Jump to content

Shimse tikka montasje?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er en grei løsning å shimse opp en standard tikka-montasje på en M695?

 

Dette er den typen montasje som går rett på sporet i låsassen, og som ha løse nylonforinger inni ringene, det tilsier vel at siktet ikke vil komme i spenn uansett?

 

Jeg har et sike jeg ikke vl lage merker i, og ser for meg dette som en løsning for å få noen MOA på siktet, og kunne skru meg ut til 1000m dersom det blir aktuelt..

 

Er dette en løsning som vil gi tilstrekkelig presisjon??

Link to comment
Share on other sites

nå vet jeg ikke hvor stort justeringsområdet er på kikkerten din. Men prøvde nå ei gang det samme for å komme ut til 1000 selv. Laminerte noen biter colaboks og la dem mellom plastringen og selve montasjen. mener å huske at det virket stødig nok med en og to lag colaboks, men at et tredje var på kanten. Nok til å komme ut til 1000 med min kikkert var det uansett ikke. Endte opp med å kjøpe en picatinnyskinne med innebygget tilt i stedet og har ikke angret på det.

Link to comment
Share on other sites

På langholdskikkerten til sauern har jeg slipt ned kikkertringene i forkant med 0.020". De bakre ringene er slipt 0.005 i den fremre delen for å få en start på hellingen. Fikk 30 klikk ekstra av det. Må selvfølgelig passe på å få riktig vinkling så ikke det er spenn mellom ringene som du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en Optilock montasje er det en enkel sak, finn ett bredt stålband av typen som brukes som festebånd på pallegods, tykkelsen på det jeg fikk tak i ga 17 - 18 mil ekstra.

Borr hull og slip og tilpass så det flukter med montasjen, og gi det en runde med kaldblånering ser det greit ut også.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en type Optilockmontasje jeg har i tankene.

 

Spørsmålet er rett og lett om det blir "stivt" nok å legge den mellom ringen og kasse, eller om det blir liggende å "ri" på et vis... ?

 

Å få bunnen av ringene mot låskassen frest høres egentlig ut som en bedre ide. Dessuten er det jo løse foringer i montasjen, som gjør at man kan ha litt høydeforskjell før det går galt..

Link to comment
Share on other sites

@ Sako 30-06 , yepp, mellom ring og base, blir støtt som fjell, og kan fjernes lett!

Tok det for en selvfølge :oops:

jeg hadde ikke brydd meg om å frese, montasjen min har fått noen skudd med tung kikkert i lett rifle, og har ikke vært noen tegn til problemer når jeg har demontert og sjekka mellomlegget.

 

Nofish

(Som drar på kalkelvfiske i England i morgen :D )

Link to comment
Share on other sites

Jeg ha to spørsmål til om denne montasjen:

 

Finnes det 34mm ringer til Optilock?

 

Jeg har sett et ringsett til Tikka (og Sako) der det ikke er baser, men man fester ringen rett på kassa (ringen er lik oventil som på Optilockmontasjen) Hva heter denne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om de finnes til Sako, men hørte uttrykket sakomontasje på et par slike ringer jeg hadde som gikk rett på kassa uten base..

 

Det var egentlig en lett og snerten montasje.. solgte de siden de bare lå og samla støv, men se det, nå hadde de kommet til heder og verdighet igjen.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...