Jump to content

Ombygging av m67 eller m98.


ålebyen

Recommended Posts

Eg har tilgang til en m67 og en m98, men så er eg litt usikker på hvilken utav dem eg skal begynne og bygge om. Det som er plan min er at eg skal bruke den en god del på blink også muligens begynne på langhold (kansje hjorte jakt) . Men hvilken kaliber eg burde bruke er eg usikker på,men tror det må bli 6,5*?. Eg kommer til og kjøpe ammunisjon enda ei stund før eg en gang skal begynne og ladde sjøl.

Eg har sett litt på kkc skjefter også, men så må eg vel få på en demper av hausken eller a-tec. Men eg kommer til og bruke ei stund på ombygginga, sia eg skal gjøre mye sjøl og komme meg billigst unna det.

Link to comment
Share on other sites

En M67 er jo bare en M98 som er ombygd på Kongsberg.. Så hvilken du velger er vel egentlig helt likegyldig. M67 har fått slipt vekk merkingene, og fått ny hevarm, så jeg tipper at det kan være enklere å sveise på den originale M98 enn på 67'n som allerede er "varmebehandlet" sida de har en tendens til å bli forholdsvis harde av sveisinga.

Link to comment
Share on other sites

Det spiller vel ingen rolle hvilket våpen du bygger om?

M67 er en M98 som er ombygd på Kongsberg Våpenfabrikk. Det vil si at de har samme mekanismen :)

Eneste forskjell er vel at M67 har en litt annen farge på mekanismen.

 

Men når det gjelder M98'en...Dersom det er et originalt våpen i kaliber 7.92 (8x57) så må du for all del ikke bygge den om....Det blir lengre og lengre mellom originale tyske krigsmausere.

Det er ødeleggelse av et stykke våpenhistorie :( Men det er ditt våpen og du bestemmer selvfølgelig dette selv :wink:

 

Er det en HV-Mauser eller en annen M98 så skal du bare bygge ivei med god samvittighet :D

 

Men dersom du skal ha kikkert på våpenet, noe som jeg regner med at du skal ha, så ville jeg gått for M67. Denne har allerede omsmidd hevarm, i motsetning til M98'en.

 

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja da har eg bestemt meg før og bygge om m67. Det eg skal gjøre er og få en kkc stokk, få på en lyddemper tror det blir hausken, men eg vurderer og få lyddemperen til en 308 så kan eg bruke den på begge. Eg skal også få freset noen baser til den er plan min etter eg leste det Chiefen skrev. Men dette er et lite prosjekt som eg blir og bruke litt tid på.

Men lønner det seg og kappe løpet på den? Eg kommer vel mest sansynlig bare og bruke den på bane.

Link to comment
Share on other sites

en god del på blink også muligens begynne på langhold
kkc-stokk

 

Jeg har brukt en umodifisert M67 til alt mulig i mange år, og jeg har en S&L M97 med kkc-stokk som jeg bruker til alt mulig, (småvilt, trening, jaktfelt, langhold, elgjakt har den vært med på, dog uten hell..)

 

M67, funker veldig greit. Stokken ser ikke veldig kul ut, men er veldig funksjonell, særlig til liggende skyting og skyting med tofot, velegnet til langholdsskyting, dog et tungt drog, for tung til (med 74cm løp) mye bevegelse eller stående skyting. Gratis så og si.. Kan moddes uten dårlig samvittighet.

 

KKC stokk, veldig grei allround stokk, noen dager er den sinnsykt stygg, noen dager drit-tøff :roll: Funker bra til jakt, generell variert skyting, veldig bra. Den er IMO ikke så optimal til liggende, og neppe en ideell langholdsstokk, men brukbar, og stillbar. Den er myk, og fungerer ikke veldig bra med tofot. Den er veldig lett og gjør rifler med tungt løp veldig framtunge, særlig med lyddemper. Det er 400g bly under kolbekappa på min... Da er rifla balansert - uten demper.

 

En stor fordel med en umodifisert M67 er at du kan sette på dioptret og faktisk få lov til å skyte på en bane.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er med på spleiseprosjekt på basene om det er interesant:-)

 

Om du ikke kapper løpet blir børsa j...ig lang med demperen på. Mitt prosjekt skal basers på en omtrent uskutt m/67-F1, lurer på å kappe til 55cm(sånn til å begynne med), Kongsberg stokk ("Sauer"-type) og Zeiss 2,5-10x50

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har drevet og syslet litt med en m67 selv, nå er jeg "ferdig" for denne omgang. Meen den blir nok aldri HELT ferdig. Neste blir nok nye montasjer, leupold montasjer tenker jeg. De er nok noe bedre enn de weaver montasjene som står på nå :)

 

Slik ser den ut atm:

normal_Bilde071.jpg

Denne har da fått seg en kkc stokk, br-reflex t8 demper, to-fot, ny kikkert og div annet småtteri :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Sparker igang denne tråden igjen. Mitt undennevnte problem er sikkert diskutert ihjel på andre tråder, men Mauser-trådene er oftest milelange og uoversiktelige.

 

Jeg har en M67 som jeg vil bygge om til å bruke kikkertsikte. Prosjektets utfordring består i å gjøre det billigst mulig. Jeg skal ikke bytte stokk eller sette på demper. Jeg vil ha på kikkertsikte, men uten å fjerne dioptersiktene permanent.

 

Det jeg trenger er konkrete forslag til montasje og kikkert, helst med en faktabasert begrunnelse.

 

Rifla skal brukes som eneste rifle til skytesport - DFS bane, DFS felt, jaktfelt og langhold. Med vekt på de to sistnevnte. I tillegg vil jeg bruke den til stasjonær jakt, særlig gluggejakt på rev.

 

Noen som har gode erfaringer og/eller synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...