Jump to content

Våpern til Danmmark, holder det med europeisk våpenpass?


Jeger68

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en kamerat i Danmark som jeg skal låne et sommerhus av i sommer. Fikk e-post av han i dag med meldingen " Du er velkomen til å ta din riffel med. Jeg har et par sommerbukke som venter på deg". Det frister jo litt å prøve å knipe en bukk før stranda med øl og " en lille en" lokker utpå dagen :-)

 

Har ikke vært i danmark med våpen før. Er det slik at hvis jeg får meg europeisk våpenpass slipper jeg å gå på rødt for å registrere våpenet inn og ut av Norge og inn og ut av Danmark?

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du ikke har tenkt å kjøre igjennom Sverige da. Da må du i tillegg deklarere våpen inn og ut på det svenske tollvesenets sider. www.tull.se

 

Hiver meg på her i samme slengen og stjeler tråden litt. Så hvis man skal jakte i sverige, så er det bare eur-våpenpass og tolldeklarering online man trenger for å ha med våpenet dit?

Link to comment
Share on other sites

->dimex:

Nei!

 

For våpen inn i Sverige uansett årsak (jakt/konkuranse/gjennomreise) så er det KUN via tullverket.se som gjelder.

Gud vet hvorfor ikke Sverige godtar EU våpenpass, når resten av Europa gjør det!

 

Har selv kjørt 2 ganger gjennom Europa, 1 gang til Spania og en gang til Østerike. Her er det EU våpenpass som gjelder. Men skal du til Sverige, eller kjøre gjennom Sverige, så må du ta det via tullverket.se

Det skal dog sies at det fungerer helt greit, og er enkelt. Husk for guds skyld å meld ifra på tull.se når du er hjemme igjen. Ellers må du møte hos politiet med våpen for kontroll slik at de ser det er tilbake her i Norge.

Du skal også printe ut en kopi av skjema på tull.se som bekreftelse på dette hvis du blir spurt av politiet i Sverige. Alt dette står på tullverket.se

Trykk her for direkte [LINK] Skjema fungerer dog bare i Explorer :evil:

Link to comment
Share on other sites

Med Europeisk våpenpass:

Fyll ut deklarasjon på den svenske tollens webside. Kjør til sverige og det eneste man må huske på er å å gå inn på de samme sidene igjen når man kommer hjem og erklære at våpna er tatt med ut igjen.

 

Uten våpenpass:

Prosedyren hos svenskene er den samme. Her er bare forskjellen at man må igjennom en del papirarbeid med den norske tolla. Du må stoppe i tolla ved utreise og fylle ut en erklæring. Ved hjemreise må du igjen stoppe i tolla og få dem tollet inn igjen.

 

 

Så alt er mye enklere med våpenpass

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...