Jump to content

a-tec ctm-4


Guest v-maxpower

Recommended Posts

Jeg har en slik på min 308 Win. Hadde først en i kal .30, men av en eller annen grunn sendte den første skuddet 50 cm til høyre, skudd nr 2 ca 25 cm til høyre, skudd nr 3 ca 15 cm til høyre osv til det ble stabilt rundt 10-15 cm til høyre for treffpunkt uten demper.

 

Byttet til en 8mm demper, og nå sitter skuddene hull i hull, ca 8 cm til høyre, og 3 cm lavere enn treffpunkt uten demper. Det virket som om kulene så vidt subbet borti utgangshullet på .30 kal demperen, og derfor ble presisjonen elendig. Utgangshullet på denne demperen er mye mindre enn tilsvarende på en eldre ståldemper fra samme produsent. Jeg har faktisk prøvd to forskjellige dempere i kal .30 med samme resultat, men om dette skyldes demperne eller rifla vet jeg ikke. Gjengingen av pipa er utført av en dyktig børsemaker, og ser helt fin ut.

 

Uansett; 8mm demperen fungerer utmerket, og selv med original pipelengde på Sako 75´n er balansen helt fin. Hvor mye den demper vet jeg ikke, men det er uansett nok til at øresusen ikke kommer. Jeg bruker for øvrig den samme demperen på en Sauer 202 i 6,5x55, og det fungerer bra.

Link to comment
Share on other sites

Haro gså en slik og er i utgangs punktet veldig fornøyd. Helt til jeg skulle demontere for puss. :shock:.

 

Hvis en skal bruke demperen med forskjellige module, må en demontere demperen ofte. Jeg hadde skut ca 100 skudd og jeg holdt på og ødelegge hele demperen for å få den fra hverandre. Her er det snakk om rør tenger og skrustikke. Så det ble noen lite pene riper i demperen. Men klok av skade så blir det skrudd opp og igjen med javne mellom rom. Ringte forhandler og vedkommende der sa at det kan by på store problemer med å få det fra hverandre hvis en har glemt seg vekk.

Link to comment
Share on other sites

Fekk min ctm4 påmontert rifla i går.Skal prøveskyte den sjølv, no ein av dei første dagane.Så kan komme med ein liten rapport då.

Er veldig lett og hendig.Har brukt orginal lengde på løpet,dvs 57 cm uten att balansen blir for ille ved påmontert demper.Tikka T3,Kaliber 6,5 x 55 ,så eg vil gjerne ta vare på hastigheten.Ser lite av demperen i siktet på 3X forstørrelse,er ikkje forstyrrande hvertfall.Ser ikke demperen i siktet fra 4X.

Børsemakeren kjørte 10 prøveskudd etter montering.Brukte DFS ferdigsydd ammo.Samlet uforskammet bra.Skudd nr 1 og 2 var praktisk talt hull i hull,skutt med ca 1 minutt mellomrom.Så kom en serie på 5 raske skudd,treffpunkt flyttet seg opp ca 10-15mm og med litt sidespredning.3 siste skuddene var med varmt løp.Då kom treffpunkt kom ned til utgangspunktet, men ørlite til høgre.Så presisjonen var bra.Har ikkje målt på blinken, men trur ganske sikkert att dei 10 skota samla innanfor 30 mm.Skal prøve med litt andre typer go' ammo som ligger på laderommet.

Samenligna med Br-Reflex er demperen utrulig lett og hendig :D

 

Bra tips om å demontere regelmessig for reingjering :D

Link to comment
Share on other sites

Haro gså en slik og er i utgangs punktet veldig fornøyd. Helt til jeg skulle demontere for puss. :shock:.

 

Hvis en skal bruke demperen med forskjellige module, må en demontere demperen ofte. Jeg hadde skut ca 100 skudd og jeg holdt på og ødelegge hele demperen for å få den fra hverandre. Her er det snakk om rør tenger og skrustikke. Så det ble noen lite pene riper i demperen. Men klok av skade så blir det skrudd opp og igjen med javne mellom rom. Ringte forhandler og vedkommende der sa at det kan by på store problemer med å få det fra hverandre hvis en har glemt seg vekk.

 

Bekalger hvis det er litt på siden av tråden v-max, men tar sjansen.... :wink:

 

Dette med velikeholdet som Jamt nevner er......forstår jeg deg riktig når du mener av og på de modulene på demperen? Når man skal bruke færre eller fler av de?? Når man har på de modulene som er standard så trenger man ikke demontere rengjøre??

Jeg kan ikke se det står noe om dette under vedlikehold på a-tec sine sider, http://www.a-tec.no/, det står kun at den skal tørke og at man skal smøre gjengene....eller ingenting.

 

Har kjøpt meg en TMM-4 demper selv....

 

Noen som har noen fler erfaringer eller linker til noe vedr vedlikeholdet av a-tec demperene så håper jeg v-max tilater det postes her.....

Link to comment
Share on other sites

Vurderer en slik demper jeg også. Hvem forhandler den? og vet dere om noen børsemaker i hedmark/opplands området som man kan avtale dag for kapping/gjening av pipe?

 

 

Prøver Jaktpartner på Gjøvik, de bruker en børesmaker på som er flink.

 

Jeg har fått kappet og montert demper på to piper, hhv. Jakt og Friluft og Jaktpartner. Sistnevnte gjorde etter min mening best jobb, med hensyn til gjenger, kroning og gjengebeskytter.

Link to comment
Share on other sites

regna med at det kommer til å bli treffpunktsforandring etter som hvor mange moduler man har på, men med de 280 gramene tror jeg jeg skal klare å bære børsa med demper :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...