Jump to content

Lee Enfield Jungle Carabin


motordude

Recommended Posts

Hei,

jeg har en Lee Enfield fra 1909, og den begynner å dra på åra. Treverket har sprukket og generellt nokså slitt. Jeg har en forkjærlighet for disse riflene, de er fine å se på og artige å skyte med.

 

Jeg vurderer å kjøpe en ny. Ringte til polisen og hun sa at jeg godt kunne kjøpe en ny i samme kaliber, hvis jeg skrev i søknaden at den gamle var slitt. At gønnern er fra 1909 er jo et godt argument i seg selv. So far so good.

 

Jeg er sugen på en Jungle Carabin. Det er litt kort løp på denne, noen som husker hvor langt løpet må være ihht. til regelverket?

Noen som har skutt med disse?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, jeg har lest litt på nettet om presisjonen. De som har en sier at presisjonen er helt OK, men "legenden" sier at presisjonen var så som så. Noe med "wandering zero". Jeg aner ikke hva det innebærer, men tror det har noe med innskyting å gjøre, at man ikke treffer samme hullet to ganger. Igjen, noen eiere kjenner seg ikke igjen i dette.

 

Vi får se, men jeg har en tendens til å kjøpe det jeg liker uten å tenke alt for lenge og fornuftig på saken. Så det blir nok en Jungle Carabine!

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke hva firmaet heter, men det finnes et australsk firma som bygger autentiske Lee Enfields. Disse blir laget i bla .308 som kanskje er en fordel med tanke på tilgjengelighet. Jeg vet det finnes en tråd her på kammeret med link, men jeg finner den ikke igjen.

 

Edit: fant tråden:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=9437&p=92702&hilit=lee+enfield#p92702

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to forskjellige jungelkarabiner, en veldig tidelig produksjon fra -44, som jeg fortsatt har og en RFI produsert fra -45(produsert i India).

Begge har jo grove stridssikter samt det velkjente "galgesiktet" som er mye mer presist pga trangere diopter.

Jungelkarabinen ble vel approbert for å gi styrkene i Burma og omegn en lettere og mer hendig rifle, og det er gjort innsparinger på alt av metall for å få den lettere. Bl.a. er det gjort innfresninger på pipa og hevarmen og stokken er delevis hul for å lette vekta. Lett vekt samt kraftig rekyl er jo ikke akkurat presisjonsfremmende. Legger en da til at det har florert av gammel 303 ammo av ymse kvalitet og dårlig lagring samt at den frittliggende pipa ofte berører skjeftet er vel resultatet gitt.

Jungelkarabinen er jo ikke konstruert for å ligge å skyte hull i hull på 200 meter, men det er fullt mulig å skyte akseptable samlinger på 100 meter med god ammo og pipe som ikke ligger i klem i front av stokken.

Jeg kan absolutt anbefale deg en slik rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...