Jump to content

Får ikke av løpene på Mistral'n (Problem Solved)


LongRange

Recommended Posts

Jeg har en Mistral hagle i kaliber 12/76 som er rundt en 10 år gammel, kjøpte denne av en kompis for en 7-8 år siden og har siden brukt den flittig på jakt.

Tok den med en tur på bana idag for litt leirduejakt og etter hjemkomst tenkte jeg at den skulle få en skikkelig puss,

men det er sikkert 2 år siden sist jeg hadde av løpene og da var det ingen problem, bare å flippe av fortreèt og løfte ut løpene...

 

Nå virker det som dette er fullstendig umulig, hva i heiteste kan jeg gjøre/prøve for å få dem ut..?? Jeg har prøvd med både opp og nedspente haner...

 

Hagla er godkjent for 1450 Kg etter stemplinga på løpene og har veldig sjelden vert skutt stål med.

På jakt brukte jeg mye Viri Mini Magnum på 42gram og etter blyforbudet har den vert foret med 34 grams Bismuth, alt med 12/70 patroner.

 

DSC_0494.jpg

 

DSC_0495.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var litt skeptisk til å bruke hammer i enden på løpene mtp at sporet i kassa går opp på skrå ut fra støtbunnen, men fant frem ei plastklubbe,

la overdelen på låsekassa ned på benken og kakket forsiktig under løpene i samme retning som sporene i kassa og jammen løsnet de gitt!!

Takk for hammertipset Norrøna! Oftest er det enkle det beste selv om det må litt "vold" til! :D

 

DSC_0497.jpg

DSC_0493.jpg

DSC_0495.jpg

 

Tydelig at denne har gått noen skudd med årene, gropene i hammerene er kanskje oppimot 0.4-0.5mm dype, men det ser ut som tennstemplene har god dybde i tennhettene enda.

Det blir godt for hjerte og sjel å få gitt denne skikkelig "love & care" før jakta begynner igjen! :D

 

DSC_0498.jpg

DSC_0499.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mekanisk vold er siste løsning på våpen selv om jeg bruker det endel i enkelte jobbsammenhenger der det kan være langt mere kostbare deler :|

Det som ser ut til å ha skjedd er at henglsebolten på venstresiden har "slitt" en liten kant (det snakk om kanskje et par-tre tiere) som den satt på

når jeg prøvde å vippe ut løpene, et par knepp med klubba så kom de helt fint.

Den er helt tight og fin mekanisk, men jeg kan ikke huske at de var så treige å få ut for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Hagla er godkjent for 1450 Kg etter stemplinga på løpene
Litt OT, men på italiensk- og spanskproduserte hagler pleier dette å være vekten av løpsbunten, ikke trykktestingen. Trykktestingen angis av "proof"-merkingen. Les stålhaglartikkelen på Portalen, så finner du link til en oversikt over trykkprøvemerkinger.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...