Jump to content

Valpeforing...


Nutta

Recommended Posts

Skal ikkje opprette ein tråd for å diskutere typer av for - det blir bare surr - mykje meiningar ute og går :lol:

 

Men eg lurar rett og slett på kor lenge de forar 3 gonger til dagen. Og kor lenge de bløyter tørrforet. Eg forar vanlegvis ein gong dagleg - med tørt for. Det fungerar veldig bra. Har to valpar no (jämtundar) som eg forar 3 gonger dagen, med valpefor for store hundar, som er bløytt i vatn. Det blir ein del ekstra arbeid både av å fore 3 gonger dagleg - og ikkje minst når ein skal vente på at foret bløytast.

 

Nokon gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bløyter du foret? Tørrfor er laget for å serveres tørt, ferdig med det. Det holder tennene rene og trener kjevemusklene på bikkja. Noen forer 4 ganger daglig, andre 3 ganger, til valp. Det står på forpakningen hva som er anbefalt, og når du skal gå ned på hyppigheten.

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor fordel å gi oppbløyta for, spesielt under høy aktivitet, slik at hunden får ekstra væske. Ikke alltid hunden skjønner at det er lurt å drikke før en lang jaktdag, da er det lurt å gi vann med maten. Trodde det var vanlig å gi oppbløyta for, selv gjør jeg det ikke pga at bikkja ikke vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

Samtlige jakthunder jeg har vært borte i har hatt vett til å drikke når de kommer til en bekk eller pytt. Har til og med sett en drever ta pause i losen for å ta seg en slurk. Selvsagt står det alltid vann framme når de er inne.

 

Med mine hunder gikk jeg ned til to ganger daglig når de var ca 6 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Utallige muligheter her egentlig. Jeg for min del forer ca. 2 ganger når det er omtrent 12 uker gamle, og går over til 1 gang om dagen fra 9-12 måneders alder, litt avhengig av bikkjas utvikling og vekst.

 

Jakt er selvsagt unntaket, da fores det ekstra også for voksne hunder avhengig av lengde på los og hvor mange dager jakta er. Mat er ren restitusjon.

Link to comment
Share on other sites

Dachsen min nekter å drikke rent vann (hvorfor, det vet ingen), derfor får den oppbløtt tørrfor for å få i seg nok væske til å holde ut ei hard jakthelg og uutholdelig varme.. Fôrer henne to ganger om dagen, morgen og kveld.

 

Elghundene fôres en gang om dagen, oppbløtt til disse også. Da slipper de å bruke kroppsvæsken til å bløte fôret innvendig.

 

Dunkervalpen forer jeg tre ganger i døgnet med oppbløtt fôr. Skal gå over til færre måltider pr. dag bare han blir eldre..

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor fordel å gi oppbløyta for, spesielt under høy aktivitet, slik at hunden får ekstra væske. Ikke alltid hunden skjønner at det er lurt å drikke før en lang jaktdag, da er det lurt å gi vann med maten. Trodde det var vanlig å gi oppbløyta for, selv gjør jeg det ikke pga at bikkja ikke vil ha det.

Jepp, kan være kjekt ved høy aktivitet, men da serverer jeg foret med vann i uten å vente. Til daglig vedlikeholdsforing gir jeg bare tørt, med vann i skåla på siden. Fordelene med å gi tørt er øyensynlige; hindrer tannsten og styrker kjevemuskulaturen. Bikkja mi liker iallfall at det knaser skikkelig når han spiser.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid fora med tørt for til vaksne hundar. Men har vore forsiktig med dette til valpane. Har vore redd dei ikkje skulle få i seg nok væske. Men dei er veldig glad i tørt for no - så då går eg nok over på det. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...