Jump to content

Ny rifle i kal 6,5*55 eller holde meg til gamle mausern 308?


*Erlend*

Recommended Posts

Har tenkt litt på å kjøpe rifle for dimmepengene når jeg blir ferdig i militæret og trenger litt hjelp til forslag i både kaliber og rilfe. Ser etter en rifle som kan bli brukt i alt fra toppjakt på skogsfugl, rev og storvilt

Har fått inntrykk av 6,5*55 er et ganske bra allroundkaliber som også er noe mer flatskytenes enn 308.

 

Er tikka T3 med MEOPTA ARTEMIS 3000 30MM 3-12X50 et bra valg? tenkte ikke bruke mer enn 22-23000kr.

 

Har også mulighet til å overta en mauser i 308(mekanismen er fra krigen, men nyere løp og stokk) som er ganske fin fra gammrn. Da må jeg bare kjøpe et nytt kikkertsikte. Eller er det kaliberet da litt upraktisk igjen i forhold til toppjakt og revejakt når målene blir små og kulefallet har ganske mye å si?

 

takker for svar=)

Link to comment
Share on other sites

Hvis Mausern er ombygd til bruk med kikkert og samler bra. Hadde jeg tatt den og kjøpt meg en meopta som er ett bra kikkert valg og brukt resten på ammo og pusseutstyr og andre greier som er fint og ha. 2-fot kanskje?

 

308win er en utmerket patron som jeg har felt alt fra trost til rådyr meg :mrgreen: Det avgjørende er kule og skuddplassering.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig jakt har egentlig ikke forskjellen i kulebane mellom 6,5 og 308 så mye å si. Du finner gode kuler i cal .30 med god BC til toppjakt. Man skyter vel ikke fugl på over 200 m uansett. Det som har litt mere å si er vel rekylen. Det er litt mere rekyl i en 308 enn en 6,5x55 og det kan ha mere å si enn forskjellen i kulebane

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt 23000 å bruke på riflepakke ville jeg kjøpt følgende:

 

Pent brukt rifle, type Tikka, Sako, Sauer, Kongsberg, Schultz & Larsen eller muligens en "trimmet" remington.

 

Pent brukt kikkert av europeisk opphav, altså Zeiss, Swarovski, Schmidt&Bender, Kahles, Docter, Meopta.

 

Lyddemper fra A-tec eller Hausken.

 

Sistnevnte kjøp avhenger selvfølgelig av hvor mye du bruker på de andre to postene, men du får veldig mye brukt rifle og kikkert for 18-20000kr, så da er det bare å klaske på en demper for de siste tusenlappene. Det kommer du ikke til å angre på. Skytingen blir så ufattelig mye mer behagelig, spesielt pga det tilnærmede fraværet av rekyl!

 

Det er ikke sjelden du ser annonser for brukte kvalitetsrifler til ca 10 000kr, og en kikkert i det absolutte toppsjikt får du også glatt for en 6-9000kr, så da har du råd til demper.

 

Kaliberet jeg ville gått for er 308, fordi du da kan kappe pipa ganske mye uten å ødelegge for utgangshastighet noe særlig. Forskjellen i kulebane er som nevnt over ganske marginal på jaktmessige avstander, og har rett og slett lite eller ingenting å si. Det som betyr noe er at rifla er steike presis og at kikkerten er til å lite på.

 

Jeg råder ofte folk til å kjøpe bruktvarer, da jeg har gode erfaringer med dette selv. Har nå en rifle med kikkert som ny ville kostet meg over 20 000kr, men som jeg betalte i overkant av 10 000 for. (Kongsberg 393 med Zeiss Diavari V 3-12x56.) Slik jeg ser det er det 10 000kr tjent. Rifla var ikke flunkende ny, men så vidt jeg kan se like god for det.

 

Man tar en liten risiko ved å kjøpe brukt, men hvis man sikrer seg så godt man kan ved å kreve noen garantier fra selger, gjerne skriftlig via mail, så har man en ganske god sak hvis det skulle være noe i veien med utstyret...

 

Men noen liker at utstyret er flunkende nytt, og det må de få lov til, så valget er ditt...

 

Hva med Saueren her for eksempel? Riktignok ikke 308, men det spiller som sagt ikke så stor rolle... ca 20 000 kanskje..

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17892823

Link to comment
Share on other sites

Samler mauseren bra da? Presisjon er alfa og omega for toppjakt. Om kulediameter er 6.5m eller7.62 mm spiller mindre rolle.Det er marginale forskjeller i kulebane. Skyter du bra med den? I tilfelle setter du på en god kikkert, og så bruker du resten av pengene på noe annet. Demper er bra, tofot er bra, ladeutstyr er bra, ammo er bra, dimmetur til et eller annet sted med billig øl og ikke fullt så billige damer er også bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en av de andre riflene vi har de siste åra. Mauseren har jg holdt meg unna pga defekt kikkert :?

Men siden jeg fikk tilbudet om den nå får jg sette på en kikkert og se åssen den samler:D Vet noen hvordan den gamle M.mod98 vanligvis går?

 

takk for tipsa :D

Link to comment
Share on other sites

Vet noen hvordan den gamle M.mod98 vanligvis går

Veldig vanskelig å si. Umodifisert pleier de å gå sånn 5-10cm @100m - men med tysker-avtrekket og jernsikter sier det ofte mer om skytteren. Jeg skjøt sub-5cm samlinger med en jeg lånte for et par år siden, men den hadde ikke blitt skutt fra de satte .308 løp i den og til de solgte den, siktene var skarpe og svarte, og avtrekket var nesten bra. Må vel ha vært i storform også :roll:

 

Bytta løp, bedda, whatever, og du aner ikke, kommer an på børsemakerarbeidet og hva som har skjedd etterpå. Er alt gjort skikkelig og løpet er av god kvalitet kan en M98 godt samle 10-15mm @100m. er det slurvearbeid, og/eller noe har røket eller blitt slitt ut - halvmeter.

 

Som Skaubjønn sier, få skrubba løpet rent og ut og prøve. HEr er en liten "how to":http://www.precisionrifles.com/Cleaning%20Procedures.htm

 

Å bytte fra. 308 til 6.5x55 bare for kaliberet sin skyld er liten vits, IMO. Det er marginale forskjeller uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da tester jeg den og isåfall koster på den kikkert, lyddemper osv hvis den går bra. Jeg kan ikke huske sist den er brukt, men hvis den ble vedlikeholdt godt tiden før den ble satt i skapet er det kanskje håp..

 

Tusen takk for alle tipsa:D kommer godt med å kunne høre på folk med peil!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...