Jump to content

Trenger tips/råd til bukkejakt/rådyrjakt.


East Clintwood

Recommended Posts

Hei.

 

Trenger noen tips, erfaringer og gode råd rundt Bukkejakta/rådyrjakta.

Jeg har fått meg et rådyr terreng i farsund på 580mål med 3 rådyr. Var nede i helga for og titte på terrenget og ble møtt av et meget trist syn. ca 200mål var snauhogd og gjæret inn med et 2 meter høyt sauegjære uten åpning til og komme inn for noe dyr (port). 100 mål er i forholdsvis tettbebygd strøk (jorder, men som grenser til hus,skole,kirke og et lite vann. Selv om terrenget mitt er tegnet av til og kunne jakte på den delen terrenget er det vel kanske ikke lov/godtatt i allmennhetens øyne) ergo jeg sitter igjen med ca 250-280 mål og jakte på.. Yttligere 80-100mål av disse er planetet med en edelgrantype av et slag (klippes av polakker fra oktober og frem til jul 7 dager i uka til julepynt/dekorasjoner) så det er vel i grunnen også litt utelukket etter det begynner. Så var 200 mål er igjen til jakt hele sesongen. Men her kommer det jeg lurer på (ung og uerfaren). Det er utrolig tett skog, mange steder er skogen så tett av skogbunnen er "død". jeg fant kun 1 feiing, og det var i kanten av hogstfeltet og det var det eneste, utenom det fant jeg ikke et eneste tegn på dyr annet enn en skrekkslagen grevling. Finnes ikke andre åpne steder enn en kraftlinje som deler terrenget mitt i 2 og kanten på hogstflaten jeg tidligere nevnte. Kunne i grunnen sittet med hagle på det meste av terrenget.

 

SPM:

1:Er det noe ide og postere i kanten av hogstflaten? Eventuelt sitte ute på hogstflaten i god kamuflasje og skyte mot kanten??

2: Postere i kabel gatene?

3: Er det mulig og lokke en rådyrbukk ut av skogen til kanten på hogstflaten/kabelgaten??

4: Er et "feietre" en plass en bukk vil besøke regelmessig?

5: Er det for sent og sette opp en saltstein?

6: Har det noe for seg og lokke på bukk uten og ha sett tegn etter den? (altså lokke i deler av terrenget der jeg ikke fant noen spor)

7: Er 200 mål så lita et jeg egentlig kan lokke hvor som helst??

 

Hvis noen av dere mulighet/lyst til og ta dere tid til og svare meg på alle disse spm er jeg veldig takknemlig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...