Jump to content

Skånsom fjerning av bly i løp


robert

Recommended Posts

Har en Ruger Super Blackhawk i .44mag som jeg har vært så dum å skyte for myke kuler i, så pipa er selvsagt full av bly. Har prøvd Forrest skum, Barnes C10 og Breake-Free uten at det viser nevneverdig igjen. Det jeg lurer på nå er om jeg må krype til korset og gå på med kobberbørste eller om det finnes en mer skånsom måte å få dritten ut på.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en rustfri stålbørste tilpasset løpsdiameter, disse er ganske effektive, har brukt de i mange år, og de sliter IKKE på løpet ditt. En kule som presser seg frem over gjengrodde bommer er mye værre-

Sett inn løpet med tynnflytende olje, WD 40 er fint, la det virke noen minutter og puss med stålbørsten. Du får ut en del da.

Til mer gjenstridig blying, er nesten Lewis Lead Remover eneste løsningen(børste med messingduk)

Å skyte ut bly med mantelkule, det er en så dum sport at jeg gidder ikke å kommentere det en gang. Tenk.

En skikkelig nedsyltet revolver krever en porsjon"elbowgrease" sånn er det bare.

Og myke kuler behøver nødvendigvis ikke bly så mye, passer de løpsdiameteren din er mye gjort. Underdimensjonerte harde er mye værre. Og at hurtig krutt for kalibret fører til mere blying, var nytt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Leste en skrekkartikkel i et gammelt våpenjournalen om et forsøk på å skyte ut bly med mantla kule. Det resulterte i en bul i løpet så det har jeg ingen planer om å prøve. Kommer til å bruke hardere kuler heretter (de aktuelle kulene var noe jeg støpte selv av rene hjulvekter noe som nok var litt for bløtt i 44mag)

 

@Ronny38: Måten jeg oppdaga blying på var at jeg så noe gugge nede i rillene i løpet. Jeg skapte ut litt med en bit ståltråd og så at det var bly. Med såpass moderate ladninger som det er i 38spes med wc tror jeg ikke du vil få store problemer med blying.

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å bruke hardere kuler heretter (de aktuelle kulene var noe jeg støpte selv av rene hjulvekter noe som nok var litt for bløtt i 44mag)

 

At hjulvektsbly er for mjukt til .44 magnum kan eg ikkje skjønne. Er ikkje problem å skyte kuler av denne legeringa i opptil 600 m/sek med minimalt med blying. Pass heller på å bruke kuler av riktig diameter, ta nøyaktig mål av både sylinderhalsane/kammer og løp.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 358 wc kuler,og skyter noen 357 magnum med mantel innimellom :roll:

 

er du skikkelig heldig får du blåst deg noen fine buler i den pipa ganske fort!

å skyte ut bly med mantla kuler GÅR, men det er IKKE bra for pipas ganske presist maskinerte dimensjoner. i mange tilfeller går det greit, men jeg har sett flere kraftig bulede piper med denne praksisen som sannsynlig grunnlag for bulene, og fravær av presisjon etterpå. veggtykkelsen i pipa, mengde bly, det mantlede prosjektilets hardhet, osv spiller selvfølgelig inn, men om du vil ha ei pipe som varer, hør på Olav M. han pleier å ha enda mer rett enn meg.

Link to comment
Share on other sites

For det første, kopperoppløsende mantelfjerner, er ikke egnet for å fjerne bly punktum,

Disse er stort sett NH3 (amoniakk) basert, og siden NH3 reagerer kjemisk, og eroderer bort koppermantel, men ikke bly eller stål, virker derfor dette dårlig. Kan like godt bruke vann :lol:

 

Beste måte å fjerne bly på, er som nevnt børste, jeg foretrekker kopper børste, og ikke noe smørelurium i det hele tatt. Syns det bare blir klin og kladd med det, og børsten biter dårligere.

 

Og husk, rester etter koppermantel i pipa, er som å be om blyproblemer. Blir bare tull å skyte litt av hvert, og om hver andre. Her gjelder regelen "enten eller" i aller høyeste grad.

 

Å skyte ut mantel, gidder jeg ikke si noe om en gang :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at du klarer å skyte buler i løpet på en Ruger Redhawk med mantlet ammo når pipa er full av bly.Noe annet er det med en løvtynn coltpipe og rundnesa kuler.Artikklen i VJ var om en colt pipe med bule.

Det finnes også et utmeket verktøy som heter Lewis leadremover.Den fjerner bly med en tigt tilpasset messingduk.

Her ser man at blyet kommer ut som lange strenger fra pipa.Har i allefall kjøpt messingduker hos Midway til dette verktøyet.Mulig de kan skaffe en slik.Annbefales

Link to comment
Share on other sites

Noen tråder fra en rustfri gryteskrubb surret på pussebørsten fungerer bra til å pusse ut bly.

Jeg liker også å sprøyte litt tynn olje (WD40 ell) i løpet mens det er varmt etter skyting, synes det er enklere å pusse rent da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...