Jump to content

Manglende presisjon i Rugers "padleåre"..


Gubben i bua

Recommended Posts

Trenger noen gode råd om hvordan man kan få litt skikk på presisjonen i en rustfri Ruger med syntetstokk av padleåre typen. Børsa er kamret i 7mm Rem Mag. Den setter to til tre skudd innenfor 20mm men så kommer det en slenger som kan ligge 60-80mm fra de andre. IRRITERENDE... Har hørt diverse om bedding av syntetstokker, som at det er totalt unødvendig, at beddemassen løsner, og at det kun er søylebedding som duger i slike stokker. Noen som har gode råd/ erfaringer?

Ps: Det meste av kuler og ladninger er prøvd.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Dette står beskrevet i Instruction manual for Ruger M-77 Mark 11 bolt-action rifles.

Er ikkje så stø i teknisk engelsk, at eg vil prøve å gjenta på norsk. :?

Kan scanne sidene med Disassembly og Reassembly i manualen i morgen og sende dei på ein PM.

 

Trebjønn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ruger med tilsvarende stokk, en 35 Whelen, og har ikke opplevd de problemene du skisserer.

Tiltrekking av skjefteskruene skal forgå på følgende måte iht. manualen:

 

Først trekkes den vinklede skruen til som holder underbeslaget og rifla mot rekylklakken.

Denne skal dras til med god kraft (firmly).

Deretter trekks de to andre boltene til vekselvis, slik at en tar litt i gangen på hver av de.

Disse skal ikke være så hardt tiltrekt som bolten i rekylklakken (snugly).

 

Jeg bruker denne fremgangsmåten på mine to andre boltrifler fra Ruger, den ene med laminatstokk, og den andre med synt-stokk, og har som sagt ikke hatt problemer.

 

En kompis har samme rifla som du i samme kaliber, og han har ikke klaget på den.

Brukte den på gaupejakt og presisjonen var førsteklasses.

 

( det er ikke nevnt noe tiltrekkingsmoment i manualen)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det som er litt artig er at disse urstygge "padleårene" er i ferd med å bli populære igjen i USA og Canada.

Flere har oppdaget at de er utrolig robuste og de etterspørs til bruk på rifler som brukes hardt i områder med tøft terreng / dårlig vær.

Som basis for et våpen som brues hardt og mye er denne stokken et funn etter min mening.

 

( edit... om du ikke får dette til, ta en tur innom Rogne Våpen på Heimdal. De har god erfaring med Ruger og har fikset på et par av mine rifler, både avtrekk og bedding)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...