Jump to content

Bruk av molly belagte kuler


Recommended Posts

Har liggende en uåpnet pakke Norma DL i 6,5 x 55 (molley belagte).

 

Mener forhandleren snakket om at man ved oppstart med molley kuler måtte sende av gårde en del skudd før presisjonen stabiliserte seg. Er det noe av den samme problemstillingen som ved skyting av kaliber .22LR etter nypusset løp, hvor de første 20 skuddene er "stabiliseringsskudd"?

 

Skal ellers "brekke inn" et nytt løp. Kan da se fordelen av å benytte disse kulene i starten, da de muligens mantler litt mindre??

 

Hvordan fjernes belegget fra løpet etter skyting? Må man til med sterke saker, eller holder det med bronsbørste og bra våpenolje??

 

Har aldri skutt med molly belagte kuler før, og har ellers lite kjenskap til stoffet o.s.v.

 

Fint hvis noen med litt peiling/erfaring kunne komme med noen saksopplysninger her :)

Link to comment
Share on other sites

Det er kun i "rufsete piper" presisjonen stabiliserer seg etter en del skudd. Glatte løp som mantler lite har topp presisjon fra første skudd uansett moly eller ikke.

 

Om du brekker inn løpet med molybelagte kuler gir som regel dette ikke noe fra eller til med mantlingen. Men det blir en del møkk i magasin, kammer og pipe ved bruk av moly.

Jeg har et par piper som jeg omtrent kun skyter molybelagte kuler i, og disse pipene kreves det mer puss, det er alt.

 

Våpenolje er olje. Du må til med sterkere saker. Butch's boreshine , Shooters Choise, Sweets 7,62 eller andre typer mantelfjerner tar moly, mantel og kruttslam. Bronsebørste eller nylonbørste er fine greier å bruke i tillegg.

 

Årsaken til at jeg skyter molybelagte kuler i de to aktuelle pipene som er nevnt er fordi jeg måtte jo prøve..

Det funker så bra at jeg like gjerne fortsetter.

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter bare moleybelagte kuler i 6br min, det dem sier er at du kan skyte flere skudd før du trenger og pusse. jeg vet ikke,den forige pipa gikk rundt 4-4500 skudd før den ble bytta. jeg bruker bremserens og spraiye inn i kammeret og dytter etter med propper, etter det så er det kg12 og til slutt bronsje børste med olje. er ikke lengi om det så er pipa helt rein. Og jeg tar et skudd før jeg skyter konkuransje da det ser ut som det første skudde ikke har samme treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Takker Bammerud.

Hvis jeg oppfatter deg riktig blir det mer dritt i løpet med molley kuler enn ved ubehandlede kuler. Blir det også mer mantling??? Trodde kanskje noe av poenget var at det ble mindre mantling. Har molley belegget noen permanent (setter seg på noe måte permanent) virkning på løpet, eller pusses det greit bort ved hjelp av solvent/mantelfjerner sammen med nylon/brionsebørste??

 

Hva er det man egentlig oppnår ved bruk av disse kulene? bedre presisjon p.g.a. mindre friksjon mellom løp/prosjektil? Mindre mantling?? eller...??

 

Ja, har både Shooters Choice og Butch bore shine i sortimentet - lurte bare på om dette molly greiene "sitter godt" i løpet etter skyteing eller fjernes lett med (kjemo)-mekanisk rensing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutta å bruke moly kuler, det blr svart støv overlat i magasiner veske/koffert og i våpenet. Nå er det vel litt omdiskutert det der med løpslitasje, men hovedelen av løpslitasjen kommer av utbrenning fra kruttforbrenninga. Moly kuler gir lavere utgangsfart enn med tilsvarende kuler uten moly så jeg tror ikke du tjener mange skuddene ekstra ved å bruke dem. Men hovedpoenget mitt er DET BLIR SVART STØV OVERALT. Hvis du kan leve med det så for all del skyt iveg med svarte kuler :).

Link to comment
Share on other sites

virker som molyen legger selg i pipa som en slags smøring. for (min subjektive oppfatning etter å ha pussa noen løp) er at det virker som det er mindre mantel i piper det er skutt moly kuler i. men mer svart dritt (moly), så pussinga tar akkurat like lang tid.

Link to comment
Share on other sites

en anna gevinst er at de gir mindre trykk. så du får lavere hastighet med samme ladning. det gjør igjen til at du kan ha mer krutt i, å visstnok tilslutt (med endel mer krutt) får mer fart før du kommer til max trykk enn med vanlige kuler. mine tester viser at samme ladning i 6,5 gir 30 msek mindre om kulene er svarte (alle andre faktorer like)

 

 

om svarte kuler koster 20 øre mer pr stk, å du kan skyte 7000 svarte i stedenfor 6000 blanke i et løp før det er kaputt, så vil de 7000 svarte kulene koste deg 1400 mer å det er nesten halvparten av et nytt løp.....

Link to comment
Share on other sites

Hva er det man egentlig oppnår ved bruk av disse kulene? bedre presisjon p.g.a. mindre friksjon mellom løp/prosjektil? Mindre mantling?? eller...??

Hehe. Som du allerede har sett som svar i denne tråden er moly både lovprist og hatet blant skyttere.

 

Fordelen med svartbelagte kuler for mitt vedkommende er at molyen også legger seg som en ring rundt skuddhullet i pappen. En stor fordel ved skyting på hvite BR blinker på 500 meter. Med god kikkert kan jeg da lettere se samlingen og eventuelt korrigere for vær og vind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...