Jump to content

Hvilken 222. rem mest dødelig på rev?


ivar.r

Recommended Posts

Heisann!

 

Regner med at noen på dette forumet kan svare meg på dette;

 

Hvilken 222.rem-ammunisjon er mest effektiv på rev (altså rev dør i skuddøyeblikket, jeg slipper å lete etc.)?

Ute etter det som er kraftigs og ekspanderer mest. Hvor er det i såfall å få kjøpt?

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Mener du ferdigammo eller kuler til å lade selv? Tipper ganske lette varmintkuler i høy hastighet stiller ganske likt uavhengig av fabrikat. Har i alle fall parkert reven umiddelbart uavhengig av hva det står på eska så lenge det har vært med en varmintkule.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med forslaget ovenfor.

Den Remington Accu Tip-V saken skulle legge reven flat nokså momentant vil jeg tro.

 

Men som en annen også nevner. Treffer du der du skal kan du omtrent bruke hva som helst.

Det sies at det er skutt elefant med .22LR, så blir det hull der det skal så går det ned.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Federal PowerShok da? Det er jo en skadedyrspatron.

 

Ellers kan en jo nevne at i siste nummer av Jakt, er det en reportasje om revejaktlaget, Gluggen, i Vang, som har skutt 250 rev siden 2005. Det ultimate på kort hold er 30 grs Berger Varmint (hulspiss) i .222 rem. På lengre hold er det Hornady V-max 40 grs. Fluktavstand måles i millimeter står det! Disse folkene burde vite hva som er godt etter så mange rev!

 

Så om man kan lade sjøl, eller kan få noen til å lade for en, så er jo dette et trygt valg.

Link to comment
Share on other sites

Federal har den 40 gr. Nosler Ballistic Tip også i 222.

Den er vel omtrent som 40 gr. V-Max, selv om V-Max'n er noe

mere agressiv.

 

Har prøvd dem i 223 iallefall, og det er effektive saker.

 

Trådstarter lader ikke selv, og da er det hva han får som ferdigsydd som gjelder. Rankingen blir da så langt:

Federal m/40 gr. Nosler Ball. Tip

Remington m/50 gr, Accu Tip-V

 

Begge desse skulle gi millimetere av fluktavstand :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips! Mulig jeg får kaste meg på hjemmeladingsbølgen :wink:

 

Hjemmeladingsbølgen tar meg om et par uker tenker jeg... Har ønsket meg komplett sett til bursdagen, men om jeg får noe annet i stedet, har jeg sagt jeg investerer i et uansett, så venter og ser! :) Diesett til .222 har jeg, tennhetter har jeg, hylser har jeg, kuler (Berger 30 grs og etellerannetmerke (fått av en her på forumet) blyspiss 50 grs (eller var det 55?) har jeg, så mangler bare krutt! Skal for øvrig ellers satse på Norma helmantelkuler og 4 grams rådyrkuler tenker jeg, og de skal jeg holde meg til.

 

Joa, jeg er nok snart 40 år (om to uker... Hjælp...), men "barnet" i meg kommer frem når jeg tenker hjemmelading! Dette er leketøy for voksne, og man sparer jo store kroner i lengden og. Lad feks Norma rådyr til maks en tier pr patron i stedet for å gi 25,- for stykk ferdigladet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjort meg første erfaring med 30 grs Berger HP nylig. Skadefelling av revevalper (!). Sendte en Berger litt høyt (dårlig treff egentlig) på hele 15 meters hold (forla siktet litt opp i og med at børsa er skutt inn på 100 m, men det var unødvendig!). Sjøl med relativt dårlig treff ble det vei i vellinga! Reven lå der den ble truffet, nesten halveis delt over bogen. Du snakker om eksplosiv effekt! Det sies at denne kula ikke gir gjennomskyting på rev, kjekt om man vil ha pelsen, men på valpen ble det ikke noe å ta vare på. Hullet var som en knyttneve. Tipper at resultatet ville blitt litt penere på en voksen, men nå traff jeg ganske høyt, så det hadde nok blitt stygt hull uansett.

 

Blir nok hjemmelading med denne kula. Det kjekke med varmintkuler er jo at selv med ganske dårlig treff, så detter dyret i smellen likevel pga fragmenteringen. Trygt å vite egentlig. Skinnet får en ta som bonus!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 222R på reven og den ligger på stedet etter gode treff, noe annet er at skinnet ( vinterstid ) er ubrukbart.

Skjøt 4 stk rever i 1994 sensommer med 222R en skabbete voksen og 3 små hvalper for årstiden på under 3 minutter.

Muligens sent født eller at foreldres kondisjon/reveskabb var grunnen til dette.

Hvilke patroner ( fabrikat ) jeg brukte husker jeg ikke helt, det var kjøpepatroner blyspiss Sellier&Belliot eller Remington.

Den voksne ble truffet noe langt bak ved første skudd, satt omgående ett andre skudd i den selv om den var død og parkert.

 

Link:

http://www.123hjemmeside.no/luftvaapen/ ... i=29637810

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Har brukt 222. rem stort sett til småvilt som skogsfugl og rype, men også i mange år på rådyr og en og annen rev som har kommet forbi. Til rådyr og rev bruker har jeg bestandig brukt Norma 4,0g blyspiss og er godt fornøyd med den. Eneste problemet jeg kan se er som nevnt ovenfor at skinnet blir noe skadet dersom du har tenkt å bruke det! Har selv bare skutt skabbrev med den og der har det iallefall vært "knall og fall" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...