Jump to content

Nosler Accubond samt forniklede hylser?


Jeffery

Recommended Posts

Noen som kan si noe om hvordan Nosler Accubond 260grs kan forventes å oppføre seg i .375H&H. Er kula egnet for norsk elg og kan en forvente grei presisjon med den i en standard, umodda Brno 602?

 

Lurer også på hvordan Federal sine forniklede(?) hylser er å lade om igjen, men har etter et søk funnet noen innlegg som kan tyde på at de neppe er optimale til det formålet. Dersom det er noen som har mer utfyllende, eller avvikende informasjon så tas den i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Accubond'er vel som mange farts pregede kuler beregnet på skyting over noe lengre hold en vi vanligvis finner i elgskogen. Full pupp og brå stopp kan da bli ting å snakke om rundt leirbålet.

Brukte en del av de hylsene i min gamle Brno og de var flotte, men de ble bare necksized, tålte ganske morsome ladninger uten å bli romme i hettelomma.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen Elg med 260gr Accubond i .375, det fungerer meget bra. Det er ikke den kula som ekspanderer mest eller ødelegger minst kjøtt, men den er langt i fra værst og fungerer etter min erfaring bedre i .375 enn i de mindre kalibrene. Jeg har alltid fått gjennomskudd, skuddtegn, rask effekt og ganske brukbare slakt.

 

Kula er kjent for meget god presisjon, også i .375. Mitt tips er en passe dose Norma 203B. Ikke kødd med alt mulig rart, prøv 203B med en gang, begynn rundt 70gr og gå evt. opp noen få grains til du er fornøyd med hastighet og trykk. Jeg får 845m/s med greit trykk og god presisjon, og det er nok fart med denne kula tror jeg.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker stort sett 260 grns Accubond til jakt med 375 H&H, og har bare gode erfaringer med denne kulen. Jeg lader den moderat med 75 grn N-150 og dette gir ca 820m/s i min 202.

Jeg har så langt funnet igjen 4 kuler i elg og i et par antiloper, og alle har vært helt etter boka.

Når det gjelder skuddtegn er det vel hipp som happ, alt etter stuasjonen- det kommer nok stort sett ut på hvor kula treffer, og ikke om den er en A-frame, Oryks eller en Accubond.

Har skutt noen Elg med 260gr Accubond i .375, det fungerer meget bra. Det er ikke den kula som ekspanderer mest eller ødelegger minst kjøtt, men den er langt i fra værst og fungerer etter min erfaring bedre i .375 enn i de mindre kalibrene. Jeg har alltid fått gjennomskudd, skuddtegn, rask effekt og ganske brukbare slakt

Interessant, det får meg til å lure på hvilke dårlige erfaringer du har opplevd med den i de mindre kalibrene? Personlig har jeg kun gode erfaringer med Accubonden i de mindre kalibrene også, etter å ha brukt den noen år i 308W, 30-06, 300WinMag og 9.3x62. Til høsten blir den forhåpentligvis testet på dyr i 8x68 også :wink: Jeg har brukt den på grunn av meget bra presisjon, at den hadde en overkommelig pris og at den har passe ekspansjon i de fleste hastighetene. Synd at prisen har steget så drastisk i den siste tiden. :(

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo litt OT, Men helt kort:

 

Jeg har ingen dårlige erfaringer med Accubond. I 7mmRM (ca. 915 m/s) synes jeg den ekspanderer litt i minste laget og jeg finner noen ganger litt blyrester i området rundt skuddsåret. På litt større Hjort og den ene Elgen jeg har skutt med denne ladningen har skuddtegn og effekt vært litt mindre enn jeg har vært vant til med f.eks. Woodleigh. Statistisk sett er mine relativt få obserbvasjoner ikke i stand til å bevise noe som helst, det er bare en følelse/et inntrykk jeg har fått.

 

I .375 har jeg lite å klage på, og uten at jeg vet dette kan det jo tenkes Nosler gjør det samme her som med Partition og BT, forsterker kulene i .375 og større kalibre med tanke på mer hardskutt vilt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...