Jump to content

Schultz and Larsen "slide and lock" montasje


OptiBond FL

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med/har testet ut dette systemet??

 

Har i utgangspunktet tenkt å montere Leupold QR på S&L 97 DL - en, men ser også at fabrikken har et eget tilsvarende system som i så fall vil medføre at jeg slipper det ekstra leddet som basene til Leupold medfører.

 

Anyone som har testet/vet priser o.l??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei!

Du finner priser på dette og mye mer hos vaabensmeden.dk

Slide and lock for rifle med integrerte baser Dkr 1698

Slide and lock montasje + baser Dkr 2296

Levere til S&L montasjer Dkr 598

 

Jeg har en, og snart to stk M97DL selv, og jeg er godt fornøyd med Leupold QR,

jeg har ikke prøvd de originale S&L montasjene selv.

Link to comment
Share on other sites

Alle som selger nye Schultz & Larsen rifler, har eller kan skaffe disse.

1500kr for paret hos Jakt & Friluft

Der finnes en skru arm som kan monteres på (ala Leupold QRW og andre weaver/Picatinny hurtigløsninger), og denne tror jeg prisen er ca 5-600kr paret for.

 

Jeg bruker de selv på min S&L Victory, og er fornøyd (har Leupold QR med baser liggende som nødreserve om noe skulle skje, men jeg ikke bruker ikke disse lenger, da jeg anser Slide&Lock for å være overlegent bedre på min S&L rifle).

 

Problemet med S&L ringene er pris, og at Jakt & Friluft som er importør nok helst pusher Leupold (som de også er importør av, og sansynligvis tjener bedre på) enn S&L sin Slide&Lock ringer.

 

Pro Slide&Lock:

Lette.

Sterke.

Smekkre.

Liten eller ingen treffpunktendring ved montasje/remontasje.

To øyeavstander (vinter sommer).

Hurtig avmonterbare med ekstra låsearmer montert.

 

Con:

Pris.

Link to comment
Share on other sites

Design (ser ikke ut som en klump med stål).

Har ikke baser som må skrues fast i rifla mi (= en komponent mindre som kan rote det til).

Litt av forflyttningsmuligheten til Picatinny (og weaver med mer en ett spor), så man kan flytte siktet iht. bekledning.

Så langt ser den ut til å være brukbart treffpunkt sikker ved av og på montering.

 

Ett moment med disse, er at om den som skal montere de bør være våken. Det har rett vei og gal vei, og de har front og bak ring (m/litt tilt innebygget).

Ett annet moment er at de kan være noe fikklete å få montert på rifla første gang (og de tåler under ingen omstendighet feil bruk, som å stramme feste skruen mot kasse, uten å være montert på kassa). OBS! de tidlige S&L har jeg hørt litt av hvert om, så det kan være at endel prøvde de og det ikke gikk så bra (var det noe med manglende merking av front bak ringer montro?).

 

Jeg fant at det enkleste for meg var å montere festene (underdelen av ringene) på kassa først, og så legge i siktet og rette opp og stramme siktet. Da går det relavtivt greit med av og påmontering av siktet fra låsekassa.

Verdt å merke seg er at mine ringer var kjøpt brukt, og de var enten feilvare eller hadde blitt strammet på låseskruen i løs tilstand. Slik at de ikke gikk på rifla mi, det tok ganske mye "smed" arbeide å få disse tilbake til rett fasong. Slik at ringene fjøret ut og inn nok til at de går å montere på og av låsekassa. Så mine ringer er ikke akkurat etter fabrikk spec. Forøvrig blir det kjøpt inn nye Slide&Lock ringer i rett høyde når siktet byttes til min Victory, så jeg er ihvertfall ikke skremt. Annerledes er ikke nødvendigsvis galt, slik man kan få inntrykk av når man hører på folk som monterer QR daglig i søvne (S&L må man være våken når man monterer, og jeg mistenker at mye av problemene komemr derifra :wink: ).

 

En ting jeg ikke liker med Leupold QR er forskjellen i toleranser på baser og ringer, jeg måtte bytte to baser før jeg hadde låsing av ring som er innenfor det akseptable. Dette er ett kjent problem med Leupold QR, men når det først er sortert fungerer de greit.

Ellers så er det noe med løsningen jeg ikke liker (kan være farget av å pluttslig oppdage at låsingen på ene basen glapp over med løs ring som resultat).

 

På S&L rifler mener jeg slide&lock er overlegent det meste, på samme måte som jeg mener sako Optilock ringer er overlegent det meste på en sako.

 

Personlig foretrekker jeg Leupold QRW ringer, montert på Picatinny skinne (eller weaver baser), fremfor QR. QRW er solide og pålitlige greier.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har selv hatt S&L Classic DL og har S&L Victory. For meg var valg av montasje vanskelig på grunn av manglende informasjon på internett og begrenset kunnskap hos forhandler. Jeg legger derfor ut dette innlegget for å hjelpe andre som skal velge montasje til S&L. God kvalitet på montasjen er for meg ekstremt viktig, og jeg valgte derfor originale S&L montasjer til Classicen.

 

Dessverre viste det seg at kvaliteten kunne være så som så.. Jeg fikk se eksempler fra forhandler der stålet hadde sprukket og ble bøyd i de ytterste delene av festemekanismen (se bilde). Enkelte forhandlere nekter å ta de inn fordi de mener at kvaliteten er for dårlig.. Jeg opplevde ikke selv at kvaliteten var dårlig på S&L montasjene, men etter å ha sett eksempler som vist over ville jeg ikke ta sjansen!

 

normal_Schultz___Larsen_montasje.jpg

 

Normalt sett ser jeg på originale montasjer som de beste. Jeg synes det er synd at Schultz & Larsen ikke greier bedre i dette tilfellet :roll:

 

Dermed har jeg endt opp med Weaver s35 baser med Leupold PRW ringer på Victoryen. Er det noen som har erfaringer eller kommentarer til denne løsningen? Jeg har også et lignende innlegg i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Skulle sjekket på Kammeret før jeg gikk for S & L original slide&lock. Bakre feste løsna under skyting. Det blir leupold standardmontsje nå. Har ikke vært bort i makan. Ja, jeg hadde skrudd den godt fast. At det ikke skjedde under jakt, er jo det vakre ved situasjonen :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...