Jump to content

TOZ-120 erfaringer


su_permann

Recommended Posts

Hei, vurderer å gå til innkjøp av ei Toz-120. Har fått tilbud med en kompis som skal selge den for rundt 10.000kr. Hagla er rundt 1 år gammel, og har blitt brukt til leirdueskyting ca 400+ skudd. Eg vurderer å kjøpe den til bruk på jakt og til trening med leirdueskyting.

Er det nokon som har noko informasjon, står uttrulig lite på internett om TOZ.

 

Takk for hjelpen på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Mener du at haglene er billige, og kvaliteten ikkje er så bra?

 

Og kva meinar du med skeptisk å kalle han kompis?

 

Info frå nettstedet til TOZ

Double-Barrel Hunting Shotguns with a Single-Trigger Selective Mechanism TOZ-120

 

Reliable single-trigger shotguns provide easy handling, with a detachable fore-end. Availability of a selector allows changing queue of shots and provides special operating convenience. The model successfully combines elegance and simplicity. The receiver is decorated with highly artistic hand-made engraving. The shotgun is inlayed with precious metals in combination with wood-carving. The shotguns are manufactured in the best traditions of Tula gunsmiths.

Her kommer nokre bilde av hagla:

 

normal_Uten_navn.JPG

 

normal_Toz2.JPG

 

normal_TOz3.jpg

 

normal_TOZ4.jpg

 

normal_TOZ5.jpg

 

Fin hagle då!

Link to comment
Share on other sites

JA det e jo en måte å bruke pengane på. Vil helder kjøpe meg en 2 løps o/u, der hagla har sikkelig god kvalitet. I tillegg passer meg, og er godt balansert. Kanskje ikkje så enkelt å vite kva hagle som er best for en pris på rundt 10.000. Lamber skal jo vere en bra hagle. Alle er jo sikkert bra, men det å finne en som folk kan anbefale.

 

I tillegg var det jo TOZ eg ønsker, og har tilbud om å kjøpe for en bra pris. Siden den berre e brukt i 1 år, og får den for underkant av 10.000 so e jo det vel et bra kjøp? Eller e det like greit å kjøpe en Baikal???

Link to comment
Share on other sites

Selv vil jeg med tiden kjøpe ei slik hagle, tror du ikke gjør noe dumt ved ett slikt kjøp.

 

Var foresten ei Toz fint brukt på Fin.no for ca 7-8.000,- kr for en tid siden.

Holder den like lenge som Baikal, så sliter du den aldri ut, og så ser den fin ut også i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, på bana igår kom det en kompis med flunkandes ny Baikalhagle, etter første serien var det ei lang sprekke nedover ryggen på grepet og midt

uti andre serien så knakk et eller annet, muligens fjæra i oppspennermekanisma, som gjorde at den ville ikke spenne opp...En lånehagle i klubben sprakk forskjeftet på etter et par dager på bana.

Sier ikke at alle haglene er drit, men det er lotto om du får ei bra eller dårlig hagle ved å kjøpe en Baikal...

 

Denne hagla syns jeg var forfærdelig lik Baikal, dog noe mer lux i utførelsen og å betale 10K for den hadde jeg aldri gjort samma hvor pen den måtte være.

 

Du får ei langt bedre hagle til 10K selv om den ikke er like "styla" om denne.

Link to comment
Share on other sites

Første hagla mi, det der :)

Bortsett fra at min ikke har løpsvelger, har fast fortre (krever trening å ta denne børsa fra hverandre), så er pynten nesten identisk, bortsett fra litt mer rundt låsekassa.

 

Ser du bort fra lakken, så står det "Baikal" over hele børsa og manualen, så jeg tenker vi kaller det en Star. Andre kan sikkert fortelle mer om russisk hagleindustri og Gresvig.

 

Og for all del: legg dine 10K i løp og mekanisme i steden for pynt - aldri skutt rype med sølvtråd :)

Link to comment
Share on other sites

Så det alle tenker er at det e heilt ubrukelig å bruke 10000 på ei slik hagle, når du kan få ei heilt anna ei til billigare,og antagelig bedre kvalitet?

 

Va no egentlig berre det eg ville høyre. Sjølv om ej tru en del av dere som skrive her ikkje har kanskje like stor erfaring med TOZ som dere påstår dere har 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå har russerene laget aldeles utmerkede hagler.... Jeg tror jeg ville lånt hagla kompisen ville selge o tror du kan bære i skogg prøvd den på lerdue banen. Føles den god, er det ei børse du stoler på? er den verdt penga og noe du kan tenke deg å bære i skogen er det riktig børse for deg. Jeg hjar verdt heldig og blitt født in i den støpeforma Baikla brukte for sine O/U børser. 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se... TOZ later ikke til å være helt det samme som Baikal:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tula_Arms_Plant

 

Og der har vi noe som ligner på SUV'en din :)

http://www.tulatoz.ru/en/toz120suv.html

 

Et Google-søk på "toz shotgun baikal" gir noen spede resultater (gjett hvilket forum som er på topp), som vel sier at TOZ muligens kan være av noe bedre kvalitet enn Baikal. Men grunnlaget er veldig tynt for å si noe hverken fra eller til.

 

Men greia er at du vurderer å bruke 10K på denne børsa. Rådet blir som følger: spar penger, kjøp en Star Baikal eller Lanber til under halve prisen og få en børse som virker og som tåler litt røff behandling - du ser veldig godt alle små hakk og skraper på smykkebørser.

Eller bruk de 10K på noe uten sminke, det være seg brukt eller nytt.

 

Men bevares, vil du ha noe pent, så kjør i vei, men husk at du aldri kan si at hagla er russisk når folk oj'er over hvilket vakkert våpen du har :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan late som du spiser Russisk kaviar når du er på skytebanen med denne hagla, mens de andre får nøye seg med Kavli eller Mills.. :D

Treffer du det du skyter på også, gjør jo det hele enda mere sofistikert.

 

Skjeftene kan sprekke på Baikal, puss vekk lakk først som sist ( på Baikal altså ), sett treverket inn med kokt linolje som er godt uttynnet med terpentin når det gjelder de første strøk.

Kokt linolje fordi det inneholder antibakterielle stoffer som tar knekken på sopp og diverse ulumskheter.

Terpentin fordi det fjerner blåmann, og stygge mørke flekker på eldre treverk.

 

Nå er vel dette mere vanskelig på denne Toz som har innlagt sølvtråder i treverket, men vil tro den kanskje er oljet fra fabrikk.

Amerikanske våpenprodusenter bla Remington og Winchester var notoriske når det gjald å bruke lakk på skjefter før.

Pent i begynnelsen ja, men stygt senere og treverket tørket ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...