Jump to content

Hvor tidlig starte sykkeltrening?


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Vil nok si at 10 måneder er noe tidlig, Ville heller ventet til snøen kommer, og startet med snørekjøring på ski, og så syklet med henne neste år.

De fleste jeg har snakket med, sier vel at bikkja ikke bør begynne med trekking før den er i alle fall ett år, og det er vanskelig å sykle uten at bikkja trekker.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo forskjell på trening og trening og. Jeg begynte med min i vinter på ski. Da var han 8 mnd kanskje. Fikk løpe litt bak, så dra i 5 min osv. Maks 1 times tur med gode pauser hvor han får herje i snøen. I sommer har vi økt litt forsiktig på sykkelturene våre og er oppe i 45 min i rolig trav tempo.

 

Hundekjørere kan begynne å kjøre når unghundene er 6 mnd. Rolig og lystbetont og ikke om det er varmere enn 15 grader.

Link to comment
Share on other sites

Sier dere at jeg godt kan begynne å jogge litt med henne?Jeg er jo ikke i form selv, så det blir jo ikke lengre enn ti minutter av gangen før jeg selv må ta en pause.. Så håper man jo at formen tar seg opp, og man blir mere utholdende...

Men hadde vært fint å kunne begynne å jogge litt nå sammen med henne.-dersom det er "greit" for hennes utvikling?

Link to comment
Share on other sites

Jogging burde ikke være noe problem, bare prøv å unngå at hun drar altfor mye. Hovedpoenget med å vente med sykling, snørekjøring etc. til hun er noenlunde ferdig utvokst er å unngå for mye belastning i før hun er tilstrekkelig utviklet i kroppen til å tåle belastningen ved å trekke.

Kan vel også nevne at man bør vente enda lenger med kløving, det nevnes vel gjerne 1,5 - 2 år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...