Jump to content

Hastighet gjennom løpet - fra start til slutt


300kongen

Recommended Posts

Finnes det noe skriblerier, eller programvare om dette? Altså noe som beskriver kulas fart fra akselerasjonen starter til kula forlater løpet? Gjerne hele akselerasjonskurven som en funksjon av tid om mulig. Dette er sikker avhengig av en rekke parametre som kuletype, kule diameter etc etc... men alt er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Alle fremstillinger av ballistikk har slik informasjon, men i generisk form. For å beregne nøyaktig må løpsdimensjon, kulevekt, kruttype løpsllengde, kammerdimensjon og en rekke andre parametre være kjent. For riflekalibre vil også egenskapene til det aktuelle løpet ha betydning. I praksis betyr det at du ikke finner svaret før du beregner det teoretisk og derette kontrollerer beregningene med skytetester før du endrer parametre og beregner på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Alle fremstillinger av ballistikk har slik informasjon, men i generisk form. For å beregne nøyaktig må løpsdimensjon, kulevekt, kruttype løpsllengde, kammerdimensjon og en rekke andre parametre være kjent. For riflekalibre vil også egenskapene til det aktuelle løpet ha betydning. I praksis betyr det at du ikke finner svaret før du beregner det teoretisk og derette kontrollerer beregningene med skytetester før du endrer parametre og beregner på nytt.

 

For min del handler dette utlukkende om beregner på teknisk/teoretisk nivå - en eventuell verifisering i etterkant blir mest for testingen sin del. Jeg TROR jeg har kontroll på mange av de forskjellige parametrene ihvertfall, de andre får da eventuellt, hvis mulig, bli av mer akademisk karakter.

 

Men har du, eller vet om, litteratur om dette? QuickLoad kan beregne dette og er nøyaktig nok?

Link to comment
Share on other sites

oppdaget noe i dag etter og ha lada noen skudd til 6br. børsa var nypussa og skulle kronografere 5 skudd, kulene er det lagt moley på og stilte kronografen inn på ms. første skudde ga 784ms neste 801-811-821-822. virke som jeg fikk bedre hastighet etter som pipa fikk noen skudd,Er det moley som legger seg på i pipa og gjør bedre hastighet? kruttemålet gir veldig gjemt,sjekka det opp mot rcbs vekta flere ganger. tenkte jeg skulle lade noen til og sjekke hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Alle piper, selv av dyrt fabirkat, har porer og furer. Når du pusser pipa helt rein for mantelavsetninger, så vil porer og furer øke friksjonen mot kulene igjen. Når man har skutt noen skudd vil mantel og i ditt tilfelle moly fylle disse furene og porene, og overflaten blir glattere. I en periode vil kulene oppføre seg uniformt til matelavsetningene begynner å samle seg i fartshumper som igjen bremser kuler og gir høyere trykk og lavere, mindre jevne hastigheter. Man børe altså skyte noen "pusseskudd" før man begynner å måle presisjon eller deltar i konkurranse etter en grundig løpspuss. Svenskene kaller det "Läskskott" siden de kaller pussestokk for läskstong. Det kan også diskuteres hvor lurt det er å bruke kjemiske og eletrolytiske mantelfjernere; kanskje er det bedre å bare pusse med en grei solvent og litt mekanisk pussing for å slipe mantelavsetningene ned til de flukter med pipeveggen igjen? Selv pusser jeg ikke så ofte, men har brukt Robla Solo, og må innrømme at jeg synes det er fint når lappen slutter å komme ut med grønnfarge, men jeg vet ikke om det er optimalt.

 

-Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...