Jump to content

Jämthund og asfalt.


cervus elaphus

Recommended Posts

Når jeg er ut og sykkler eller jogger med Jämttispa mi på 4 år, blir hun hengende litt etter når vi har passert 3-4 km. Totalt er løypa vår 6-7 km. Denne bruker vi ta 3 gg i uka. Vi trener i hovedsak der det er asfalt, og hunden er i god kondisjon. Jeg passer på å klippe klørene ofte.

 

Hun er raskt ute i grøfta der det er gress som underlag, særlig etter 3-4 km.

 

Kona og barna er ofte og går tur, men det anser jeg ikke som "trening". Så hun er ofte ute.

 

Bør jeg ta bilen og kjøre dit det er grusveier, kan det være bedre for potene. Hun har ingen sår og er slank og spenstig.

 

Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme med gråhunden min. Vet ikke hva det er, men tror at hunden får vondt i potene når den løper lenge på asfalt. Jeg la om løypa så jeg fikk halve turen på grus vei å da var det ikke noe problem lenger. Jeg vil anta at vi hadde løpt mye i grøfte kanten vis vi ikke hadde sko på beina som dempet

Link to comment
Share on other sites

Prøv å løp barbeint på asfalt selv. Du blir fort sår, og blir varm, og etterhvert så får du vannblemmer. Har prøvd jeg, og hadde vannblemme under stortåa lenge etterpå.

Hunden får nok kanskje ikke vannblemmer, men noe av samme sår følelsen sikkert.

Jeg vet ikke, men bare tenker høyt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Asfaltløping er ikke å anbefale annet enn på svært korte distanser. Det sliter voldsomt på potene, og i verste fall kan hunden få ødelagt potene for flere uker framover. Trening på grusvei er absolutt å anbefale, det herder potene uten å ødelegge dem, men også her bør man følge litt med, særlig i begynnelsen. Selv sykler jeg mye med min GS, men på asfaltveier får jeg hunden til å løpe i veikanten, der det er gress eller grus.

Link to comment
Share on other sites

Kan være at ho kjeder seg og, tviler på at å løpe på asfalten gir serlig problemer så lenge du også løper. Det er nok nærmest å regne som rusle tempo for en jämthund. Jeg sykler tre ganger i uka med mine, og må da sykle 4 km på asfalt før jeg kommer på treningsløypa som er en grusvei. sykler ca 3 mil, 8 km på asfalt. holder alltid så lavt tempo at det blir trav på asfalten, og har aldri hatt problemer. Men hunder er individer og må behandles som det, så det blir interessant å høre om ting endrer seg nå. Men skal du få jämten skikkelig i trim må nok sykkelen fram, ulempen er selfølgelig at det da blir dårligere treningsutbytte på matfar.

lykke til

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...