Jump to content

Jamt bryter seg ut av buret


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Sukk...

Da guttungen vår har bestemt seg for å sove i første etasje(vi sover i andre), ville vi prøve å gjenoppta burtreninga på hunden vår for å ha kontroll på hunden om natten. Guttungen er ikke så gammel, så for å hindre at hunden ville gå inn på hans rom om natten(da døren står åpen slik at vi kan høre han) ville vi ha hunden i bur om natten.

Hunden(nå 9 mnd) var vant med bur i 3-4 mnd alderen, men da buret ble for lite var vi sene med å kjøpe nytt. Og nå har det vært en evig kamp å ha hunden i buret. Hun kan legge seg og sove noen minutter før hun braker løs og piper og klorer i buret. På mirakuløst vis kommer hun seg ut av buret. Har festet karabinkroker rundt på dørene for å minske en evnt åpning hun kan presse seg ut gjennom, men hun kommer seg ut likevel. Dere vil sikkert tenke: DEre kan umulig ha sikra buret godt nok... Men jeg sier bare---6 karabinkroker i tillegg til låsene på burdørene er ikke nok for å holde den hudnen inni buret...

Så er det en annen sak. Flere sier vi bare skal feste flere kroker, sette buret på en plass hvor vi ikke ser eller hører henne om natten, og så bare la henne holde på der inne, til morgenen kommer å vi selv står opp. Fortsette med dette til hun gir seg og holder kjeft. Men selv syns jeg dette blir noe brutalt. SElv om hun er vant til å sove i gangen alene, (før guttungen ville skifte soverom) syns jeg det er brutalt å la henne være helt alene nårhun tydeligvis ikke trives i buret. Derfor har buret stått på vårt soverom den siste tiden, og mor og far har sover med SOV I RO-i ørene.

I natt kom hun seg ut igjen og jeg gikk ut i bilen og hentet bilburet som er noe mindre, og som hun er vant med. Hun sutra og kjempa litt der også, men dette buret er noe sterkere og hun kom seg ikke ut. Likevel er jeg redd for at hun skal få panikk for bur og ikke vil bruke bilburet når vi skal ut med bilen.

Flere sier jeg ikke må gi meg, men fortsette å ha henne iburet om natten selv om hun hyler.

Men hønemoren meg tenker.... Er det ikke da bedre å feste henne i en kjetting i gangen, og la henne sove der om natten slik hun pleide? Er hun i kjetting kommer hun seg ingen vet, og guttungen får være i fred. Hunden får sove på golvet slik hun er vant til, og vi får sove om natten...

Er jeg feig? Burde jeg være steinhard og holde henne i buret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde aldri i verden holdt hunden i buret når den så tydelig har fullstending noia av å være der!! Hva er det som kan skje dersom hunden får være løs da? Om det er et så stort problem så ha heller bånd på hunden inne på deres soverom - på den måten er han løs samtidig som han ikke kommer noen vei og dessuten er dere i nærheten.

 

Personlig mener jeg at det er altfor mye burbruk her i landet... *dukke*

Link to comment
Share on other sites

Som førstegangs hundeeier hører jeg vel for mye på hva andre mener...sukk...

Nei, det som kan gå "galt" er at hun biter i stykker listverket i gangen. Hun har ramponert deler av gangen og det var også en av grunnene til at vi kunne tenke oss å ha henne i bur. Men nå er det sånn at jeg faktisk kan sette henne i kjetting i gangen. Der hun er vant til å sove. Da klarer hun neppe ødelegge så mye, og hun kommer seg heller ikke inn til sønnen vår. (hvor hun har en tendens til å ødelegge lekene hans). Og vi trenger ikke ha henne på vårt soverom, da hun røyter mye og jeg er til tider noe allergisk.

Men så altfor mange sier jeg ikke må gi meg.. må liksom vise henne hvem som er sjefen? Men jeg føler meg jo som en "elendig sjef" som putter henne i et bur hvor hun mistrives....! Og så sier folk: Ja men hunder tenker ikke slik. De vil gi seg etterhvert.

Sukk..hvem skal man høre på? Ellers bruker vi jo bare buret i bilen for å sikre henne. Og hundegården ellers dersmo vi får besøk av folk som er redd for hund.

Link to comment
Share on other sites

Min GS hadde samme tendenser som du beskriver. Hjemme lå hun i et solid bur, og roet seg fort der (et par netter). På hytta hadde vi et billigere bur, kjøpt på Plantasjen, med svake låser, og dette buret brøt hun seg ut av gjentatte ganger når hun var alene på hytta. Når hun først hadde skjønt at hun kunne komme ut var det nesten umulig å få buret sikkert nok. Nå ligger hun i samme bur som hjemme, og har roet seg 100% i buret.

På deg høres det ut som om hunden roer seg greit i bilburet. Da kan vel løsningen være å ha samme bur inne?

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg at det er altfor mye burbruk her i landet... *dukke*

 

Til dels enig med deg, men jeg mener det handler om vane og å gjøre det til noe positivt. Mine hunder jumper inn i hvert sitt faste bur hver kveld etter siste lufting og det er stille til jeg står opp neste morgen, uavhengig om det er 0500 eller 1000. Men de har sover der siden de kom dit, det er der "flokken" er og det er dette de er vandt med. Jeg har prøvd å ha med en av de på soverommet "for å være snill" med eneste resultat at bikkja ikke klarer å roe seg, traver rundt og jeg til slutt gir opp og går ned på hunderommet. Rett i bur og full snork... :mrgreen: Kan legge til at hunderommet og burene også står åpne for hundene når de ikke må være der - det er deres plass, og de hender de sover der midt på dagen også.

Link to comment
Share on other sites

Ja kunne sikkert hatt samme bur inne men det er jo nokså lite...? Det er uansett kun om natten vi vil at hun skal være i buret. Ellers om dagene er hun sammen med oss, og er sjelden alene. Hun er til og med med meg på jobb.

Men det er sant som du sier: har hun kommet seg ut en gang, så skjer det igjen. Fatter bare ikke at hun klarer å komme seg ut av den lille sprekka hun klarer å presse fram mellmo buret og døra. Den er jaggu ikke stor. Og hunden veier jo 25 kg! Skal noe engasjement til for å komme seg ut tenker jeg.. Men det store buret er tydeligvis altfor lettvint for henne. En hund som allerede er vant med bur, ville nok hatt mer nytte av det.

Bilburet er kjøpt på felleskjøpet og låsene er noe bedre på dette. Jeg må tenke litt over dette idag , før neste natt kommer. Storburet har jeg gitt opp, men skal jeg fortsette å kjøre på med bilburet, kjetting i gangen eller sove i hundegården.....

Hm. om det bare kunne vært et fasitsvar.

MOTTAR GJERNE FLERE TIPS OG TANKER med STOR TAKK!

Link to comment
Share on other sites

Jo som sagt prøvde vi i begynnelsen å gjøre buret til noe positivt, men i bunn og grunn har buret hele tiden vært et mareritt for henne. En kort periode gikk det veldig greit, men så var det pån igjen. Vet ikke hvorfor.

Men jeg ser jo at det kan være nyttig med hund vant med bur,dersom man drar bort til folk , og de helst vil at hunden ikke er løs om natten. Og i tillegg at jeg har kontroll på hunden om natten når vi har barn i huset..

MEN sysn det er vanskelig å høre og se på at hunden ikke trives og ikke slår seg helt til ro..

Link to comment
Share on other sites

Det gjør ikke så mye om buret ikke er så stort. Hun må selvfølgelig ha nok plass til å ligge komfortabelt, men det hundene gjør i buret er stort sett å sove, så hun trenger ikke all verdens plass til å spasere omkring. Hvis hun trives i buret på en lengre biltur, skulle det vel ikke være noe i veien for å sove der om natten?

 

... mener det handler om vane og å gjøre det til noe positivt. Mine hunder jumper inn i hvert sitt faste bur hver kveld etter siste lufting og det er stille til jeg står opp neste morgen, uavhengig om det er 0500 eller 1000.

 

Helt enig i dette! Vi gir våre hunder en godbit hver gang vi legger dem i burene, og nå er det sånn at bare de hører vi er i esken med godbitene, så løper de rett i burene og legger seg (også valpen på 3 måneder). Når de har fått godbiten og vi stenger døra, hører vi ikke mer fra dem før på morgenen (valpen klarer ikke holde seg så lenge ennå, så hun piper gjerne litt på morgenkvisten hvis jeg blir litt sein).

Kiri: Det er mulig det kan hjelpe med f.eks. et tyggebein, sånn at hun har litt å kose seg med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også bare gode erfaringer ved bruk av hundebur. Jeg tror det er viktig å venne hunden til buret uten at den skal låses inn hver gang. I tilvenningsperioden gis måltider, kos og godbiter inni buret, uten å lukke døra. På den måten har mine hunder fått en positiv opplevelse av buret. De har derfor også frivillig gått inn i buret for å sove, og ellers betraktet buret som et fristed når de vil være for seg selv. Hos oss blir buret låst bare når hundene blir forlatt alene hjemme eller i bil.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg da bestemt meg for å droppe det storburet. Bilburet, som hun tydeligvis roer seg fortest i, har jeg tatt inn i stuen idag. Ettersom sønnen er syk får jeg en god anledning til å være mye inne med hunden og ha henne i buret av og til. Har vært og kjøpt grisehaler som hun har fått idag ved første besøk i buret. Hun tråkket litt rundt i buret før hun la seg og tygget litt på beinet. Peip litt også, men gav seg til slutt. da det hadde vært stille fem minutter åpnet jeg døra. Hun kom ut med en gang.

Kanskje jeg burde gjøre som du sist sier, og la døren være en del åpen i begynnelsen og kanskje gi kommandoen på å bli der? Ser for meg at det kan være lettere å bli vant med buret dersom vi øver en del på det på dagtid også?

Tror dere jeg ahr ødelagt sjansene hennes helt for å bli "glad" i buret?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du er på rett spor allerede! :) Å slippe henne ut nå og da er nok lurt, bare pass på at du ikke slipper henne ut mens hun hyler eller piper, da føler hun at hun får belønning for å bråke. Hvis du slipper henne ut mens hun er stille gir du riktigere signaler. :D

Det kan forresten også være lurt å dekke til buret på toppen og evt. på en eller flere sider, sånn at det blir en "hule". Da føler hunden seg tryggere der inne.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener at du bør trene burtilvenning på dagtid. Men du må være tålmodig. Start med korte opphold i buret, gjerne i forbindelse med mat, lek, godbit og kos. Så kan du gradvis forlenge oppholdene, når hunden er komfortabel der. Det beste er selvsagt å starte med dette med en gang du får hvalpen i hus. Som Hoffvoff sier, vil et pledd e.lign over buret gjøre at hunden etterhvert heller søker dit, enn under kjøkkenbord osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja da fortsetter jeg bare på dette viset, og smører meg med tålmodighet:) Men ang natterstid. Burde jeg fortsette å ha buret på rommet inntil videre, eller skal jeg sette det i gangen der hun har vært vant å sove fra før, eller i stuen der hun er mye på dagtid?

Dersom dette funker, burde jeg kanskje kjøpe et likedan bur til å ha innendørs. Tungvint å drasse på bilburet inn og ut av huset.

Og for dere som skulle være interesserte-har et svææært bur til salgs nå..

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden din er mye roligere i bilburet, ville jeg anskaffet ett til, slik at du slipper maset med å flytte det hele tiden. Jeg ville også sette buret i det rommet du vil fortsette å bruke.

 

Det finnes ikke noen facit-svar på disse spørsmålene. Du må tilpasse metodene til dine omgivelser og din hund.

 

Jeg bare deler mine erfaringer. Jeg har forøvrig en Labrador, og den er lett å manipulere med mat/godbiter. Det er ikke sikkert din hund er like lett å påvirke. Dette må du ta hensyn til. For hunden må dette være lystbetont. Du bør unngå å bruke for mye tvang under tilvenningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hatt buret i gangen i ditt tilfelle, der bikkja har lukter og lyder den er vant til å sove i. Mindre sjanse for å vekke og uroe hunden om man sniker seg opp en tur på natta sjøl og da. :D

 

Forøvrig sover min hund aldri i bur hjemme, han bruker en kurv. Pussig nok aksepterer han dog buret som soveplass på turer, og siden burdøra alltid står åpen i stua her så hender det seg at han kryper inn dit for en ettermiddagslur.

Link to comment
Share on other sites

Vi lot buret stå i stua åpent fra første dagen vi fikk hunden i hus.

Han har ikke alltid ville inn i buret om natta, men går da inn med et lite puff bak.. og legger seg med ryggen til å furter..

Men andre ganger igjen går han av seg selv inn å legger seg i buret for å ta en lur.

 

Det stedet har alltid vært hans fri-sted, dvs dattera vår har fått streng beskjed om at det er hans plass, der skal ikke hun forstyrre han.

Når han ligger der vil han være i fred, dette har vi kjørt stein-hardt på. Og det har fungert.

 

Selv i båten legger han seg i buret om natta, og vi bruker tepper over buret hjemme, i bilen og i båten.

Han sover som en stein gitt. :)

 

Så la buret bli noe positivt, og de gangene han har "gravd" for å komme seg ut av buret har han bare fått ligge i fred, så etter noen minutter ble det stille.

Link to comment
Share on other sites

har hatt henne inn i buret to ganger så langt idag. En gang lukket jeg døra og gav henne en grisehale. Peip litt og så ble dte stille. Slapp henne så ut.

Siste gang ba jeg henne legge seg i buret og satte meg ved siden av å koset med henne i fem ti minutter. Hun la seg ned og holdt øynene lukket. Døra stod åpen. Da jeg gikk derifra gikk hun ut å la seg på golvet. Greit nok. Tenker det blir viktig å kose med henne når hun legger seg i buret.

Men helt konkret: Skal jeg holde henne i buret gjennom hele natta nå? Selv om jeg trener på buret på dagtid? Syns det blir litt feil jeg.. Tvinge henne til å være der hele natten, for så å trene på dagtid? Eller?

Ellers skal jeg trene på buret på dagtid og deretter kreve at hun skal være der hele natta?

Link to comment
Share on other sites

tredje gang i buret i dag. La meg på utsiden , på golvet, mens hun lå i buret med døra åpen. La meg til å sove i tjue minutter og det gjorde hun også. Ikke en lyd.Listet meg bort da jeg våknet. Hun ble liggenden der i tre minutter før det kom gjester flygende inn ytterdøra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde aldri i verden holdt hunden i buret når den så tydelig har fullstending noia av å være der!! Hva er det som kan skje dersom hunden får være løs da? Om det er et så stort problem så ha heller bånd på hunden inne på deres soverom - på den måten er han løs samtidig som han ikke kommer noen vei og dessuten er dere i nærheten.

 

Personlig mener jeg at det er altfor mye burbruk her i landet... *dukke*

 

 

Er helt enig med deg her. Det har blitt en trend (spesielt i urbane strøk) å pakke hundene sine inne i bur hele natten, samt hele dagen mens man er på jobb for at de ikke skal gjøre noe galt i leiligheten. Tror ikke det er spesielt bra for bevegeligheten til hundene...

Link to comment
Share on other sites

Okey.. Så nå har jeg prøvd å tenke litt "på egen hånd" ang nattesituasjonen...

Jeg har satt buret i gangen. Der hun skal sove til vanlig. Har festet en kjetting bak buret, som ligger gjennom buret, og som er ganske kort, men lang nok til at hun kan snu seg i buret, og legge seg litt med hodet utenfor om hun vil. Døra skal stå åpen men jeg kommer til å feste henne til kjettingen slik at jeg vet at den mest naturlig liggeplassen blir buret, uten at det blir som et stengsel for henne.

Mulig dette er utrolig dumt gjort,men jeg må bare prøve. som dere sier, det finnes ingen fasitsvar. Og om jeg så sant skal si det, så tror jeg at jeg har vært nokså kreativ med denne løsningen. Har god tro på at hun vil syns det er greit å sove der i natt ettersom døra vil være åpen, og hun har mulighet til å bevege seg, og at jeg på samme tid har en viss kontroll på hvor hun befinner seg i huset. I tillegg får vi kanskje sovet alle mann i natt....

Sukk... kryss fingrene..

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Dette med kjetting og halsbånd i bur synes jeg du skal være forsiktig med. En jente jeg kjenner

hadde sin hund i buret med halsbånd på og den hadde klart å henge seg fast og

det holdt på å gå riktig galt.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset-ang å henge seg fast i buret. Har prøvd å sjekke ut om min bikkje kan klare det samme. Kan ikke se at hun på noen måte skal kunne klare det. det er en rimelig tykk kjetting som er festet i golvet(på en sykkel) bak buret. KJettingen er så ført gjennom den nederste sprinkelen bak i buret og inn i buret. Kjettingen er litt lengre enn burets lengde. Ingen løse deler i buret som kjettingen kan hekte seg i.

Hun står i kjetting utfor huset også, dersom hun ikke er i hundegården, og der er det mere å hekte seg fast i, for å si det sånn....så jeg burde kanskje ta en liten opprydding ute på plassen hennes:)

Men takk for tipset! Skal følge godt med. KJettingen er forresten så tykk og bråker så innmari at dersom hun skulle forflytte seg i løpet av natten,så vekkes jeg faktisk.....

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset-ang å henge seg fast i buret[...]

 

Det som lett kan henge seg fast er kroken mellom kjetting og halsbånd. Er den av denne typen kan den 'lett' klipse seg fast i nettingen, er den av denne typen er det nærmest umulig at kroken klipser seg på nettingen "av seg selv".

Link to comment
Share on other sites

En karabinkrok kan, i verste fall, åpne seg og feste seg i f.eks. netting e.l., eller slippe bikkja løs (har hendt meg noen ganger når jeg har gått med flere hunder i bånd samtidig). Den andre typen mS viser på sitt bilde er sikrere både når det gjelder å huke seg fast og ufrivillig slippe bikkja fri.

Link to comment
Share on other sites

Syns du har gjort en kjempebra jobb, analysert problemet, tenkt ut løsning og gjennomført på en måte som ser ut til å gjøre hunden trygg og avslappet i buret. Er ofte kjekt å kunne plassere hunden i bur, og være trygg på at det er der den er, samt at den ikke lider noen last ved å være der. Slik som når man er på jakt, med flere kompiser som har hund, så er buret et fristed for hunden , samt at den vet at nå kan jeg slappe av for ingenting skjer før sjefen kommer og åpner for meg. Men en jakthund med mye jaktlyst kan gjøre mye ugang i jaktbua viss den blir satt igjen for hvile viss den selv mener at den burde vore med ut på jakt. Av og til så er det også slik at enkelte hun der ikke går over ens med enkelte andre hunder, da er det også behagelig å kunne plassere hunden i bur når den og eier skal hvile, da risikerer man ikke å våkne av et helvetes leven , som kan føre med seg både skader og jaktavbrudd. Så burtrening er vel anvendt tid syns nå jeg.

 

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Så kjempebra at du har fått det til!

 

Sjølv har eg gjeve opp med den tispa vi har. Har gode erfaringar med bur frå tidlegare hundar - dei har sett på buret som ein trygg plass. Jämten vi har nå vart opplært til å ligge i bur på oppskriftsmessig vis. Eg låg ved sida av buret dei fyrste nettene, flytta madrassa opp i andre etage etterkvart for så å la ho vere aleine. Gjekk supert. Så ganske plutseleg då ho var ca 1/2 år fekk ho det for seg at ho ikkje ville sove i buret lengre. Ho peip og bælja - skalv og rista. Eg prøva å vere bestemt, sinna og gud veit kva. Sov med hørselvern - skulle f........ ikkje gje meg. Etter nokre veker prøva eg den snille måten - starta med å sove ved sida av buret att - men så fort eg fjærna meg var levenet i gang. Så fekk eg bare nok! Festa ein kjetting i veggen under trappa der buret stod. La inn ei madrass og bandt bikkja i denne. Sia har vi aldri høyrt noko. I bilen går det heilt greit med buret. Og på overnatting hjå andre har vi også i seinare tid bruka bur - utan problem. Kan ikkje vite at ho har blitt skremt eller noko - så eg har ikkje noko forklaring på kvifor ho plutseleg ikkje skulle ligge i det buret lengre...... Men i gangen har ho det supert - ho vil helst inn kvar nått.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er feil av meg å ha henne i kjetting i buret, med døra åpen, men det får så være. Det fikk iallefall slutt på hyling hennes. Mulig vi må ha kjettingen en god stund, men jeg har god tro på at vi en dag kan lukke buret.

Nå har hun forresten fått betennelse på øyet, så vi må vel en tur innom dyrlegen i morra.

TAKK for litt "ros" av nest siste innlegger. Har tvilt på mine vurderinger, men føler at dette vil funke.... HÅPER i hvertfall det!

Om noen har flere synspunkt, tips osv, så kom gjerne med dem! Er veldig glad for at så mangehar svart meg og følger tråden:)

TAKK TAKK!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...