Jump to content

Hvilken hund??


nix cabriolix

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg hund. Jeg driver litt forskjellig jaktformer og har innsett at det finnes ikke noen hunder man kan bruke både på fugl og f.eks mårjakt. Nå er det ikke lov med fuglehund her i området, men har fantasert litt om en som kan brukes til jakt på rådyr, rev, mår o.l. Jeg er også interresert i en som ikke er så stor kun pga det praktiske. Har dere noen forslag til en bra hund som passer beskrivelsene?

Link to comment
Share on other sites

Du får nok ikke en hund som kan brukes på alt nei..Mange hunder som kan brukes som drivende etter Rådyr,Hare og rev og Hjort.Men Mår?Tja..kanskje en Spets eller Tysk Jakt terrier..Men de jager jo ikke Rev og Rådyr på samme måte da!Ville vel gått for Drever,men Jaktterrier er veldig allsidig,men noe tøff for en nybegynner!Beintøffe hunder de jeg kjenner iallefall..

Link to comment
Share on other sites

Spets eller laika loser vel både storfugel og mår, men laikaen er jo litt stor. laikaen jager vel det meste, men er jo ikke lovlig på rådyr. har du prøvd å søke litt forskjellig i søk funksjonen, det står jo masse om forskjellige hunde raser her inne så.

Link to comment
Share on other sites

Skal du du kun jage skogsfugl og mår så er ikke finsk spets og nobs(norrbottenspets) et dårlig alternativ,men skal du ha en alrounder på litt flere vilt så er nok ikke laikaen dårlig valg,,,,,

 

men det du kanskje bør tenke på er hva du kommer til og jakte mest, har best tillgang på og tenke på hund ut i fra det, da tror jeg du vil få mere glede av din hund,for da har du en hund som er ment for ditt formål,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Støtter MrMju.

 

Sjekk ut Border Terrier. Opprinnelig en hi-hund, men brukes mye til kort drev på rådyr og hjort. Ypperlig sporhund. Vennlig mot hunder og folk (litt individavhengig, selvsagt :) ). Stille inne og aktiv ute. Lange ben i forhold til størrelsen = kan gå langt og lenge. Bjeffer lite, tøff og robust.

 

Kjempestort bordermiljø i Sverige. Sjekk ut www.borderterriersallskapet.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...