Jump to content

Ladedata til 7X65R


Simplex

Recommended Posts

Har en drilling som er innskutt fra fabrikk med 11,5grams RWS TIG. Liker ikke denne patronen til rådyrjakt da den gir veldig stygge slakt.

Er det noen som sitter på ladninger som gir noenlunde samme treffpunkt på 100m?

Har prøvd endel kuler med forskjellige ladninger, men til nå har de fleste hatt ca 15-20cm lavere treffpunkt enn TIG'en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne patronen i over 20 år og alltid brukt Lapua mega 11 gram. ladet til 820 m/s gir dette meget fine slakt (rådyr og hare)

 

Denne kulen har desverre gått ut av produksjon, så jeg har benyttet 11 grams Oryx som erstattning -gir omtrent samme resultat i vilt som Lapua.

Treffpunkt vil nesten alltid variere noe og er helt uforutsigbart, du må nok regne med å justere sikter etter din nye ladning.

Link to comment
Share on other sites

11grams oryx i moderat fart har gitt veldig fine slakt i 7X65R og 7X57R her også.

Det hadde ikke vært noen grunn til å forandre på dette hvis ikke det var for at jeg ønsker å bruke drillingen mer uten kikkert på.

Nå må jeg bytte patron til RWS TIG hver gang jeg tar av kikkerten. Hadde håpet at jeg kunne finne en ladning som gikk noenlunde i senter med faste jernsikter.

Link to comment
Share on other sites

Er dette virkelig sant Flyfischer :shock:

Alle vi andre må klare oss med 10,1gram Oryx i 7mm :!:

 

Jeg annbefaler ikke Oryx som en erstattning til den kula du bruker i dag, jeg synes den er for bløt og det er litt stort vekt avvik.

Jeg ville kronografert den patronen du bruker i dag og prøvd å duplikere den ladningen, og erstattet kula med en 175g Woodleigh.

Ved å prøve meg litt frem med 7x57R kombien min, klarte jeg å få identisk treffpunkt med 139g Hornady Interbond og 175g Nosler Patition. Interbond til rådyr og Patition til det som er større :!:

 

En regel for alle de kombivåpnene jeg har hadt er at treffpunktet blir høyere desto mer "pulver" jeg fyller i hylsa :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

11 grams oryx i 7mm gikk vel ut av sortimentet for noen år siden. Den leverte endel flotte rådyr slakt.

Har brukt 10.1 grams versjonen to-tre år nå. Den gir ikke like godt resultat.

Sist runde med ladeforsøk er noen år siden, men jeg synes å huske at jeg fikk et par woodleigh 140gr av en kompis som var temmelig nærme treffpunktet til TIG'en.

Hadde håpet å kunne bruke litt tyngre kuler, men det blir nok disse hvis ikke noen her inne tryller frem en formel med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Er dette virkelig sant Flyfischer :shock:

Alle vi andre må klare oss med 10,1gram Oryx i 7mm :!:

 

Har noen bokser fra gammelt av....man lærer av erfaring vet du ! ...visste ikke at disse også var utgått av produksjon :oops:

 

I min kombi gir alle patroner med 11 grams kule litt lavt treffpunkt, jeg har kompensert med å heve baksikte 1,2 mm, et alternativ er også å kjøpe nytt forsikte til drillingen, det mulig å få tak i lavere forsikte som korresponderer med tung kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...