller noe som kan prikke ned hjort over lange jorder?), den grove som en kort elgvelter.

Link to comment
Share on other sites

Tjah. Jeg ville gått for noe der etterspørselen er stor, men tilbudet er lite. Selvsagt er dette vanskelig å oppnå, men jeg ser for meg at markedet i større grad bugner over av rifler i .308 Win og 30-06 enn av rifler f.eks. i 9,3x62. Etterspørselen etter de to første er nok større, men likevel tror jeg den siste kan ha flere etterspørsler sett i forhold til antall tilbud. Således ser jeg for meg, og jeg kan absolutt ikke garantere at dette er riktig, at du kan sitte igjen med et litt mer lettsolgt gevær og litt mer penger etter et salg av dette dersom f.feks. 9,3x62 velges.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i....Men nå har det seg slik at jeg fant ett løp i 6mm som jeg skal bruke så det blir nok en 6mm patron hvis ingen har ett løpsemne i annet kaliber som dere vil selge til en billig penge :mrgreen: Kanskje i 9,3mm :roll:

 

Kandidater jeg har funnet frem til er:

 

6mm br(litt kort i lang kasse men det går sikkert)

6XC(litt ny og uprøvd samt litt kort, men lenger en Br patronen)

.243 win(Kurant patron som det kanskje er en etterspørsel etter?)

.240 Weatherby magnum(som skapt i ei standard kasse men lite brukt men litt spennende)

6mm Remington(som skapt i standard kasse og som det kanskje er en etterspørsel etter?)

Link to comment
Share on other sites

6mm remington er jo greit når du har lang kasse, den er jo litt for lang til kort kasse, en kammerat av meg har ei hansen børse i 6mm rem ai, det er freske saker kan du si. han har vært i ungarn på bukkejakt, og holda der ble ganske "druge" og da er det fint med noe slikt og barns tsx.

Link to comment
Share on other sites

Noe OT dette her, men jeg lurer fælt på om dette kan stemme...??

en 22-243 og et 65-70cm løp, og en 40 grain V-Max i 1400-1500 m/s

Mener jeg har lest at dagens krutt har en brennhastighet på rundt 16-1700m/sek og da syns jeg dette høres forfærdelig optimistisk ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...